AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #21 Skrevet 15. oktober 2013 Selvfølgelig er det forskjell på hvordan man snakker i vest og øst. Den som hevder noe annet eier ikke språkøre. Anonymous poster hash: 556ef...049 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #22 Skrevet 15. oktober 2013 Tusen takk for mange gode forslag og innspill! Klart pris har noe å si, men jeg vil først finne 'drømmeområdet' for å så se hva vi kan få råd til der:-) Ekebergområdet begynner å vokse på meg :-) tusen takk. Jeg er litt overrasket over at så mange mener at østkantdialekten ikke finnes lengre? Kanskje vi snakker om to forskjellige ting? Når jeg sier østkantdialekten så tenker jeg ord med a-endelser på alt - hu (hun), detta (dette), husa (husene) osv.. Eller slik at du uttaler sko'orn istedet for skolen osv.. Har egentlig ingenting i mot at folk snakker sånn, jeg ønsker det bare ikke selv for meg og mine :-)Anonymous poster hash: 3f027...351 Det der høres mer ut som østfolddialekt Kjenner ingen (under 40 hvertfall) som prater slik i Oslo. Hvordan barna dine skal prate kan du ikke styre. De kommer til å ta etter venner og miljøet rundt seg. Du kan nok bli rimelig overrasket om du tror de vil snakke såpass pent som det høres ut til at du forestiller seg at de skal gjøre, og særlig hvis dere skal bo på flerkulturelle Oslo øst. Du kan ikke se bort i fra at kebabnorsken sniker seg inn. Det sikreste vil nok bli å flytte til kollenområdet, hvis dette er viktig for deg. Anonymous poster hash: 8dda7...463 2
Rosa Sitron Skrevet 15. oktober 2013 #23 Skrevet 15. oktober 2013 Selvfølgelig er det forskjell på hvordan man snakker i vest og øst. Den som hevder noe annet eier ikke språkøre. Anonymous poster hash: 556ef...049 Det er forskjell ja, men ikke den forskjellen det engang var. Østkantdialekten er nesten ikke tilstede i min omgangskrets iallfall,og det innebærer folk fra hele Oslo-området. Lenge siden jeg har hørt den fra noen som kommer ifra Oslo. 1
Marie90 Skrevet 15. oktober 2013 #24 Skrevet 15. oktober 2013 Pris er en kjempestor faktor. Ikke bare for hvor du KAN bo, men hva du får der. Jeg vokste opp på Røa og Ullern og stortrivdes der. Veldig godt miljø for barn, gode naboskap og trygt.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #25 Skrevet 15. oktober 2013 Vil spille inn strøk som Tåsen, Berg og Ullevål Hageby. Fine og rolige områder, heller vest enn øst uten å være snobbete. Prisnivået er relativt høyt, men om man har råd er det fine områder.Anonymous poster hash: b7510...b9b 1
Gjest Badabing Skrevet 15. oktober 2013 #26 Skrevet 15. oktober 2013 (endret) Tusen takk for mange gode forslag og innspill! Klart pris har noe å si, men jeg vil først finne 'drømmeområdet' for å så se hva vi kan få råd til der:-) Ekebergområdet begynner å vokse på meg :-) tusen takk. Jeg er litt overrasket over at så mange mener at østkantdialekten ikke finnes lengre? Kanskje vi snakker om to forskjellige ting? Når jeg sier østkantdialekten så tenker jeg ord med a-endelser på alt - hu (hun), detta (dette), husa (husene) osv.. Eller slik at du uttaler sko'orn istedet for skolen osv.. Har egentlig ingenting i mot at folk snakker sånn, jeg ønsker det bare ikke selv for meg og mine :-)Anonymous poster hash: 3f027...351 Kjenner ingen på østkanten som sier "husa" eller "detta". Da må de i så fall være innflyttere fra en eller annen bygd. Ekeberg/Holtet/Nordstrand er fint. Jeg trivdes veldig godt på Holtet selv om det ikke er all verdens å finne på. Ellers kjenner jeg noen med barn som bor på Høyenhall og Abildsø. Fine områder, og ikke like dyrt som vestkanten. Du bør nok uansett si litt mer om pris. Endret 15. oktober 2013 av Badabing 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 15. oktober 2013 #27 Skrevet 15. oktober 2013 Tåsen, Nordberg, Sognsvann, Grefsen, Brekke - her er det mye fint, og kort vei til marka. 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #28 Skrevet 15. oktober 2013 Det der høres mer ut som østfolddialekt Kjenner ingen (under 40 hvertfall) som prater slik i Oslo. Hvordan barna dine skal prate kan du ikke styre. De kommer til å ta etter venner og miljøet rundt seg. Du kan nok bli rimelig overrasket om du tror de vil snakke såpass pent som det høres ut til at du forestiller seg at de skal gjøre, og særlig hvis dere skal bo på flerkulturelle Oslo øst. Du kan ikke se bort i fra at kebabnorsken sniker seg inn. Det sikreste vil nok bli å flytte til kollenområdet, hvis dette er viktig for deg. Anonymous poster hash: 8dda7...463 Dette er ikke østfolddialekt... Anonymous poster hash: 8c206...414 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #29 Skrevet 15. oktober 2013 Viss du vil at barna dine skal ha en bra oppvekst, holder du deg langt unna osloAnonymous poster hash: c1967...f3f 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #30 Skrevet 15. oktober 2013 Viss du vil at barna dine skal ha en bra oppvekst, holder du deg langt unna osloAnonymous poster hash: c1967...f3f Hva slags grunnlag har du for å si dette? I Oslo er tilbudene for barn og unge, mye større enn noe annet sted i landet. Det finnes godt med tilbud innen idrett og kultur for en hver smak her. Skoletilbudet er større også. Og de har gode tilbud både urbant og i naturen. Anonymous poster hash: 8aa3b...83b 7
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #31 Skrevet 15. oktober 2013 Hva slags grunnlag har du for å si dette? I Oslo er tilbudene for barn og unge, mye større enn noe annet sted i landet. Det finnes godt med tilbud innen idrett og kultur for en hver smak her. Skoletilbudet er større også. Og de har gode tilbud både urbant og i naturen. Anonymous poster hash: 8aa3b...83b Ikke gidd det der. Det er bare et dårlig forsøk på provokasjon fra en som ikke aner hvordan det er å vokse opp i Oslo. Jeg er selvsagt helt enig med deg, men de holdningene der får man ikke gjort noe med. Anonymous poster hash: b7510...b9b 5
Gjest Morgun Skrevet 15. oktober 2013 #32 Skrevet 15. oktober 2013 Viss du vil at barna dine skal ha en bra oppvekst, holder du deg langt unna osloAnonymous poster hash: c1967...f3f Det er mye mer fyll, misbruk og faenskap på bygdene enn det er i Oslo. 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #33 Skrevet 15. oktober 2013 Snobber vil ikke trives noen steder. Anonymous poster hash: f3b39...e7b Hårsår anyone? Jeg syntes ikke det er snobberi å ha visse tanker om hvordan man ønsker at barnet sitt skal bli.. Men, dette blir avsporing. Anonymous poster hash: 3f027...351 1
Lea2 Skrevet 15. oktober 2013 #34 Skrevet 15. oktober 2013 Himmel.. det er da fordeler og ulemper med å bo både i by og på bygda. En ting trenger ikke å være bedre enn det andre hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #35 Skrevet 15. oktober 2013 Kjenner ingen på østkanten som sier "husa" eller "detta". Da må de i så fall være innflyttere fra en eller annen bygd. Ekeberg/Holtet/Nordstrand er fint. Jeg trivdes veldig godt på Holtet selv om det ikke er all verdens å finne på. Ellers kjenner jeg noen med barn som bor på Høyenhall og Abildsø. Fine områder, og ikke like dyrt som vestkanten. Du bør nok uansett si litt mer om pris. Det er litt morsomt at du nevner det for jeg kjenner faktisk en del fra Høyenhallområdet hvor de alle sier 'detta' ;-) Det vrenges jo litt inni meg.. menmen, vi er forskjellige :-) Anonymous poster hash: 3f027...351
Amanda C. Skrevet 15. oktober 2013 #36 Skrevet 15. oktober 2013 De jeg kjenner i Oslo som er fornøyde med hvor de bor: Bjølsen, Nordstrand, Bekkelaget/Ekeberg (Tanten min bor her med barn og er veldig fornøyd. Trenger ikke være så dyrt hvis du leter litt. Eller kan bo i noe annet enn en stooor enebolig), Lambertseter, Sagene, Uranienborg,
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #37 Skrevet 15. oktober 2013 Noen med erfaring fra BYGDØY her? Hvordan er miljøet? Lokalsamfunnet? Er det mange i barneklassene? I holmenkollen/vettakollen så er folk relativt avslappet, i allefall en stor del.. Folk som liker å være aktive, gå i marka osv.. Er det også slik på Bygdøy eller er det mer 'nyrikt' preg på halvøya? Anonymous poster hash: 3f027...351
Gjest Morgun Skrevet 15. oktober 2013 #38 Skrevet 15. oktober 2013 Noen med erfaring fra BYGDØY her? Hvordan er miljøet? Lokalsamfunnet? Er det mange i barneklassene? I holmenkollen/vettakollen så er folk relativt avslappet, i allefall en stor del.. Folk som liker å være aktive, gå i marka osv.. Er det også slik på Bygdøy eller er det mer 'nyrikt' preg på halvøya? Anonymous poster hash: 3f027...351 Vil du absolutt bo på Bygdøy så er det jo bare å ta en tur dit og undersøke litt.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #39 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg personlig hadde aldri i min villeste fantasi valgt Bygdøy eller Ullern. Om pris ikke var en issue overhodet og jeg ikke skulle bo i sentrumsbydeler(jeg personlig hadde nok valgt Sagene/Rodeløkka eller noe sånt men skjønner endel ikke er så gira på det) så hadde jeg sett på Ekeberg/Oppsal+østlige bydeler nær marka. Ellers er jo veldig mange positive til Tåsen/Grefsen osv om an vil på den siden av byen. Hadde dog tenkt endel på avstand til jobb - jobber man på Fornebu og bor på Ekeberg virker jo avstanden kort, men køtid er veldig lang i rushtid. Anonymous poster hash: 3260a...8ab 1
Lea2 Skrevet 15. oktober 2013 #40 Skrevet 15. oktober 2013 Miljøet er lite. Det er nok ikke så nyrikt (om det ikke har forandret seg de siste årene). Ambassadefolk, advokater, redere, kjendiser og selvsagt mange andre. Felles for dem er vel at de enten er født inn en en familie med eiendommer der eller at de tjener relativt godt. Mange av eiendommene på den ene siden er enorme og skjermede. Borte ved kongsgården er det litt tettere bebyggelse og mindre hus. Skolen er ikke spesielt stor, men det er jo ikke så mange alternativer for fritidsaktiviteter. Bydgøy er museer for det meste, et par butikker (kolonial), en skole og et par barnehager. Det er mange som har praktikant (var det selv der en gang i tiden). Jeg hadde inntrykk av at folk der stort sett jobbet veldig mye. Begrenset hvor mye tid det ble til å gå i marka, men det er sikkert begge deler der som over alt ellers. De aller fleste jobber vel i sentrum et eller annet sted. Jeg hadde ikke inntrykk av at folk var veldig sosiale med naboer da jeg bodde der. Sa hei på vei til bussen eller båten. For all del, det er et idyllisk sted til å ligge så sentralt. Men lokalmiljøet der skiller seg nok ikke mye fra andre steder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå