AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #1 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg og min mann adopterte nylig en (hann) kattunge fra dyrebeskyttelsen. Kattungen har for det meste bodd hos (foster) familie og ikke på kattehjemmet til dyrebeskyttelsen før vi fikk han. Han ble reddet ut av et rør bare fire uker gammel. Familien som hadde han tok godt vare på han og vi ble fortalt han var aktiv og godt vant med mennesker. Han er 10 uker gammel nå og vi har hatt ham litt over 1 uke. De tre første dagene var han nysgjerrig, kosen og leken og vi hadde han på kjøkkenet og i stua men lukket han inne på kjøkkenet om natten. Han skriker forferdelig når vi lukker han inne og det tar lang tid før han roer seg. Den fjerde dagen har han bare blitt mer ustyrlig når vi slipper han ut i stua og han river ned alt han kommer over og skriker av full hals hvis vi lukker han inne på kjøkkenet. Kjøkkenet er både stort og romslig og han har sandkasse, mat, klorebrett, seng og leker på kjøkkenet men han bryr seg ikke noe om det. Han sitter bare og venter på at vi skal åpne slik at han kan løpe ut. Og det første han gjør er å rive ned noe. Sier vi NEI til han og bærer han vekk løper han bare tilbake og fortsetter og når vi prøver å bære han bort så klorer han oss til blods! Jeg har nå sluttet å slippe han inn i stua fordi han blir så galen og jeg er redd han kan velte noe å få det over seg men hvis jeg lukker han inne på kjøkkenet så begynner han å skrike og hyle og sitter bare foran døren og venter på at vi skal åpne. Prøver jeg å leke med han inne på kjøkkenet så vil han ikke det, han vil bare ut i stua. Jeg føler meg bare slem som stenger katten inne på kjøkkenet men vet ikke hva jeg skal gjøre?! Gjør jeg noe feil? Skal jeg bare fortsette med å ha katten inne på kjøkkenet? Ønsker ikke at katten skal bli usosial og skeptisk til oss...Anonymous poster hash: eca82...fae
Tabris Skrevet 15. oktober 2013 #2 Skrevet 15. oktober 2013 Stakkar, hvorfor stenger du ham inne på kjøkkenet? Selvsagt skriker han - han er en bitteliten kattunge! Alle hans instinkter handler om å være sammen med mor og søsken, en så liten kattunge som forviller seg bort fra mor og søsken overlever ikke. Ha ham inne på soverommet med dere om natten, så han slipper å være alene. Husk at han er en baby, det er helt unaturlig for ham å være alene. 4
Gjest Belle Gunnes Skrevet 15. oktober 2013 #3 Skrevet 15. oktober 2013 Stakkars lille bebis. Han skal jo ikke være alene. Og kattunger er aktive. Det går en kule varmt når de er i farta. Slitsomt ja, men også bedårende. Det er jo slik katter er. 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #4 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg ønsket at han skulle ha det største rommet... Kjøkkenet er det største rommet hvor han kan leke og løpe. Og han bryr seg ikke om oss når vi er sammen med han på kjøkkenet.....prøvde å sove ved siden av han på kjøkkenet i natt men det hjalp heller ikke.....så jeg tok han med meg på soverommet men han bare hylte og skrapte på døren og ville ut.....(?) Så hva gjør jeg da? Anonymous poster hash: eca82...fae
Gjest Gaea Skrevet 15. oktober 2013 #5 Skrevet 15. oktober 2013 Prioritet én før anskaffelse av kattunge eller valp; Rydd vekk alt man kan! Ting man er redd for må plasseres utenfor rekkevidde, pyntedilldall kan være i bokser i boden enn så lenge. Hvis ikke blir man virkelig helt gal, det er slitsomt å følge med når de raser rundt og hele tiden holder på å ødelegge noe. Trøsten er at det er en fase som går over, i hvert fall delvis. Ellers hadde jeg nok enten hatt kattungen på soverommet i starten, eller sovet på sofaen med den (hvis den etter hvert skal kunne sove hvor som helst i leiligheten og soverommet skal være en katte-fri sone).
Brimi Skrevet 15. oktober 2013 #6 Skrevet 15. oktober 2013 Det kommer nok til å ta noen dager før han blir trygg på at dere ikke stenger han inne. Må du lukke døra til soverommet? Skulle ikke forundre meg om han har klaustrofobi. 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #7 Skrevet 15. oktober 2013 Får prøve å ha han på soverommet igjen tusen takk for tips! Det viktigste er at han er trygg! Han koser seg i hvert fall med ungene våre og de koser seg med han Anonymous poster hash: eca82...fae
Minya Skrevet 15. oktober 2013 #8 Skrevet 15. oktober 2013 (endret) Det er ihvertfall helt poengløst å stenge katten inne på kjøkkenet på dagen. Han trenger selskap nå som han ikke har søsknene og moren sin. Beste måten å få en trygg pus er å gi positiv oppmerksomhet mye og ofte. Om natta ville jeg kanskje lukket ham inne på et bad eller et vaskerom hvor det er godt og varmt i gulvet, gjerne med et tykt pledd eller en katteseng å ligge på og tilgang på mat, vann og kattedo. Dette for at han ikke skal rote seg borti noe skummelt mens dere sover, fjern dog toalettpapiret om dere har toalettet på badet og sett bort farlige ting om dere har ham på vaskerommet. Velger dere å ta ham med på soverommet, må dere regne med å bli forstyrret om natten, særlig de første månedene, men også når han blir eldre. Vi holdt minsten på badet om natten de første to ukene for at han skulle slippe å vikle seg inn i gardinene eller begynne å gnafse på ledningene til pc'ene våre (i ettertid har vi lagt kabelskinner og minsket faren for kabelgnafsing) og kanskje få seg en karamell og for at gamlepus skulle få noen timers pusterom fra denne obsternasige lille pelsballen som hadde kommet ubedt inn på hennes territorium. Bruk dagen til å gi ham oppmerksomhet, lek med ham, kos med ham, preg han med gode vaner, løft ham ned og si bestemt nei om han klatrer i gardinene, hopper på bordet eller herjer oppi hyllene, og gi ros og godbit når han gjør noe dere synes er bra. Endret 15. oktober 2013 av Minya
Othelia Skrevet 15. oktober 2013 #9 Skrevet 15. oktober 2013 Å ha en kattunge er nesten som å ha en baby i hus, de er utrolig søte, men det kan fort bli mye å holde styr på! Jeg ville hatt to ting for hånd om jeg skulle fått en ny kattunge i hus, en sprayflaske med vann og gode katteleker. Og i tillegg ville jeg fjerna alt verdifullt som kan ødelegges/knuses. Og når jeg tenker meg om, ett stort klorebrett. Sprayflasken brukes når katten er gjør noe galt, eller er ett sted den ikke får være. Katten min har lært seg at når jeg løfter på sprayflasken er det best å skygge unna, og jeg pleier egentlig ikke bruke den ofte. Men jeg har begynt å ta den i bruk igjen i og med at jeg ikke vil at han skal hoppe opp på peisen(første bosted med peis) i tilfelle den er glovarm. Gode katteleker hjelper til med å bokstavelig slite ut katten og gi den stimuli sånn at den blir roligere. Laserpenn og lange pinner med en hyssing og noen fjær limt på er favorittene her. Klorebrett er lurt å ha stående fra de er små for at kattene skal lære seg å klore på brettet og ikke på møblene, de kan også fungere som ett trygt gjemmested for katten. Min katt har ett skikkelig fancy klorebrett stående, men var litt for sein i å kjøpe det(han var 6 mnd), så han foretrekker desverre sofaen, noe som ikke er så gøy. Ellers ville jeg gjort som de andre her sier og latt han gå fritt når dere er hjemme, og begrense hvor den får være om natten. Gi masse oppmerksomhet og lek masse med katten:) Om han ikke er interessert i lekene dere har så ville jeg prøvd ut andre typer leker til dere finner noe han liker!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå