hanne_ Skrevet 15. oktober 2013 #1 Del Skrevet 15. oktober 2013 Ja, som tittelen sier. Hvor ofte kan man løpe intervaller, og da spesifikt 4x4 intervaller? Målet med treningen er å generelt komme i bedre form. Jeg har akkurat startet med det og syntes det er veldig gøy. Jeg kunne gjerne tenkt meg å gjøre dete, 3 dager i uken. Men så leser jeg mange steder at man ikke burde gjøre det så ofte. Han her som har "funnet opp" 4x4 mener at man burde gjøre det et par ganger i uken. Det er jo ikke akkurat veldig konkret. Jeg tenker kanskje å løpe intervaller mandag og fredag, så langtur på onsdag. Men kunne jo nesten heller tenke meg å kun løpe intervaller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #2 Del Skrevet 15. oktober 2013 Jeg trente meg opp fra dårlig form til anstendig med couch to 5 k-programmet, som bare består av intervaller tre ganger i uka. Anbefales. Anonymous poster hash: cfc00...da4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk. Belle Skrevet 15. oktober 2013 #3 Del Skrevet 15. oktober 2013 Jeg kjørte også 4x4 2-3ganger i uka en periode. Sørg gjerne for litt mat og drikke rett etter terning så hjelper du restitusjonen. Nå synes jeg ikke invervall er så morsomt lengre så blir mex 1 gang i uka Kjør på så lenge du gidder, bare pass på å ikke gå lei og kjenn etter hvis kroppen er for sliten. Du kan jo løpe intervaller eller langutr litt ettersom hva du føler for deg dagen? Jeg er opptatt av løpelede og da er å løpe "det du har lyst til" en fin ting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bustyvel Skrevet 15. oktober 2013 #4 Del Skrevet 15. oktober 2013 Er vel ingen fasit på det, men jeg ville ha variert litt, så du ikke går lei. Og legg inn fridager, turer i terrenget og litt sånn også, så du unngår skader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hanne_ Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter #5 Del Skrevet 15. oktober 2013 Ok, så da går det fint å løpe relativt ofte virker det som. Jeg har løpt mye langtur før. Er i hovedsak det jeg har gjort, så var deilig med noe nytt. Jeg liker intervaller fordi det er så fort gjort, og jeg bor rett ved en løpebane. Tar bare 45 min fra jeg går ut til jeg er hjemme igjen. Skal jeg ut i terrenget så går det fort 1.5-2 timer, pluss at jeg må kjøre. Kommer nok til å løpe i terrenget også, men det blir liksom ikke så ofte som jeg gjerne skulle ønske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #6 Del Skrevet 15. oktober 2013 Et par ganger i uken er da rimelig konkret! Et par = to. Anonymous poster hash: 85d25...f79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 15. oktober 2013 #7 Del Skrevet 15. oktober 2013 Et par ganger i uken er da rimelig konkret! Et par = to. Anonymous poster hash: 85d25...f79 Et par trenger ikke bety to. Det betyr i denne konteksten "noen få". Mer enn en, og færre enn mange. Intervall kan trenes flere ganger i uken. Hvor mange individuelt. Har du erfaring klarer du nok flere økter enn, dersom du er helt nybegynner. Det er nok lurt å variere intervallene litt og. Enten kortere aktivitet (og aktiv hvile) og flere intervaller, eller færre intervaller med lengre aktivitet. Hvilen bør ikke bli for lang slik at pulsen faller for langt ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #8 Del Skrevet 15. oktober 2013 Et par trenger ikke bety to. Det betyr i denne konteksten "noen få". Mer enn en, og færre enn mange. Nei, et par betyr to. Ikke mer, ikke mindre. Anonymous poster hash: 85d25...f79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hanne_ Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter #9 Del Skrevet 15. oktober 2013 Hei igjen og takk for mange fine svar Greit at du fremdeles husker at et par=to, AB. Vi lærte det på barneskolen vi også, men etter noen år med livserfaring så lærer vi også at folk bruker "et par" i andre sammenhenger enn å beskrive tallet to. Men så tilbake til sak. Jeg har googlet litt mer og kommet fram til at disse to folkene som heter Jan som fant opp 4x4 mener 2-3 ganger i uken. Med litt dårligere dagsform i dag enn for 2 dager siden så var 4x4 litt hardere og jeg merker det godt på musklene. Tror jeg kanskje skal ha en lang eller middels tur i mellom hver intervalløkt, så sliter det mindre på kroppen. Hvertfall nå i begynnelsen. Men nå har jeg et annet spørsmål. Jeg sliter veldig med å komme ned i puls mellom dragene. Jeg går, og må gjerne gå i 1.5 min før jeg kommer ned i ønsket puls i sone 3. Så begynner jeg å jogge rolig, og da går jeg med en gang opp i sone 4. Samme med oppvarmingen og nedtrappingen. Da skal jeg være i sone 2, men det er fysisk umulig for meg å ligge i sone 2 når jeg jogger. Må liksom jogge i gangfart og det ser jo bare dumt ut. Er dette noe som vil gå bedre etterhvert? Jeg er jo egentlig ikke spesielt utrent. Har over snittet god kondis, så syntes det er litt rart. Og ja, makspulsen min er riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #10 Del Skrevet 15. oktober 2013 Søk på nettet etter "4 ganger 4 intervall". Jeg fant f.eks. sammenfattet gode råd her: http://www.tv2.no/sporty/dette-er-mirakelkuren-4-x-4-3426438.html Anonymous poster hash: 42218...bd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk. Belle Skrevet 17. oktober 2013 #11 Del Skrevet 17. oktober 2013 Men nå har jeg et annet spørsmål. Jeg sliter veldig med å komme ned i puls mellom dragene. Jeg går, og må gjerne gå i 1.5 min før jeg kommer ned i ønsket puls i sone 3. Så begynner jeg å jogge rolig, og da går jeg med en gang opp i sone 4. Samme med oppvarmingen og nedtrappingen. Da skal jeg være i sone 2, men det er fysisk umulig for meg å ligge i sone 2 når jeg jogger. Må liksom jogge i gangfart og det ser jo bare dumt ut. Er dette noe som vil gå bedre etterhvert? Jeg er jo egentlig ikke spesielt utrent. Har over snittet god kondis, så syntes det er litt rart. Og ja, makspulsen min er riktig. Dette tror jeg er ganske vanlig! Bare gå i pause du - ingen skam i det! Den gode nyheten er at etter hvert som du kommer i (enda) bedre form vil pulsen gå ned raskere, men det er nok ganske vanlig å gå deler av pausen.. Jeg pleier å gå til pulsen er 70-75% av maks og så småjogger jeg litt før neste interval. For et par år siden var det velidg vanskelig for meg å jogge på under 75% av makspuls, mens jeg nå kan se 68% på klokka når jeg tar det rolig på langtur (men plier å ligge på ca 70%). Å klare å være i høyrere og høyere aktivitet men fortsatt ha lav puls er en fin måte å se at formen bedres Keep up the good work, hanne_ Don't over think it. Just do it! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå