Gå til innhold

Østkantdialekt - hva syntes du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tråd her inne:

Hva syntes du om folk med østkantdialekt?

For min del må jeg innrømme at jeg har en hel del fordommer mot de som snakker veldig østkant, her kommer noen stikkord:

Ingen eller lav utdannelse - gjerne yrkesfag

Harry

Nav(ing)

Alenemødre

50-talls leiligheter

Blokksamfunn/borettslag

Sladrende miljø

Lokal senter

Lite samfunnsengasjerte

Dårlig kosthold

Røyke-/drikkevaner

Ihjelbleka hår

Unge mødre

Hjemmeværende

Mangel på eller få ambisjoner

VG=følge med i verden

Skrivefeil

Skoledropput

Lite opptatt og opplyst om dyrevern og miljø

Med andre ord en hel haug av tanker jeg aldri livet hadde turt å si høyt.

Hvilke assosiasjoner har du til østkantdialekt? Tør du være ærlig?

Anonymous poster hash: 0c975...c1e
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja

Anonymous poster hash: 0c975...c1e
Skrevet

Østlandsdialekter: stygt
Østkantoslodialekt: ennå styggere

Anonymous poster hash: c2cde...756
  • Liker 1
Skrevet

:sjokk:

Fordommer har vi alle altså, men det er lov å prøve å utvide horisonten sin bittelitt....

• Liker 4
Gjest Atheena
Skrevet

Hahahahaha

Dette må du lenger ut på landet med, kjenner overhode ikke igjen det du skriver.

Hilsen østkantjente :-)

Skrevet

Når folk sier "nå skal vi kose vårs" og "skal vi dra på kino sammens?" får jeg helt angst. Det er fordi det minner meg om uutdannede fabrikkarbeidere en ser i 50-tallsfilmene :P. Ha'kke, bø'kke, må'kke er så vanlig at jeg ikke reagerer på det. Om du sier bannan eller banan, er det helt likegyldig for meg. Synes faktisk at en veldig utpreget vestkantsdialekt er hakket mer harry enn en utpreget østkantsdialekt, da den lett virker så unaturlig og påtatt. Noe den sikkert ikke er, men den høres litt mer anstrengt ut. Selv tror jeg at jeg prater nokså nøytralt, kommer Oslo/Akershus.

Anonymous poster hash: 78632...c0a
Skrevet

Jeg er ikke en feit gammal fabrikkarbeidene mann, heller en par og tjue år gammel jente med langt hår og ca 50kg og bære på, og jeg synes "østkantdialekt" er noe av det mest sjarmerende som finnes! Prøver så godt jeg kan og beholde den opprinnelige oslodialekta.

Men det er dessverre sant som mange sier her, den er i ferd med å dø ut. Kjenner ikke alt for mange som snakker slik som er på min alder...

• Liker 1
Gjest Blomst83
Skrevet

Jeg er født og oppvokst på Oslo øst,og selvom jeg nå har flyttet ut av Oslo holder jeg fast på den dialekta jeg alltid har hatt.Er stolt av den,og er stolt av å være fra Oslo øst.Hva andre måtte mene og tenke om det for være deres problem.

Skrevet

Østlandsdialekter: stygtØstkantoslodialekt: ennå styggere Anonymous poster hash: c2cde...756

Ironisk at du snakker slik selv da. "Ennå" er jo ganske østkant.

Skrevet

Hahahahaha

Dette må du lenger ut på landet med, kjenner overhode ikke igjen det du skriver.

Hilsen østkantjente :-)

Det er bare det du tror selv. Vi kjenner lusene på gangen...

Anonymous poster hash: 8731e...2ea

• Liker 1
Skrevet

Noen har tydeligvis ikke fulgt med i norsktimene.

Ennå: fremdeles, fortsatt (eks: "det har ennå ikke gått opp for meg at mormor har diabetes", "har hun ikke gått ennå?")

Enda: selv om, til tross for (eks: "jeg hadde på meg ullgenser i dag, enda det er plussgrader ute", "jeg liker han ikke, enda han er grei mot meg")

Grete har hamstret inn smør til julebaksten, enda det ennå er mengder av smør i butikkene.

Got it?

Anonymous poster hash: c2cde...756

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Da vil jeg si det er mange østkantbeboere på KG :fnise:.

• Liker 1
Skrevet

Noen har tydeligvis ikke fulgt med i norsktimene. Ennå: fremdeles, fortsatt (eks: "det har ennå ikke gått opp for meg at mormor har diabetes", "har hun ikke gått ennå?")Enda: selv om, til tross for (eks: "jeg hadde på meg ullgenser i dag, enda det er plussgrader ute", "jeg liker han ikke, enda han er grei mot meg")Grete har hamstret inn smør til julebaksten, enda det ennå er mengder av smør i butikkene. Got it? Anonymous poster hash: c2cde...756

Det var ikke det som var poenget. Poenget var at det er typisk øst å si "ennå" uansett setning, og at man sannsynligvis ikke ville hørt noen fra vest si "ennå" uansett setning.

På vestkanten bruker de konsekvent enda, mens i øst er det vanlig å bruke begge deler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...