AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #1 Skrevet 15. oktober 2013 Hvordan stopper dere tenåringen når han eller hun bruker stygge ord i krangler? Min 16 åring tar helt av og har den siste tiden begynt å kalle meg både fitte og hore når hun blir sint og sint blir hun for de utroligste ting (hun er jo tenåring så...) Anonymous poster hash: a7b7c...9e6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #2 Skrevet 15. oktober 2013 Mine har heldigvis ikke blitt tenåringer ennå. Men det skal funke å ta fra henne noe. Som en slags husarrest. Ta nettet,mobilen,nekt henne noe hun vil. Du må vise at sånn oppførsel er uakseptabelt!Anonymous poster hash: faa72...835 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #3 Skrevet 15. oktober 2013 Hun er 16. Du må slå ned på utskjelling for de minste ting, men ordbruken speiler bare alderen hun er i. Høres ikke rart ut i det hele tatt.Anonymous poster hash: 58d1f...e9a 3
#Sunrise Skrevet 15. oktober 2013 #4 Skrevet 15. oktober 2013 Virker ofte som det er så forbudt og bruke stygge ord, at det er virkelig noe unger skal gjøre, husker jeg hadde en periode hvor jeg skulle banne masse, men mamma bare overså det, så jeg slutta, fordi det ikke var noe kult når jeg "fikk lov" det som er dumt er at den nye genrasjonen snakker mye stygt, og er egentlig noe som bør tas på skolen, fordi der er dem i store mengder 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #5 Skrevet 15. oktober 2013 Vi bannet mye da vi var yngre, men ikke til foreldrene våre. Det er ikke greit å kalle sin egen mor for hore og fitte, og det er ikke noe du "bare må aksptere". Mitt forslag er at neste gang hun kaller deg noe slikt så sier du rolig og kaldt "Er du klar over at du bruker de aller styggeste skjellsordene i det Norske språk nå? Er du klar over at du faktisk sårer meg når du kommer med så grove skjellsord? Er du klar over at det er deg selv som kvinne du rakker ned på når du bruker "hore" og "fitte"? Forstår du hvor lei meg jeg blir?" Si det rolig, høyt og kaldt. Og så går du. Anonymous poster hash: 9ae88...33d 13
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #6 Skrevet 15. oktober 2013 Herregud, og så velger hun de banneordene av alle i tillegg... Si at hun sårer deg, at det er umodent og frekt å si sånt, spesielt til deg. Anonymous poster hash: 39678...c69
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #7 Skrevet 15. oktober 2013 Ts her. Takk for støtte, jeg vrir hjernen for å finne noe klokt å si på fredag når hun er hjemme igjen. Det er vanskelig å ta nettet fra henne uten å samtidig straffe alle andre som bor i samme hus men jeg har vurdert å kanskje få steng bilen midlertidig hvis det går. At hun går i krangel er en ting, det har hun aldri vert redd for, men å kalle meg (og evt andre) for slike ting når temaet egentlig ikke er noe å diskutere det er ikke greitt i det hele tatt. Anonymous poster hash: a7b7c...9e6
Løvetanten Skrevet 15. oktober 2013 #8 Skrevet 15. oktober 2013 Nei, det er ikke greit. Mine slenger ut av seg noe ufundert dritt innimellom, og da tar vi det der og da. Jeg sier meget.klart.ifra at sånn finner jeg meg ikke i å bli snakket til. Jeg blir sint, men ikke provosert. Jeg behandler de med respekt og forventer det samme tilbake. Om de fortsetter så blir det ingen diskusjon eller avklaring før vedkommende har kjølt seg ned og tar en normal tone. Jeg inndrar ikke mobiler eller andre goder, for det er ikke noe stort problem for oss. Jeg ville heller ikke gjort det som straff. Ville nok straffet med noe annet om det var nødvendig.
