Gå til innhold

Ny "venninne" holder meg utenfor...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg har begynt på nytt studiested i høst, og kom med en gang veldig godt overens med de aller fleste i klassen. Vi er veldig få på skolen, og studiet generelt, og det er veldig mannsdominert, noe som passer meg godt for jeg har alltid gått best overens med gutter. Ble også ganske godt kjent med ei jente her, som jeg syntes var helt ålreit, men etterhvert har hun forandret seg voldsomt, eller jeg har sett fler og fler negative sider ved henne.

Når jeg har begynt å få god kontakt med noen i klassen skyter hun inn og tar over. Hun tar all oppmerksomheten, og til slutt ender det med at jeg blir "presset" ut av gruppen. Dette går sakte men sikkert, og jeg regner med at ihvertfall av gutta får det med seg. Jeg er fortsatt god kompis med disse gutta om hun ikke er tilstede, men det er som om hun ikke synes det er plass til oss begge der. Jeg har forøvrig kjæreste også, og det har de fleste guttene òg, så jeg tror ikke det har noe med saken å gjøre. Hun er forøvrig 6 år eldre enn resten av oss.

Forrige uke satt hun og en annen og hadde kollokvie sammen, og jeg og min "studybuddy" kom inn i rommet. Det første hun sa var "Dere får ikke være her. Finn dere et annet sted! Dere kan eventuelt få sitte der borte i hjørnet." Etterfulgt av "Det er nok best dere ikke leser med oss ihvertfall, vi er jo på et langt høyere nivå enn dere uansett", mens hun lo, sånn at folk skulle tro det bare var tull. Jeg er ikke den som tar meg nær av ting fort, men det der syntes jeg var frekt!

Hun kan også skyte inn med kommentarer som "Er du sikker på at du skal spise det der?", eller "Oi..den der genseren ser skikkelig gammal ut", også må hun selvsagt le for å ikke virke slem.

Idag har det dog toppet seg... Vi bor på internat, i samme fløy, og hun har invitert alle i klassen vår som bor i samme fløyen til middag, spillkveld og vin bortsett fra meg. Igår hørte jeg hun og en annen tilfeldigvis snakket om et spill de skulle spille idag, uten at jeg hadde hørt om noe annet, og siden jeg var der spurte de i forbifarten om jeg forresten ville være med. Jeg takket nei fordi jeg ikke er så begeistret for akkurat dèt spillet, men hadde jeg visst at "alle" skulle og det ville bli en helaften med mat og drikke, nesten som en fest, utav det hadde jeg så klart sagt ja! Det kom liksom aldri en mulighet der jeg kunne si at jeg ville bli med likevel..

Føler meg skikkelig utenfor.. Overreagerer jeg?

Anonymous poster hash: 468af...49b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper guttene på studiet klarer å se bort fra hennes kommentarer ovenfor deg.

Om det fortsetter slik, kan du jo si det direkte til henne at du opplever at hun nærmest presser deg ut av gjengen. Slike folk gjør dette kanskje ubevisst for å fremheve seg selv fordi de er usikker på seg selv.

Lykke til!

Gjest snoopy_93
Skrevet

Hadde svart henne tilbake.

"Oj, burde du virkelig kommentere meg før du har sett deg selv? Hehehehehehe"

Evt bare vært ekkel tilbake eller fortalt henne hvor skapet skal stå.

Skrevet (endret)

Det beste du kan gjøre er å snakke med de andre og se om de har merket noe til det, uten at du virker som en intrigemaker. Hvis de andre er litt våkne og enige, så er det plutselig hun som sitter der alene eller som må endre seg for å fortsatt være med i gjengen.

Men det er kanskje litt optimistisk, veldig mange virker veldig sløve, lite reflekterte og lite handlekraftige, så da kan du ende opp med å bare forverre din egen situasjon. Kanskje synes de andre at det er enklest og tryggest å velge hennes side.

Det er en sjanse å ta, men ta den om du tror du klarer å legge det fram riktig.

Endret av gyazo
  • Liker 1
Skrevet

Slike mennesker pleier å bli gjennomskua av andre til slutt. Men eg trur eg hadde sagt rett ut til ho, når dåke er aleine, at "Har eg gjort deg noko? Viss eg har gjort deg noko, så beklager eg det da det aldri har vore meininga å såre deg. Men eg finn meg ikkje i å bli snakka til på den måten du gjør. Du rakker ned på meg, kjem med frekke kommentarer og holder meg utenfor. Eg vil veldig gjerne legge dette bak meg, slik at vi kan komme overens resten av året."

Ho vil kanskje bli veldig flau og holde avstand ei stund. Det er ikkje lett å bli konfrontert. Prøv å si det bestemt men ikkje bare "feiler deg liksom!?" :P Prøv å si at du har ikkje meint å gjere ho noko og at du gjerne vil at dåke skal vere venner. Då held du døra åpen for ho.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for tulleinnlegg.

Irrlys, mod.

Skrevet

Hun vurker ikke som et godt menneske, og jeg ville satt grenser for henne, men også sluttet å omgås henne. Fokuser på din studiebuddy og andre venner på studiet. Kanskje er hun misunnelig på deg som både kommer godt overens med de andre og er 6 år yngre (og kanskje penere og mer attraktiv, noe sier meg det). Hun høres ut som et bittert menneske full av mindreverdighetskomplekser (noe som er liv å ha), og så er hun så skakkjørt at hun må trykke andre ned for å føle seg bedre selv.

Jeg hadde begynt å drite i hennes kommandoer om å forlate rommet (bare sett dere ned uten å svare, eller svar "det var synd, vi setter oss her uansett"). Ikke la henne ha definisjonsmakten. Lev som hun ikke eksisterer. Om hun sier genseren er gammel, så bare le av henne og si noe sånt som "ikke så gammel som deg, hehehe" (om du vil ha krig) , "ja, hva så? Hva sliter du med som må rakke sånn ned på andre?" (Om du vil ha konfrontajon), eller ikke svar og lat som hun ikke eksisterer (hadde kanskje valgt den).

Hun har ingen rett til å fortelle hva du skal gjøre.

Anonymous poster hash: 9722f...5ce

Skrevet

Heh, jeg møter ofte sånne mennesker, og i profesjonelt sammenheng bruker jeg å sette sånne på plass med en velfortjent kommentar om at det er kun resultater som taler, å personlig brøling betyr ingenting.

På privat er det mer Kinkig, men om du bruker å være alene sammen med henne og hun får for å liksom være din venn så hadde jeg spurt rett ut om bitchyness var en maske hun bar ovenfor andre, eller om hun rett å slett følte at hun var bedre en deg?

Men jeg er en veldig direkte person (nordlending) å jeg slipper ofte unna med ting som andre ikke ville, så du må bare finne et utgangspunkt som passer for deg.

Men tilbake til den studiekommentaren så burde du ha svart tilbake, a la: om det plager deg at jeg sitter her er du hjertelig velkommen til å flytte ræva di en annen plass (mens du ler masse som om det var en vits) å den kommentaren om at de var så mye lengere en dere? Be henne komme med resultater /karakterer på at hun er så mye bedre før hun slenger med leppa.

Lykke til!

Skrevet

Jeg ville parert kommentarene med en gang mens andre hørte på, men ikke med sarkatiske kommentarer tilbake. Det er min personlige spesialitet, men da synker du til nivået hennes. De fleste guttene jeg kjenner er utrolig lite interessert i klassisk jentedrama og synes ikke det er spesielt morsomt når man slenger dritt om andre jenter. Det du kan vinne på her er å alltid svare på kommentarene hennes med noe à la "Hvorfor synes du det er nødvendig å henge deg opp i hvordan jeg kler meg?", "Synes du det var en hyggelig kommentar?", "Du kan ikke ha det spesielt godt med deg selv du som bruker så mye energi på å kritisere meg" og slike ting. For sannheten er at nei, det er ingen grunn til å henge seg opp i hvordan andre kler seg, kommentaren er overhodet ikke hyggelig og hun har det ikke godt med seg selv. Dette gjør at slike svar blir svært treffende fra din side, uten at du blir stilt i et dårlig lys.

Ellers er rådet kjedelig: fortsett å være hyggelig og blid hver gang du snakker med noen, ta initiativ til aktiviteter og bruk energien på skolearbeidet, ikke på henne. Slike mennesker har en tendens til å selvdestruere seg selv, det er kun et fåtall av slike kjipe personer som klarer å snu personligheten 100 % når de er med andre. De ender vanligvis med å skyte seg selv i foten og frastøte de nye vennene også. Hold ut! Det skal mye til for at alle på studiet slutter å være med deg og bare er med henne, så fremt du er et hyggelig og oppegående menneske. Folk trenger jo flere enn én person i livet sitt. Hev deg over henne, det kommer til å irritere vettet av henne. :)

Anonymous poster hash: 0f992...2c9
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...