Gå til innhold

Jente på 10 bekymret for jordens og universets undergang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 10 er i en periode av livet der hun er redd for at verden skal gå under. Hun bekymrer seg for at solen skal slokke og alt liv på jorden og universet skal opphøre! Sannsynligvis har hun sett et eller annet vitenskapsprogram på Discovery. Hun er redd for å ligge på rommet sitt alene og vil helst ligge på samme soverom som oss foreldre.

Har prøvd å trøste henne med å si at dette er noe som enkelte eksperter gjetter på kanskje kommer til å skje, at at om det skjer vil det være så lenge til at ingen av oss vil oppleve dette. Det vil i så fall skje om milliaaaaarder av år.

Men hun er fortsatt veldig bekymret og finner ikke trøst i det jeg sier.

Noen som vet noe klokt jeg kan si?

Anonymous poster hash: c901e...f42
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi på 10 er i en periode av livet der hun er redd for at verden skal gå under. Hun bekymrer seg for at solen skal slokke og alt liv på jorden og universet skal opphøre! Sannsynligvis har hun sett et eller annet vitenskapsprogram på Discovery. Hun er redd for å ligge på rommet sitt alene og vil helst ligge på samme soverom som oss foreldre.

Har prøvd å trøste henne med å si at dette er noe som enkelte eksperter gjetter på kanskje kommer til å skje, at at om det skjer vil det være så lenge til at ingen av oss vil oppleve dette. Det vil i så fall skje om milliaaaaarder av år.

Men hun er fortsatt veldig bekymret og finner ikke trøst i det jeg sier.

Noen som vet noe klokt jeg kan si?

Anonymous poster hash: c901e...f42

Jeg er usikker på om du lyver til din datter for å trøste henne eller bare ikke helt har forstått hvordan stjerner fungerer, men sola kommer til å slukne på et tidspunkt. Det som derimot er sant er at forskere kan med sikkerhet si at tidspunktet det kommer til å skje på er flere milliarder år inn i fremtiden.

Ellers vet jeg ikke helt hva du kan si. De fleste mennesker har jo en innebygget egenskap til å overse slike farer (Hvordan noen egentlig tør å kjøre bil i trafikken er f.eks. en gåte. Det er jo noe av det farligste man kan gjøre. Men mennesker er veldig flinke til å ikke ha frykt her).

Jeg kjenner ei jente godt opp i tjueårene som ikke har gitt slipp på denne dommedagsfrykten og det har endt med at hun har hatt kontakt med psykolog og vært innlagt en periode osv. Så uansett hva du gjør så er det nok bra at du tar det på alvor, slik det virker som du gjør, i alle fall om det ikke går over av seg selv eller etter eventuelle råd du har fått her eller andre steder. Kanskje det kan være en ide å sende en mail til en barnepsykolog eller lignende?

Anonymous poster hash: 0bb55...bc9

Skrevet

Jeg ville snarere reagert om mine barn ikke fikk slike tanker... Å stille spørsmål og å ikke bare ta det for gitt at verden alltid vil være slik den er nå, er da bare bra. Så lenge hun ikke holder fast ved disse vonde tankene over tid er det bare bra å ha perspektiv på ting.

Anonymous poster hash: 3fdef...550
Skrevet (endret)

Jeg husker jeg også hadde en slik periode, sov med foreldrene mine flere netter. Så lenge det ikke utvikler seg til et virkelig angstproblem tror jeg bare det er noe man må igjennom. Det er jo voldsomme ting å bearbeide, "millioner av år" er vanskelig å se for seg, selv for en voksen. Jeg kan fortsatt synes det er skummelt å tenke på at jorda vil gå under en gang, selv om jeg vet at jeg eller mine nærmeste neppe kommer til å oppleve det (om vi ikke klarer å ødelegge planeten totalt de neste 100 årene). Fortsett å berolige henne, etter hvert vil hun ha bearbeidet informasjonen, og det vil komme andre ting hun tenker på som fortrenger dette.

Endret av Leeloo
Skrevet

Dette er helt vanlig. Jeg hadde sånne tanker og det har barna mine hatt. Jeg var livredd for at det skulle bli krig og når jeg hadde lagt meg lå jeg bare og ventet på at flyalarmen skulle gå. Snakk med henne, men ikke overdriv heller. Det går over.

Anonymous poster hash: c730e...71f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...