Lilac Skrevet 15. oktober 2013 #9 Skrevet 15. oktober 2013 Ikke finn deg i det. Jeg er i den alderen selv og jeg hadde aldri klart å si noe sånt til min mor. Og ordet "hore" er et patetisk skjellsord. 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #10 Skrevet 15. oktober 2013 Mitt råd: Ignorer oppførselen der og da. Det er nytteløst å prøve å gå i krig når det står på. Gjør det bare verre. Når hun har roet seg ned, f.eks. på kvelden tar du en prat under rolige omstendigheter. Ikke vær sint. Men vær alvorlig og sett ord på ting. F.eks. Hvordan tror du det føles å bli kalt "fitte" av sitt eget barn? Ikke pakk noe inn, vær saklig, vennlig men si det som det er. Hos oss har det gitt en helt vanvittig effekt. Tenåringsjenta har blitt en helt ny person. Og hver gang hun flyr i flint, forholder vi oss helt rolige til hun har roet seg. Noen ganger lar vi det bare være uten å snakke om det, men hvis det er alvorlige ting som f.eks. stygg ordbruk, tar vi det opp når hun har roet seg. Sier ikke at dette er fasit, men hos oss funker det 10 ganger bedre enn å gå i krigen og i allefall straffe med å ta fra henne nettet og husarrest. Slikt er helt uaktuelt her i huset. Anonymous poster hash: 38d58...657 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #11 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg husker når jeg var ca 14 - 15 år og brukte banneord foran min mor i en lengre periode. Til slutt var hun så lei av hun eksploderte og sa følgende: "Tror du det er så kult å banne? Tror du ikke jeg kan disse ordene selv? Fitte, faen, kuk, helvete, satan, hore," osv osv.... Hun var sint og satt faktisk i badekaret når hun kom med denne tiraden til meg og min søster. Det ble så komisk å se sin mor naken i badekaret, sint, og bannende at vi til slutt begynte å storle alle sammen. Tror ikke det ble så mye mer banning etter den episoden. Vi bannet jo mest for å sjokkere og når vi ikke klarte å sjokkere så var det jo ikke mye vits i å fortsette. (anonym fordi denne historien er så lett gjenkjennelig for de som kjenner meg) Anonymous poster hash: a1bf8...9ce 3
xinnia Skrevet 16. oktober 2013 #12 Skrevet 16. oktober 2013 Spurte en Barneverns pedagog om hvordan jeg skulle forholde meg til slik munnbruk.. fikk tilsvar at jeg skulle ta det som ett kompliment, at barnet var så trygg på meg at det turte å vise følelser.. Følte vel ikke akkurat at det var ett godt råd, men for det første så bruker ungdommen idag mye mer slike stygge ord- enn hva vi foreldre gjorde. Det er selvfølgelig ikke akseptabelt, merket at min datter brukte de ordene kun for å provisere..når ikke noe annet funket for å få igang en krangel..premenstruelle ungjenter kan være helt grusomme.. De første gangene fikk hun selvfølgelig slik hun ville- jeg eksploderte.. og krangelen var i gang. Men som andre skriver- erfarte jeg at når jeg klarte å overse, ikke gi henne en reaksjon, så ble de ordene mindre og mindre brukt... Så prøv.. ikke responder, ikke straff.. det går over om en liten stund..
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #13 Skrevet 16. oktober 2013 Mellom 14 og 16 år var det et fryktelig spetakkel hjemme med slamring av dørene, bannskap, roping og kjefting. Hormoner som raser, "ingen" som forstår, alt er kjipt og kjedelig. Prøvde forskjellige tiltak, men det som virket best, var å ignorere, gå ut av rommet, be dem gå på rommet og banne ferdig, overse. Nå når de er 17 og 19, kan jeg med hånda på hjertet si at det er et tilbakelagt stadium, nå har vi en høyst normal kommunikasjon. Vil tro dette er en periode man må gjennom, så kan man velge å imøtekomme deres reaksjoner på den ene eller andre måten, alt etter hvordan nettopp ditt barn vil reagere. Anonymous poster hash: 33d98...279 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #14 Skrevet 16. oktober 2013 Man må regne med litt stygg prat fra tenåringer, men å kalle moren sin hore og fitte er langt fra akseptabelt!! Hadde kuttet lommepenger og andre goder tvert. Anonymous poster hash: aeeb1...0dd 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #15 Skrevet 16. oktober 2013 Jeg tror ikke at å kutte lommepenger, mobil, pc osv er en god løsning, det bare eskalerer konflikten. Jeg tror, som ble foreslått lenger opp her av AB #10, å overse der og da til det har roet seg, for så å ta en alvorsprat etterpå fungerer langt bedre. Det gjør jeg allerede i dag, med min 4-åring, som ikke så rent sjelden har tenåringsoppførsel. Riktignok kaller hun meg ikke fitte og hore, men verste mammaen jeg vet om er f.eks en gjenganger. Visst sårer det, men for meg å eskalere den konflikten med å frata goder, er jo bare å be om enda mere dritt fra barnet. Jeg overser henne til hun har roet seg ned. Så tar jeg henne på fanget, eller sitter ansikt til ansikt med henne, og tar en samtale om utbuddet hennes. Det fungerer veldig bra her også. Riktignok ikke med en tenåring som sagt, men gud bedre, noen ganger kunne jeg sverget på at ungen er 14 og ikke 4... Anonymous poster hash: 7742d...ef7 1
Gjest tsejG Skrevet 16. oktober 2013 #16 Skrevet 16. oktober 2013 Kalle sin egen mor for fitte, hore....??? Dæven, der hadde alle mulige former for grenser vært sprengt i småbiter her i gården altså! Ikke vet jeg, men riktig og littebittegranne streng oppdragelse (i dagens bortskjemte samfunn) fra dag èn er i allefall et forebyggende tiltak JEG har trua på for å slippe den slags forulempninger når barnet har kommet til tenåringsstadiet. Egne erfaringer tilsier helt klart det.. Er "skaden" allerede skjedd stiller det seg jo annerledes, men konsekvenser er i allefall noe alle barn/unge bør få erfare hva er, uten at jeg kan peke på hvilke som er riktige for akkurat ditt barn. Noen eksempler kan jo være avslått internett en ukes tid, null lommepenger neste måned, husarrest et par-tre dager osv... Dulling og godsnakking fører ihvertfall sjeldent frem, og resulterer bare i mer stygg ordbruk. 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #17 Skrevet 16. oktober 2013 Har aldri bannet til foreldrene mine noen gang. ser det som lavmål. Anonymous poster hash: 5a4fd...5d3 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #18 Skrevet 16. oktober 2013 Man må regne med litt stygg prat fra tenåringer, men å kalle moren sin hore og fitte er langt fra akseptabelt!! Hadde kuttet lommepenger og andre goder tvert. Anonymous poster hash: aeeb1...0dd Takk for mange gode svar og støtte Det er nok ikke så mange goder å kutte i. Penger tjener hun selv og ellers går hun til far og besteforeldre og tigger det hun vil ha. Vi har alltid hatt en åpen og fin dialog. Første gang hun var full fortalte hun det selv og jeg fikk vite alt det dumme hun hadde gjort. På skolen har hun alltid vert flink og veldig pliktoppfyllende i følge lærerne. Jeg vil ikke og kan ikke akseptere språkbruken men samtidig er jeg redd for at hun skal falle tilbake i spiseforstyrrelsen som vi har jobbet hardt med (men ikke funnet årsaken til). Anonymous poster hash: a7b7c...9e6
Sugerøret Skrevet 16. oktober 2013 #19 Skrevet 16. oktober 2013 Her er det greit å bli sinna,men navnekalling og kasting av ting er ikke lov Jeg ville nok tatt en prat når tenåringen har kjølt seg ned . Samt tatt i fra et gode for en periode (mobil,nett eller annet) Slike ord er ikke ok uansett hvem det sies til
_Aries Skrevet 16. oktober 2013 #20 Skrevet 16. oktober 2013 Enig med en annen bruker her. Ikke finn deg i det! Ta nett, mobil, og andre goder! Det er vanlig å bli sint, men, for meg, veldig uvanlig å ha den ordbruken, iallefall til foreldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå