AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #1 Skrevet 15. oktober 2013 Dere som har hunden hjemme en hel arbeidsdag, har dere tenkt på at hunden tilbringer over 2/3 av sin tid i ukedagene helt alene? Regner man med at hunden er alene hjemme 8-10 timer og sover alene i 8 timer, snakker vi om utrolige 2/3 av tiden mandag-fredag. Og så er det jo slik at man heller ikke bruker de resterende 8 timene sammen med hunden heller., Alt for lite fokus på dette. Synes det er uhørt, og de som jobber slik at hunden må være alene 8-10 timer hver arbeidsdag, bør faktisk ikke ha hund! Anonymous poster hash: 616e1...a6c 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #3 Skrevet 15. oktober 2013 Ja, det blir (for) mye alenetid dersom hunden faktisk sover alene også. Men så er det heldigvis noen som har hunden sovende på soverommet, noen som er flere om hundeholdet og jobber forskjellige tider eller har halvvoksne unger som kommer hjem tidligere, noen som jobber skift eller deltid slik at hunden er alene lenge noen dager, men har masse selskap andre dager... Og så spørs det hva man gjør med hunden når man faktisk har fri og er våken. Er hunden en del av familien, får være med på alt som skjer og får rikelig med aktivisering, så har den det kanskje fint selv om den må slumre mye alene. Får den derimot bare en rask times tur og ellers blir holdt utenfor - vel, så burde man nok funnet seg en annen hobby enn hundehold... Og hva er poenget mitt? Vel, jeg er enig i at det er altfor mye å være alene 16 timer om dagen, men man kan (heldigvis?) ikke dømme et hundehold kun på bakgrunn av de 8-9 jobbtimene i hverdagene. Anonymous poster hash: 235a8...88a 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #4 Skrevet 15. oktober 2013 Hehe ja, skulle hatt dyrehage for husdyr. Det finnes :-) Anonymous poster hash: c2766...7b1 2
Gjest Badabing Skrevet 15. oktober 2013 #5 Skrevet 15. oktober 2013 Våre er stor sett hjemme en arbeidsdag, men om de er det, er vi med dem resten av dagen. Ville ikke reist fra dem da, om jeg ikke kunne tatt dem med. Og når de sover, er vi jo også med dem. Døren står alltid oppe inn til soverommet. Så lenge de ikke er i bur og har hverandre, har jeg ikke dårlig samvittighet. Men ellers er jeg enig i kjernen av innlegget ditt, og skulle ønske jeg kunne hatt dem med overalt. 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #6 Skrevet 15. oktober 2013 Hehe ja, skulle hatt dyrehage for husdyr. Det finnes hundebarnehager. Ikke så altfor mange enda, men det blir mer utbredt. Jeg kjenner flere som har hunden i barnehage 1-3 dager i uka, samt lar hunden sove i senga, og da blir det plutselig ned mot 16 timer alene hver uke. Anonymous poster hash: 235a8...88a 1
Gjest Skrevet 15. oktober 2013 #7 Skrevet 15. oktober 2013 Det finnes :-) Anonymous poster hash: c2766...7b1 Ikke i fylket jeg bor i.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #8 Skrevet 15. oktober 2013 bedre det enn at de er hjemløse/eierløse. Anonymous poster hash: f2c99...365
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #9 Skrevet 15. oktober 2013 Min hund er aldri alene, heldigvis. Mannen jobber natta og jeg jobber dagen, så den er aldri alene.Anonymous poster hash: 349ba...07e 2
Gjest Amber Rose Skrevet 15. oktober 2013 #10 Skrevet 15. oktober 2013 Har egentlig ikke noen spesiell mening om dette. Synes hverken det er veldig ille, eller bra for hundene, men sover alene? Tipper hunden merker mye forskjell om du er der eller ikke om den sover.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #11 Skrevet 15. oktober 2013 bedre det enn at de er hjemløse/eierløse. Huh? Nå har vi ikke akkurat noe problem med gatehunder i Norge. Har man ikke mulighet til å gi en hund et GODT liv, så lar man være å skaffe seg hund. Og da er det noen andre som har et bedre hjem som kommer til å ta seg av den hunden. Og til nøds går produksjonen ned, hvis det viser seg å være overproduksjon på den hundetypen. Det er definitivt ikke til beste for noen om folk skaffer seg hunder bare fordi det er bedre for dem å ha et sted å bo og være alene 16-17 timer i døgnet enn å reke på gata... Anonymous poster hash: 235a8...88a 1
