Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 21 år som er plaga med eksem.

Har hatt det hele livet. Har det ikke på sommeren, men når høsten kommer og det blir kaldt ute så får jeg eksem i ansiktet og rundt munn.

Jeg bruker kremen apobase, den lindrer litt.

Men lurer på om det er noe andre ting jeg kan gjøre?

blir man aldri kvitt det ??

Kan jeg gjøre noe så jeg ikke får det tilbake, finnes det noe behandlinger får det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Atopisk eksem kommer innenfra, og vi som har det har gjerne knusktørr hud fra naturens side, OG et overaktivt immunforsvar som plutselig kan gi eksemutbrudd uten noen spesifikk trigger.

Jeg vokste det aldri av meg, og min eneste strategi er og ikke stresse (stress utløser det ofte) og passe på at jeg fjerner ting som "kan" irritere. Hver dag bader jeg i oljebad og smører hele kroppen fra topp til tå flere ganger, og jeg må gjerne ha en ekstra fet krem i ansiktet for hvis ikke tørker jeg ut etter en time på dagen eller natten.

Det er helt fryktelig. Hvis sommeren er bra for deg så går det kanskje an å søke om en behandlingstur til varmere strøk? Eventuelt oppsøke hudlege og ta sånn lysbehandling? På meg er det motsatt, varme og sol får meg til å klø som en gal. Værskifte generelt har jeg lagt merke til gir meg utbrudd.

Har desverre ikke noen spesifikke tips å komme med, jeg sitter her full av eksem også, og sånn har jeg hatt det siden jeg var liten :( Bodde i utlandet i en periode og ble mye bedre, men i Norge er jeg bare en stor kjøttkake. Klimaet her er for tørt, og årstidene gjør ikke ting bedre.

Stor klem til deg ihvertfall, jeg vet hvordan du har det.

Anonymous poster hash: c6c42...4a9
Skrevet

Jeg hadde atopisk eksem da jeg var liten, men hadde også et utbrudd vinteren for noen år siden. Har ikke hatt det siden.

Apobase hjalp ikke huden min nevneverdig, men har hatt god effekt av Aderma Exomega! Super krem, som jeg fremdeles bruker på ekstra tørre områder. Dusjolje og å ikke dusje med for varmt vann hjalp også. Jeg hadde god effekt av lysbehandling, men dette er nok noe du må ta opp med legen din for å henvisning til.

Skrevet

Jeg brukte bodylotion uten allslags tilsetning som parfyme osv. for det gjorde det mye verre. Bruk rene produkter uten tilsatte ting. Ikke bruk vanlig såpe. Ikke hatt utbrudd på 4 år og er nå 48 :) Verst var vinteren, huden sprakk på ryggen og hendene. Har brukt hydrokortison av og til men den svir når en tar på sår hud, men hjelper. Hadde god erfaring med kremer tilsatt olivenolje. Fikk babyhud rett og slett

Anonymous poster hash: 3a7f1...58a
Skrevet

Takk får all råd;)

men er det noe vitaminer jeg kan ta som kan hjelpe ?

Skrevet (endret)

Men sånn lysbehandling, hvor ofte må man gjøre det ?

har også lest att solarium kan hjelpe, men nå er også skptisk til solarium over lang tid.

Men hvis jeg hadde tatt sol en gang i uka, 5 minutter ver gang kan det skade noe ?

Kan det ha noe å si om jeg drikker mye vann. leste ett sted på nette att det var bra.

Endret av jenta92
Skrevet

Når jag har hatt eksem utbrudd før så har jeg reagert vis jeg bruker shampor, såpe med parfyme.. Har ikke hatt eksem nå på 2 år i fjord var jeg veldig flink å smøre meg og brukte oliven olje. Tenkte ikke noe mere over det å glemte meg å begynte å bruke vaskemiddel til kleer med parfyme, såper, Shampo med parfyme og reagerte ikke..

Kan det ha noe å si att det kan være grunnen til att ekseme har kommer tilbake ?

Har vært hos hudlege, men fikk ikke noe annet råd den gangen enn å holde meg unna ting med sertk parfyme, men helst uten.

Tokk alergitester hos legen å hadde ikke noe alergier.

Beklager att det blei så mye innlegg etter verandre her :P kom på forskjellig ting når jeg skrev ferdig det ene.;)

Skrevet

Når jag har hatt eksem utbrudd før så har jeg reagert vis jeg bruker shampor, såpe med parfyme.. Har ikke hatt eksem nå på 2 år i fjord var jeg veldig flink å smøre meg og brukte oliven olje. Tenkte ikke noe mere over det å glemte meg å begynte å bruke vaskemiddel til kleer med parfyme, såper, Shampo med parfyme og reagerte ikke..

