Gå til innhold

Hvordan tjene mer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er for tiden i 100% jobb og 75% studier. Får lån og stipend fra lånekassen, og OK(-) lønn fra jobb. Er også 100% alene med et barn og kostnadene det måtte medføre. Pga studier er jeg borte fra jobb når vi har forelesninger og under praksis, naturligvis uten lønn. Dette er samlet sett ca 25-30 dager pr semester.

Problemet er at jeg sliter ENORMT med å få endene til å møtes! Husleien er på over 8000,- mnd (tro meg, har leta etter billigere alternativer), betaler på SFO, strøm, mobil, TV, internett, forsikringer og bil. Har frippelsjekka at jeg har de billigste alternativene hva abbonement og forsikring angår, og forsøker å handle mat og diverse så billig som mulig.

Det er umulig for meg å jobbe tillegg på kveld og ettermiddag, både fordi jeg på dette tidspunktet er avhengig av å studere, og IKKE minst fordi jeg ikke har barnevakt. Jeg er etterhvert rimelig desperat etter å få snudd situasjonen, merker jeg begynner å henge litt etter når det gjelder regninger. Er nå rimelig desperat etter tips til hvordan man kan klare å spe på inntekten! (Har kontroll på hva jeg har krav på av NAV, men det er "bare" barnetrygd og støtte til barnetilsyn)

Utgifter uten mat, bensin, klær o.l pr mnd ligger på ca 17000. Inntekten pr mnd er på maks 19000,- etter skatt. Sier seg selv at dette blir knapt i lengden, og man har liten mulighet til å spare seg opp en buffer.

Alle tips tas imot med stor takk!

Anonymous poster hash: b77b4...e8c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg antar at du har sett etter en bedre betalt jobb?

• Liker 3
Skrevet

Jeg antar at du har sett etter en bedre betalt jobb?

Det har jeg gjort :) Vanskelig å få jobb når jeg er nødt til å være så mye borte i forbindelse med studier. Har nå en jobb der de ikke trenger vikar for meg. Jeg ligger litt over tarriff i den jobben jeg er i nå.

Skrevet

Har du et rom du kan leie ut? Kan du leie ut hele leiligheten (hvis du selv kan bo andre steder for kort tid) gjennom f.eks. AirBnB? Eler leier du kanskje, og har ikke lov til dette?

Anonymous poster hash: 3c306...af8
Skrevet

Har du mulighet til å sette opp et litt mer nøyaktig regnestykke over hva som går inn og hva som går ut? 100 % stilling i tillegg til studielån skal jo ikke bli så lite totalt, så fremt du ikke er frisør eller barnehageassistent.

Anonymous poster hash: a9cb8...6f9
  • Liker 1
Skrevet

Mottar du barnebidrag?

Anonymous poster hash: 83031...39d
  • Liker 1
Skrevet

Har du mulighet til å være barnevakt av og til? Siden du allerede har et barn og ikke har mulighet (slik jeg ser det) å jobbe utenfor hjemmet mer enn du gjør nå, kan det eneste alternativet være å gjøre noe hjemmefra. Det bør være noen muligheter her, uten at jeg kan komme på noe spesifikt akkurat nå :)

Anonymous poster hash: 9cc8b...1a9

• Liker 1
Skrevet

For å få det bedre økonomisk, må du altså få mer inntekt, lavere kostnader eller en kombinasjon av disse to.

Jeg er usikker på beregningsregler for størrelse på stipend/lån og evt barnebidrag. Men kan det ha betydning at du i løpet av et semester har ca en måned mindre lønn enn når du ikke studerer? Du har jo fri uten lønn, og det betyr jo noe for størrelsen på årsinntekten din mens du er student.

Kan du endre skattekort siden du tjener mindre pga studiefri uten lønn?

Har du barnebidrag, og er størrelsen på dette riktig?

Ellers; har du en jobb der du kan jobbe litt hjemmefra, slik at du kan avspasere noen dager i stedetfor å måtte trekkes i lønn hver gang du deltar på studiet? Kanskje arbeidsgiveren din vil være fleksibel der, siden du ikke tar ut kveldsjobb hjemmefra som lønn, men i fri for å studere. Dersom den typen jobb du har gir mulighet for å jobbe hjemmefra kan du kanskje klare å selge inn den løsningen til arbeidsgiver dersom studiet du tar gir deg kunnskap som kommer bedriften til gode.

Ellers forstår jeg at du har sett på kostnader til bolig og div abonnementer. Da gjenstår "standard råd" som å unngå all unødig luksus, være nøye med å følge med på tilbud når det gjelder matinnkjøp, ønske seg klær/sko/gavekort på frisørsalong osv i bursdags- og julegave. Du kan være nøye med hva du ønsker i gave til ungen din også; kanskje kan besteforeldre bidra med vintertøy, sko eller annet som trengs i stedetfor bare leker.

Vet ikke alderen på barnet ditt, men det går an uansett å få til lavbudsjettferier ved å låne ei hytte hos venner/familie, dra på telttur osv.

Spar strøm der du kan. Bytt barnevakttjenester med venner, hvis det gjør at du av og til kan jobbe overtid (Dersom dette ikke er mulig hjemmefra)

Lån bøker og filmer på biblioteket, eller byttelån filmer med venner som har barn som alternativ til kino. Litt popcorn og saft og en lånt film er billigere enn kinobillett.

Prøv å få regninger månedlig, lettere å holde oversikt og unngå å komme i bakleksa. HVIS du kommer litt i bakleksa, kommuniser med leverandør og avtal betalingsordning i stedetfor å vente på purring/inkasso.

Skjønner det er en kjedelig og litt tung situasjon å være i, men siden du er student vet du at den er midlertidig og at etterpå vil du forhåpentligvis få en bedre betalt jobb!

Skrevet

Syns du hadde store utgifter, jeg. er det ikke noe du kan kutte?

Anonymous poster hash: 8b92e...73f
Skrevet

Syns forresten du har høye faste utgifter pr måned; når den er 17.000 uten mat, klær og bensin og husleien utgjør 8000 av denne? Er det låneavdrag inkludert i de 17.000? Er det i så fall et lån der man i en periode mens man studerer kan be om avdragsfrihet og kun betale renter?

Har du en type jobb der du kan jobbe ekstra jul/sommerferie/påske når du har studiefri?

Skrevet

Har du prøvd å søke bostøtte?

ligger en kalkulator inne på nettsiden

www.husbanken.no :)

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt at det ikke går an å få det til å gå rundt med 19 000 i måneden? Kan du legge inn budsjettet ditt?

Det er et ganske enkelt svar her, du må enten øke inntektene dine eller senke utgiftene. Det første ser ikke helt realistisk ut, ut i fra hva du skriver her, så da er det utgiftene som må senkes.

Anonymous poster hash: 24ee0...23b
Skrevet

Har du prøvd å søke bostøtte?

ligger en kalkulator inne på nettsiden

www.husbanken.no :)

Får ikke bostøtte med så høy inntekt som 19 000 - og ikke som student heller. 19 000 burde virkelig være nok til å leve greit på.

Anonymous poster hash: 90204...d47

Gjest Blondie65
Skrevet

9.000 i faste utgifter etter husleie og før husholdning? Dette er mye. Er du sikker på at du ikke har noen poster du kan kutte som du ikke har råd til? Og hva med barnets far, betaler han bidrag?

Skrevet

Selg tven, si opp kanalabbonoment og gi beskjed til nrk om at du ikke har tv lenger slik du slipper lisensen. Sjekk abbonomentet på internett, tlf og strøm. Kan du bytte til noe billigere? Ring forsikringsselskapet og forhandle på pris om du samler alle hos en. Evt. bonusen på bilen. Sjekk hvilke forsikringer du har gjennom jobb. Kanskje er du forsikret dobbelt opp.

Regn sammen regninger som kommer to ganger i året, sett av litt til disse hver måned.

Handle mat på tilbud og lag store prosjoner som du kan fryse ned. Bak brød selv etc.

Selg ting du ikke trenger.

Selg bilen og kjøp en billigere.

Anonymous poster hash: 28dc9...8de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...