Chiqette Skrevet 15. oktober 2013 #12 Skrevet 15. oktober 2013 (endret) skjønner virkelig IKKE problemet med og ha hunden hjemme alene i 8-9 timer mens man er på jobb. Så lenge hunden får det den ellers trenger resten av dagen, føle tilhørighet i familien, mental og fysisk aktivitet, så hva er da galt med det? Hunden vår sover de timene vi er på jobb, og resten av dagen er den med oss, og får den han trenger. Hunder sover mye mer enn oss mennesker, og så lenge man faktisk vet at hunden sover når man er borte, og ikke stresser, så gjør da ikke det noe? Når hunden sover har det da ingenting og si om det er mennesker tilstedet eller ikke.. Endret 15. oktober 2013 av Chiqette
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #13 Skrevet 15. oktober 2013 Er det nødvendigvis så ille for hunden å være alene en arbeidsdag, da? Hunder trenger jo også som regel mye mer søvn enn 8 timer per døgn, og det er jo da uansett ikke noe særlig med selskap i oss mennesker når de sover. Vår sover når vi sover, er våken med oss 1-2 timers tid når vi står opp (tur, frokost, litt kos), sover nok stort sett mens vi er borte, er våken igjen når vi kommer hjem og får nye turer, mat og lek. Tror ikke han går rundt og savner oss mens vi er borte, gitt Anonymous poster hash: 17790...38f
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #14 Skrevet 15. oktober 2013 Huh? Nå har vi ikke akkurat noe problem med gatehunder i Norge. Har man ikke mulighet til å gi en hund et GODT liv, så lar man være å skaffe seg hund. Og da er det noen andre som har et bedre hjem som kommer til å ta seg av den hunden. Og til nøds går produksjonen ned, hvis det viser seg å være overproduksjon på den hundetypen. Det er definitivt ikke til beste for noen om folk skaffer seg hunder bare fordi det er bedre for dem å ha et sted å bo og være alene 16-17 timer i døgnet enn å reke på gata... Anonymous poster hash: 235a8...88a Det er mer enn nok hunder som er blir forlatt eller som trenger et nytt hjem. Jeg er helt klart veldig enig i at hvis man ikke har tid til en hund skaffer man seg ikke en heller. Men, hvis hunden har det bra ellers og man... er det faktisk bedre enn at den ikke har et hjem. Anonymous poster hash: f2c99...365
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #15 Skrevet 15. oktober 2013 Er det nødvendigvis så ille for hunden å være alene en arbeidsdag, da? Hunder trenger jo også som regel mye mer søvn enn 8 timer per døgn, og det er jo da uansett ikke noe særlig med selskap i oss mennesker når de sover. Vår sover når vi sover, er våken med oss 1-2 timers tid når vi står opp (tur, frokost, litt kos), sover nok stort sett mens vi er borte, er våken igjen når vi kommer hjem og får nye turer, mat og lek. Tror ikke han går rundt og savner oss mens vi er borte, gitt Hunder slumrer mye, men de SOVER ikke så voldsomt mye. Når de er alene slumrer de mest - men de har da virkelig ingen andre valg? De slumrer, og venter, fordi de er vanedyr og sånn er livet... Og joda, de hadde absolutt utnyttet selskap dersom de hadde det. Da hadde de kanskje slumret for seg selv en halvtimes tid, så kommet innom for litt kos, drukket litt vann, ligget litt på gulvet et kvarters tid, så ville de ønsket å ligge i sofaen og bli klødd bak ørene en stund, så ville de kanskje invitert til en kort lekestund, for så å slumre litt for seg selv, og så videre. Jeg har hunden min alene noen timer de fleste dager i uka, jeg også, men jeg synes ikke det er noen vits i å lure seg selv til å tro at hunden er likegyldig til om den er alene eller har selskap. Selvfølgelig vil det alltid være bedre for en hund å ha flokken tilgjengelig større deler av døgnet (forutsatt at resten av livssituasjonen holder seg identisk). Anonymous poster hash: 235a8...88a 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #16 Skrevet 15. oktober 2013 Vi planlegger å kjøpe en valp nå. Jeg jobber 100%, men sambo er foreløpig student og har dermed mulighet til å være sammen med valpen på dagtid de første ukene/månedene når den er "baby". Men om 2-3 år jobber vi 100% begge to og da må hunden være alene mens vi er på jobb. Jeg kan ikke se at dette er så skrekkelig som mange antyder. Hunden vil få tur på morgenen og lengre tur + trening (brukshund) når vi kommer hjem fra jobb. Den vil være sammen med oss hele kvelden etter jobb og i alle helger. Er dette virkelig så ille hundehold? Anonymous poster hash: dd19d...e38
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #17 Skrevet 16. oktober 2013 Hunder slumrer mye, men de SOVER ikke så voldsomt mye. Når de er alene slumrer de mest - men de har da virkelig ingen andre valg? De slumrer, og venter, fordi de er vanedyr og sånn er livet... Og joda, de hadde absolutt utnyttet selskap dersom de hadde det. Da hadde de kanskje slumret for seg selv en halvtimes tid, så kommet innom for litt kos, drukket litt vann, ligget litt på gulvet et kvarters tid, så ville de ønsket å ligge i sofaen og bli klødd bak ørene en stund, så ville de kanskje invitert til en kort lekestund, for så å slumre litt for seg selv, og så videre. Anonymous poster hash: 235a8...88a Det spørs da litt på hunderasen også, det. Vi har irsk ulvehund, valgt blant annet nettopp fordi det er en bedagelig rase som sover opp mot 20 timer i døgnet. Hun er sosial når hun er våken og elsker turene sine, såklart, men at den hunden ikke savner oss noe særlig fikk jeg bekreftet da jeg var i permisjon fra jobben en lengre perioder. Hun sover hele dagen, og våkner først til liv på ettermiddagen. Helt sikkert en del vane som spiller inn, men jeg har ikke dårlig samvittighet når hun må være alene på dagtid, så lenge hun får turene sine morgen og kveld. Ikke for å kverulere, men påstanden om at hunder egentlig bare slumrer og hadde hatt godt av selskap, stemmer ikke nødvendigvis i alle tilfeller. For øvrig er jeg enig i at det kan være et dårlig valg å skaffe hund hvis man tilbringer mye tid borte. Den er et sosialt dyr og trenger stimulans. Men hvem er det egentlig som skal kunne ha hund dersom det er uforenlig med jobb? Er hundehold forbeholdt pensjonister og arbeidsledige? Anonymous poster hash: 76b5b...766 2
Missy1 Skrevet 16. oktober 2013 #18 Skrevet 16. oktober 2013 Hunden vår er alene hjemme når vi er på jobb, MEN jeg jobber ikke hver dag så det utgjør ikke så utrolig mye. Resten av dagen er vi selvfølgelig sammen med hunden. Hadde jeg hatt mulighet til å ha med meg hunden på jobb eller fått noen til å ha han på dagtid mens jeg jobbet hadde jeg selvfølgelig ikke hatt han alene hjemme, men dessverre har vi ingen som kan passe han. Vi har greit stor inngjerdet hage han kan være i uten å komme seg vekk (høyt gjerde samt hønsenetting slik at han ikke kan grave seg ut) men jeg er redd det skal bli for kaldt for han å være ute en hel arbeidsdag og at noen skal finne på å ta han så har han inne når vi er på jobb.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #19 Skrevet 16. oktober 2013 Hunder slumrer mye, men de SOVER ikke så voldsomt mye. Når de er alene slumrer de mest - men de har da virkelig ingen andre valg? De slumrer, og venter, fordi de er vanedyr og sånn er livet... Anonymous poster hash: 235a8...88a Hunder sover 14-16 timer i døgnet. Vi har hatt perioder hvor en eller begge er mye hjemme, og da har hunden sovet vekk det meste av dagen, avbrutt av spise/drikke-pause og bytting av sovested. Tror hunder mister mer på å ligge i bur hele dagen, enn å være alene hjemme med god plass. Vi har ikke hund lengre, men da vi hadde det sov hun sammen med oss, og vi tok henne med på det meste når vi var hjemme fra jobb. Siden vi er to stykker var den reelle alenetiden heller ikke en hel arbeidsdag, siden vi ofte har jobbet slik at en begynner sent, og en slutter tidlig, så vanlig alenedag har vært mer 5-6 timer. I perioder hvor vi begge har jobbet mye har vi hatt mulighet til å ta lunsjen hjemme, og vi har også hatt jobber hvor hun kunne være med i blant. Vi har også katter, så helt alene har hun aldri vært. Mange familier har også større barn som er hjemme før foreldrene. Jeg tenker at hvis man er mye mer vekk fra hjemmet enn en normal arbeidsdag bør man ikke skaffe seg hund, men tror de fleste i vanlig arbeid greier å gi hunden et bra liv. Så er det også slik at en hund lever i 10-15 år, så ting kan skje underveis, feks mister man jobben og det er begrenset hva man kan få av nye jobber, og så har man perioder hvor det ikke er ideelt og man må flikke det til. Men hunder er fleksible, og jeg tror de fleste hunder er såpass knyttet til familien sin at det er mer traumatisk å gi dem bort, enn at de må være litt lengre alene på dagtid enn det som er perfekt i en periode. Anonymous poster hash: eda9c...916
Myrsnipa Skrevet 16. oktober 2013 #20 Skrevet 16. oktober 2013 Syns selv det er alt for lenge. Særlig i bur. Er hunden løs i huset og har selskap av en annen hund, kan det være bedre. Mine er alene ca 6 timer daglig i ukedagene. Syns det er mer enn nok. Jeg vet at når jeg har jobbet fulltid og 8+ timer, har jeg lite overskudd når jeg kommer hjem. Er sliten og trøtt og da å skal ut å aktivisere hunden i timesvis er ikke noe jeg har klart. Så da er min arbeidstid perfekt med det å kombinere med hundeliv. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå