Gå til innhold

Hvor bør man bo i Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så, jeg er altså på jakt etter et sted å bo i Oslo - gjerne hus. Jeg har ikke noe favorittområdet, men ønsker god og trygg oppvekst for barna mine. Helst et sted uten så veldig østkant-dialekt..

Tips til fine områder? Har sett på Nordstrand, Ullern og Bygdøy.. Men det. Er så mange fine steder og jeg klarer ikke bestemme meg!

Så hvor ville du bodd og hvorfor??

Anonymous poster hash: 3f027...351

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøpe eller leie?

Generelt kan jeg si at prisene er ganske høye i områdene du nevner. Må fort opp i 7 mill og oppover for en enebolig i de områdene der. Kanskje mer nå, har ikke fulgt med på prisene der en stund, men det er tradisjonelt dyrt.

Det er fine og relativt barnevennlige områder spør du meg. På Nordstrand er det flere steder med mye grøntareale samtidig som det er relativt nært byen.

Hehe, østkant dialekt finner du heller nesten ikke på Oslo-øst lenger.Hva legger du i det?

Anonymous poster hash: 4d477...bc2
Skrevet

Bryn, Høyenhall, Hellerud, Skøyenåsen, Godlia. Her får du fine eneboliger som koster mindre enn på f eks Bygdø. Det er fine villastrøk på Grorud, Ammerud, Tonsenhagen, Årvoll og Høybråten også. Hvis det er dialekten som er avgjørende får du ta deg en tur på den lokale matbutikken en lørdag og gå rundt å smuglytte på folk og så får du velge område ut i fra humøret ditt når du kommer ut av butikken.

• Liker 3
Skrevet

Ville også sett på området rundt Bryn/Høyenhall/Hellerud. Det ligger sentralt samtidig som det har litt nærmiljø-preg (muligens fordi jeg har bodd der, men likevel). Ellers er det litt rimeligere enn på beste vestkant i Grefsen-området. Kjenner mange med nesten samme krav som deg som har flyttet dit når de ville ut av byen. Fortsatt dyrt med enebolig der også.

Bygdøy ville jeg kanskje utelukket. Typisk ambassadestrøk der de andre husene ofte er store og flotte (og dyre). Samtidig er jo Bygdøy ganske lite og har litt "posh" rykte, så prisene skytes fort i været.

Ellers er det jo mange steder utenfor bygrensa. I retning Ski, Bærum og Nittedal, der det bor mange barnefamilier som pendler til Oslo.

Skrevet

Er ikke pris en faktor? :klo:

Selv hadde jeg bosatt meg utenfor Oslo. Synes det er deprimerende hull av en by. Åssidene oppover mot Frognerseteren osv er vel greie nok, men da bør du ha godt med penger.

Anonymous poster hash: 8c206...414
  • Liker 1
Skrevet

Der man trives. Jeg kunne ikke tenke meg å bodd noe annet sted enn Eiksmarka. Det er riktignok i Bærum, men har kortere reisevei til sentrum enn mange som bor i Oslo.

Anonymous poster hash: 556ef...049
  • Liker 1
Skrevet

Samtidig er jo Bygdøy ganske lite og har litt "posh" rykte, så prisene skytes fort i været..

Ikke bare polert, men du kan jo også risikere at barna dine ikke får venner hvis du ikke tjener bra nok.

Anonymous poster hash: df0ba...8bb

• Liker 1
Skrevet

Det er generelt en myte at barna får en bedre oppvekst på vestkanten av Oslo enn på østkanten tror jeg. jeg ville også bosatt meg utenfor bygrensa om jeg hadde hatt barn, uten tvil. Bygdøy er ikke verre enn noe annet rikmanns-strøk. Fordelen er jo at det er et lite og litt lukket sted, som ligger for seg selv. Men etter å ha bodd der et år, så ville jeg nok ikke ha flyttet dit igjen. Ikke hadde jeg hatt råd til det heller :)

• Liker 2
Skrevet

Vi har hus på Vettakollen, og trives veldig godt her. Nært til naturen, landlig, godt miljø og likevel sentralt :)

Anonymous poster hash: 67951...012
  • Liker 1
Skrevet

Jeg stortrives på Stovner. Villabebyggelse her også. :)

Anonymous poster hash: f3b39...e7b
  • Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

For det første må du seie noko om kva du har til disposisjon økonomisk. Ein villa i Oslo er dyr, men skal ein ut av byen må ein ta pendlekostnder og -tid i betraktning. Austkantdialekt finst i praksis ikkje lenger, så kvifor det er viktig for deg er litt vanskeleg å forstå.

• Liker 1
Gjest Adriane
Skrevet

Du nevner ikke pris som en faktor. Hadde vi hatt økonomi til det, hadde jeg kjøpt meg et hus i Ekebergområdet. Veldig flott der, sentralt, men allikevel sentrumsnært. Veldig flott sted for barn å vokse opp.

Skrevet

Jeg er delvis oppvokst på Nordstrand, og det var et supert sted å vokse opp. Landlig, sjarmerende, men veldig sentrumsnært. I følge min bestefar er det også flere soldager på Øvre Bekkelaget enn noe annet sted i Oslo, uten at jeg helt har orket å sette meg inn i hvorfor. :) Det er et forholdsvis pricey område, men det er kort vei til byen, og forholdsvis stille. :) Hvis prisen er uten betydning ville jeg nok sett på området i alle fall. :)

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for mange gode forslag og innspill! Klart pris har noe å si, men jeg vil først finne 'drømmeområdet' for å så se hva vi kan få råd til der:-) Ekebergområdet begynner å vokse på meg :-) tusen takk.

Jeg er litt overrasket over at så mange mener at østkantdialekten ikke finnes lengre? Kanskje vi snakker om to forskjellige ting? Når jeg sier østkantdialekten så tenker jeg ord med a-endelser på alt - hu (hun), detta (dette), husa (husene) osv.. Eller slik at du uttaler sko'orn istedet for skolen osv.. Har egentlig ingenting i mot at folk snakker sånn, jeg ønsker det bare ikke selv for meg og mine :-)

• Liker 2
Skrevet

Snobber vil ikke trives noen steder.

Anonymous poster hash: f3b39...e7b
  • Liker 14
Skrevet

Jeg er litt overrasket over at så mange mener at østkantdialekten ikke finnes lengre? Kanskje vi snakker om to forskjellige ting? Når jeg sier østkantdialekten så tenker jeg ord med a-endelser på alt - hu (hun), detta (dette), husa (husene) osv.. Eller slik at du uttaler sko'orn istedet for skolen osv.. Har egentlig ingenting i mot at folk snakker sånn, jeg ønsker det bare ikke selv for meg og mine :-)

Og det kan du finne over hele Oslo. Jobber med folk fra ulike steder i Oslo og du kan ikke høre hvem som kommer fra hvilke steder. Selv kommer jeg fra østkanten, men er vel av de som snakker "finest". Finner veldig få a-endinger hos meg.

Anonymous poster hash: a7ee1...a4a

• Liker 3
Skrevet

Stort sett drar alle i Oslo på hytta (forutsatt at de har en). Det er i Bergen de drar på hytten.

Men ja, det er ikke mye forskjell på språket øst og vest lenger. Det er så mange innflyttere i Oslo at det finnes all verdens dialekter og varianter. De fleste lærer jo språk fra foreldrene.

• Liker 4
Gjest navnelapp
Skrevet

Tusen takk for mange gode forslag og innspill! Klart pris har noe å si, men jeg vil først finne 'drømmeområdet' for å så se hva vi kan få råd til der:-) Ekebergområdet begynner å vokse på meg :-) tusen takk.

Kva dialekt har du sjølv, då? Om du snakkar "pent" eller ikkje heng mykje meir saman med kva miljø du vankar i enn kvar du bur i byen. Mine er aktive politisk og i organisasjonslivet elles, og dei snakkar så pent at eg får bakoversveis. Nabogutten, som berre heng med vestkanttøffingar og går med sleik seier "hu" og "sko'orn". Så det har lite med geografi å gjere.

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Stort sett drar alle i Oslo på hytta (forutsatt at de har en). Det er i Bergen de drar på hytten.

Men ja, det er ikke mye forskjell på språket øst og vest lenger. Det er så mange innflyttere i Oslo at det finnes all verdens dialekter og varianter. De fleste lærer jo språk fra foreldrene.

Sorry, hos oss snakkar foreldra dialekt og barna kav østlending. Det er slik du ser skilnad på oslo-familiar og turistfamiliar i Oslo om sommaren; i oslo-familiane snakkar foreldra (ofte) dialekt, men barna snakkar oslosk. I turistfamiliane snakkar barna og dialekt. :)

Skrevet

Kommer jo også an på NÅR man flytter til Oslo kanskje? Klart barna tilpasser seg til miljøet, men jeg tror fortsatt at det er mindre forskjell på språk øst/vest nå enn for noen (ti)år siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...