Kan det ha noe å si att det kan være grunnen til att ekseme har kommer tilbake ?

Har vært hos hudlege, men fikk ikke noe annet råd den gangen enn å holde meg unna ting med sertk parfyme, men helst uten.

Tokk alergitester hos legen å hadde ikke noe alergier.

Beklager att det blei så mye innlegg etter verandre her :P kom på forskjellig ting når jeg skrev ferdig det ene. ;)

Ja, du burde holde deg helt unna sterke vaskemidler og alt med parfyme. Det er nok der for alltid ja, bare pass på å smør deg godt og unngå ting du vet kan trigge eksemen.

Skrevet (endret)

Kremer.Du må nok regne med kortisonkremer i perioder.De kommer i forskjellige styrker- Fikk du dette ikke av hudlegen?

Til fukt : brukes canoderm 5% og ceridal fettkrem sammen,morgen og kveld. Kortisonsalve/krem påføres før disse.

Du burde ta tilskudd av omega 3 fettsyrer.Og en høy dose til å starte med,vi fikk beskjed om 1 ekstra tablett pr.dag som vanlig dose.

Allergi og eksem ligger tett opp til hverandre,men det betyr ikke at du må ha begge to.Men av og til kan allergi være vanskelig å teste/få bekreftet

Du kan jo selv føre matdagbok.Se hva du reagerer på.

Fant link til andre temaer om eksem,hvor jeg har skrevet litt mer om hva vi har gjort/gjør osv.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=517879&page=1&#entry8504177

Endret av Kårky
Skrevet (endret)

Jeg er ei jente på 21 år som er plaga med eksem.

Har hatt det hele livet. Har det ikke på sommeren, men når høsten kommer og det blir kaldt ute så får jeg eksem i ansiktet og rundt munn.

Jeg bruker kremen apobase, den lindrer litt.

Men lurer på om det er noe andre ting jeg kan gjøre?

blir man aldri kvitt det ??

Kan jeg gjøre noe så jeg ikke får det tilbake, finnes det noe behandlinger får det?

Hei jeg er samme som deg, og er rukket å blitt 33 år. Jeg gikk også til lysbehandling på Ullevål, til liten nytte.

Eneste jeg kan gjøre er å unngå all sitrus. Appelsiner, lime osv. Ikke en gang i te eller i mat. I hvert fall ikke i te.

Og ikke noe slikt i hudpleieprodukter.

Kan bare glemme å skrelle en appelsin

.

For da kommer det små små byller med vann i løpet av kort tid. De klør og klør, og jeg får eksemen blusset opp på 5 minutter.

Jeg læret meg å ikke stresse, for da klør jeg ukontrollert.

Jeg klødde meg på natten også, mens jeg sov. Så jeg kjøpte støvhansker. Sånne hvite som fåes kjøpt i apotek -for da kom jeg ikke til like godt til .

Kortison kan du kun bruke i noen uker, så må du stoppe. De gjør huden tynn og det sier seg jo selv når man klør at alt sprekker opp. Så kortison er korttidsvirkende.

http://www.apotek1.no/hud-og-kropp/atopisk-eksem

Selv brukte jeg a-derma :rodmer: med hvete i. http://www.apotek1.no/produkter/a-derma-exomega-balm-200ml-903463p

(den lukter ikke spesiellt godt da men...)

Apobase og nivea sin feteste krem.

Decubal er også fin.

Om jeg drikker te med sitron får jeg utslett på magen der teen ligger i løpet av 10 minutter, det er gangske vondt...SÅ mye har dette å si med sitrus for min eksem.

Så gikk jeg å kjøpte meg Udo's Choice olje. Grusom å få ned, men underverker for hud og hår.

Endret av Wonders
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde atopisk eksem da jeg var liten, men hadde også et utbrudd vinteren for noen år siden. Har ikke hatt det siden.

Apobase hjalp ikke huden min nevneverdig, men har hatt god effekt av Aderma Exomega! Super krem, som jeg fremdeles bruker på ekstra tørre områder. Dusjolje og å ikke dusje med for varmt vann hjalp også. Jeg hadde god effekt av lysbehandling, men dette er nok noe du må ta opp med legen din for å henvisning til.

Har du en dusjolje, eller flere, å anbefale?

Anonymous poster hash: 69875...42e

Skrevet

Har du en dusjolje, eller flere, å anbefale?

Nå er det noen år siden jeg hadde behov for olje, men jeg tror det var denne fra Aco. Jeg husker bare designet/flasken + at jeg kjøpte den på apoteket, og denne er den eneste som ligner.

Skrevet

For en dårlig hudlege!

Aderma exomega er en utmerket krem, men dyr! Hamstre den i utlandet hvis du kan. En annen som funker er Decubal. Smør hele kroppen morgen og kveld. Kortison må til når du har utbrudd, kan ikke skjønne at ikke legen ga deg resept på det? Mildison bruker jeg.

Lurt å unngå sitrus, som noen nevner her. Og aldri, aldri ull rett på kroppen. Det trekker den lille fuktigheten du har ut av huden og er årsak til utbrudd, det hjelper ingenting om det sånn kløfri silkeblanding, det er like ille.

Gå til fastlegen din og få denne til å skrive ut resept på kortison, og helst en henvisning til ny hudlege.

Ta tran.

Skrevet

Det eneste som fungerer for meg er Aderma, som andre har nevnt - OG elocon (kortison). Smører et tynt lag med en gang eksemen kommer med elocon og dermed Aderma 30 min etterpå. Dette gjør jeg rett før jeg skal sove, så er huden mye bedre igjen på morgenen :) Har slitt i mange år, og får også i ansiktet, rundt munnen, armene og hendene. Elocon er den eneste kremen som har fjernet eksemn hos meg, og Adermaen den eneste som holder den fuktig. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten disse to! :)

Skrevet (endret)

For en dårlig hudlege!

Aderma exomega er en utmerket krem, men dyr! Hamstre den i utlandet hvis du kan. En annen som funker er Decubal. Smør hele kroppen morgen og kveld. Kortison må til når du har utbrudd, kan ikke skjønne at ikke legen ga deg resept på det? Mildison bruker jeg.

Lurt å unngå sitrus, som noen nevner her. Og aldri, aldri ull rett på kroppen. Det trekker den lille fuktigheten du har ut av huden og er årsak til utbrudd, det hjelper ingenting om det sånn kløfri silkeblanding, det er like ille.

Gå til fastlegen din og få denne til å skrive ut resept på kortison, og helst en henvisning til ny hudlege.

Ta tran.

Jeg brukte kortison salve får to år siden, jeg ble verre av den. ;)

Endret av jenta92
Skrevet

Det finnes flere typer kortisonkremer.Du kan oppleve oppblussing,smerter,sviing osv den første tiden.Det er vanlig.Men prøv å holde ut (jeg vet det er lett å si...)

kortison,samt fete kremer vil på sikt hjelpe.Men du må ha en bøtte tålmodighet

Skrevet

Det finnes flere typer kortisonkremer.Du kan oppleve oppblussing,smerter,sviing osv den første tiden.Det er vanlig.Men prøv å holde ut (jeg vet det er lett å si...)

kortison,samt fete kremer vil på sikt hjelpe.Men du må ha en bøtte tålmodighet

Sant det, er ikke noe annet enn å ha tolmodig, noe som jeg ikke har men :P

er plasomt når man drikker, eter, pusser tenner. det svir noe forferdelig. Men skal ta til meg masse hode råd som jeg har fått her å prøve.;)

Skrevet

Har ikke lest gjennom tråden så vet ikke om det er nevnt allerede.

Atopisk eksem er en hudsykdom så det er ikke så mye å gjøre for å bli kvitt den, men du kan forebygge og pleie.

Du burde ikke bruke sterke såper i dusjen og heller ikke når du vasker klær.

Ikke bruke ull direkte på kroppen ettersom fibrene i ullen kan ligne på piggtråd og derfor skape unødvendig mye irritasjon.

Det er ikke alle kremer som fungerer på akkurat din eksem. Du må nesten prøve deg frem å finne ut hvem som passer. De jeg har god erfaring med er miniderm, aderma og ceridal. Sistnevnte er 99% fett og dermed veldig fin på de kaldeste dagene.

Du kan også gå til lege å få resept på kortison. Locoid er en gruppe 2 kortison og fin dersom du har litt kraftigere eksem med tegnet til infeksjon. Mildison er en gruppe 1 kortison og fin dersom det bare er litt eksem.

Du burde også smøre kroppen (evt bare eksemområdet) med fuktighetskrem både morgen og kveld.

Skrevet

Nå er det noen år siden jeg hadde behov for olje, men jeg tror det var denne fra Aco. Jeg husker bare designet/flasken + at jeg kjøpte den på apoteket, og denne er den eneste som ligner.

Takk for tips :) Prisen var uansett ikke veldig avskrekkende i forhold til en del av de andre oljene på apotekets side, så denne skal jeg prøve.

Til dere som bruker denne A-derma kremen, hender det at apotekene har tilbud på disse?

Skrevet

En ting til. (ble mye her)

Oljer kan tette igjen porer i huden.Så være litt obs på det .

Vi brukte olje i dusjen en periode,men måtte kutte ut .Det kvalte huden og ting ble værre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...