mariatherese Skrevet 15. oktober 2013 #1 Skrevet 15. oktober 2013 Hei! Jeg er en jente som kun har strikket når jeg måtte det på ungdomsskolen - men i motsetning til mange andre syntes jeg det var både litt koslig og gøy. Jeg husker ikke mye av det nå, men jeg husker da hvordan jeg strikker en vanlig maske, og at jeg har strikket tøfler som jeg tovet og diverse skjerf/helt banalt enkle ting. Nå som det nærmer seg jul tenkte jeg det kunne vært koslig å ta opp strikkingen! Det kunne blitt noen fine julegaver, og litt behagelig tidsfordriv for min del. Derfor har jeg tenkt på å strikke en vinvarmer, noe a la dette. Synes det ser vanskelig ut med mønster, så kanskje gjør jeg den helt enkel og broderer noe på den etterpå, men hva vet jeg. Synes strikking virker litt komplisert når jeg leser om det, så jeg må nesten spørre om råd! Har en rimelig uerfaren jente sjans til å få til dette? Hva må jeg vite? Hvem kan lære meg dette (youtube, gode beskrivelser på nett eller lignende)? Setter veldig stor pris på hjelp!
Lillenissen Skrevet 16. oktober 2013 #2 Skrevet 16. oktober 2013 Det tror jeg saktens du kan! Mønsteret kan kanskje virke litt voldsomt for en nybegynner, men du kan jo starte med et litt enklere møster. Jeg laget en lignende, der jeg tok mønsteret fra noe helt annet, og strikket med sånn garn som skiftet farge, og laget en stripe med mønster. Denne strikkes nok med strømpepinner, det kan være litt uvant om ikke du er vandt til det, men det er ikke vanskelig. Her er den jeg lagde: Jeg strikket bare uten å ha en oppskrift så den er ikke så stilig som den andre, den må jeg prøve neste gang :-P
mariatherese Skrevet 16. oktober 2013 Forfatter #3 Skrevet 16. oktober 2013 Ja, jeg tenkte også at mønsteret var litt over det jeg får til akkurat nå Hva er strømpepinner? Hvor mye garn går med på et sånt prosjekt?
Gjest Daenerys Skrevet 16. oktober 2013 #4 Skrevet 16. oktober 2013 Jeg tror du klarer dette kjempefint Ville også forsøkt uten mønster i første omgang. Strømpepinner er et sett pinner på 5 stk, som man bruker når man strikker sokker, avslutningen på luer, og votter f.eks Hvor mye garn du bruker avhenger av garntype, har du en lokal strikkebutikk? Der kan du garantert få gode råd!
mariatherese Skrevet 17. oktober 2013 Forfatter #5 Skrevet 17. oktober 2013 Syntes også denne var nydelig: http://detlillehuset.blogspot.no/2009/09/tovet-vinveske-med-oppskrift.html Men! Jeg prøvde meg litt på den i går. Har knabbet med meg litt garn og pinner fra min mor fant videoer på youtube der jeg ser hvordan man legger opp masker, og øker i antall masker. Det jeg ikke helt skjønner er hvordan disse i praksis blir seende ut. På den første oppskriften jeg linket til; er det bunn der? Skal jeg i prinsippet strikke et rektangel og så sy den sammen? På den siste oppsrkiften: hvordan gjør jeg det så bunnen blir sammenhengende, og ikke bare et rektangel? Om dere skjønner hva jeg mener
Heilo Skrevet 17. oktober 2013 #6 Skrevet 17. oktober 2013 På den andre oppskriften: Du starter med å strikke bunnen. Da legger du opp noen få masker, og så øker du relativt mye og ofte. Da blir det en bunn av seg selv. Du skal ikke strikke et rektangel, begge er strikket rundt. Jeg vet ikke om det er bunn i den første du linket til, men den andre har jeg strikket selv. Den blir en sylinder med bunn.
mariatherese Skrevet 17. oktober 2013 Forfatter #7 Skrevet 17. oktober 2013 Dette gir ikke helt mening for meg, men jeg skal innom et senter i morgen og der er det en strikkebutikk, så jeg får kanskje litt hjelp der!
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #8 Skrevet 17. oktober 2013 Hva med å strikke noe folk faktisk har bruk for? Kjedelig å bruke så mye tid på noe som bare havner i en skuff. Anonymous poster hash: d7811...ffa
mariatherese Skrevet 18. oktober 2013 Forfatter #9 Skrevet 18. oktober 2013 Skal gi et gavekort påvinkurs i en gave, og syntes en fin vinvarmer og en litt god vin er da en fin gave på dagen Til den som har ALT, og liker og lære nye ting, og begynner å bli interessert i vin
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #10 Skrevet 18. oktober 2013 Hva skal man med vinvarmer? Det største problemet her i landet er at rødvin serveres for varm... Anonymous poster hash: d7811...ffa
mariatherese Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter #11 Skrevet 21. oktober 2013 Har, etter litt prøving og feiling, fått til bunnen og den vanlige "flaske"-delen nå! Litt imponert over hva jeg fikk til på to dager. Nå gjenstår håndtaket. Her er oppskriften jeg fant: Så skal du strikke håndtaket:Fordel maskene på 2 pinner. Strikk sammen de 2 første og 2 siste maskene på de rette omgangene, strikk vrangt tilbake.Fortsett slik til det er 7 masker igjen. Strikk så 16 omganger før du feller av. Strikk den andre delen av håndtaket på samme måte. Skjønner at jeg "lemper" over maskene så de havner på to pinner, da 21 masker på hver pinne. Men, hva menes med å "strikke sammen de to første og de to siste maskene"? Skal dette gjøres på "hver side" av vinveska, og så må jeg sy toppen sammen? Eller hvordan fungerer dette? Om noen av dere er god til å forklare en som ikke kan så mye om strikking, setter jeg veldig stor pris på det!
mariatherese Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter #12 Skrevet 21. oktober 2013 Fant en annen oppskrift som var ganske lik, og jeg tror jeg skjønte den bedre: Hanken: "Del arbeidet i to og strikk de to første maskene sammen på hver omgang til det er syv masker igjen. Kutt tråden og gjør det samme med andre halvdelen. Fortsett med 7 masker i ca 15 cm og mask sammen med den andre siden." Hvor mye krymper denne når jeg vasker den? Ser på bildet ved oppskriften her at den krymper veldig mye?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå