Gå til innhold

Hvor mye er vannvekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere! Har nå startet prosjekt nytt liv! Startet på fredag med et skikkelig sunt kosthold, og har siden da gått ned fra 108,5 til 104.3, som jeg veide i dag morges. Regner med mestparten av dette er vann. Noen her inne som kan si hvor mye vannvekt man vanligvis mister før fettet forsvinner? :) Uansett om det er vannvekt så hjelper det på motivasjonen :)

Ha en fin dag :)

Skrevet

Ingen som har noen innspill å komme med?

Skrevet

stikk en skje i rompa og tell hvor mange host det tar før den kommer ut. ett host er 100 gram vann.

Nei seriøst. Ingen vet hvor mye vann det er, men mest sannsynlig er det mer vann enn fett.

Anonymous poster hash: c2b41...3d6
  • Liker 2
Skrevet

Lavkarbo altså? På lavkarbo slipper kroppen vann som karbohydratene har bundet opp unødvendig i kroppen, så de første dagene på lavkarbo slipper kroppen 1-2-3 kg vann. Men ellers (altså videre på lavkarbo og hele tiden på lavfett) gjelder tommelfingerregelen at 1 kg "fett" i kroppen er ca 75% fett og 25% vann.

Anonymous poster hash: 8b6a3...e8e
  • Liker 2
Skrevet

noen av kiloene kan også komme av at du kanskje ikke har spist like mye de siste dagene og magen ikke er like full av mat som den har pleid å være.

Anonymous poster hash: c731c...fc8
  • Liker 3
Skrevet

Ett gram karbohydrat binder 3 gram vann. Dvs at dersom du mister 1 kg karbohydrat i kroppen pga lavkarbo kosthold vil vekten bli redusert med 4 kg.

Anonymous poster hash: d650f...4e7
Skrevet

Hvorfor skriver alle om lavkarbo? TS skrev jo at hun har begynt å spise sunt.

Tipper kanskje 3 av de kiloene ikke er fett, men feks. vann, redusert mage-/tarminnhold, litt mindre glykogenlagre osv. Veide du deg på morgenen på fredag også, TS? Viktig å måle seg til samme tid/situasjon hver gang, men det vet du sikkert.

Anonymous poster hash: 8a1e2...e91
  • Liker 2
Skrevet

Hvorfor skriver alle om lavkarbo? TS skrev jo at hun har begynt å spise sunt.

Anonymous poster hash: 8a1e2...e91

Lavkarbo=sunt.

• Liker 3
Skrevet

Ett gram karbohydrat binder 3 gram vann. Dvs at dersom du mister 1 kg karbohydrat i kroppen pga lavkarbo kosthold vil vekten bli redusert med 4 kg.

Anonymous poster hash: d650f...4e7

Lykke til med å finne andre enn toppidrettsutøvere med mer enn 1kg karbohydrat (glykogen) lagret på kroppen.

Normalen i kroppen er under 500g totalt.

Det er derfor usannsynlig at mesteparten av vekten er vann. Med mindre TS har veid seg rett etter inntak av vann.

Skrevet

De dagene jeg veier meg veier jeg meg alltid på morgenen før jeg inntar både vann og frokost.

Er ikke helt fanatiker med tanke på lavkarbo, men jeg spiser ikke brød, potet og pasta. eneste litt fullkornsris av og til til middag.

En dagsmeny for meg kan se slilk ut;

Frokost; Omelett

Lunsj: Resteomelett

Middag: Kylling/svin/storfekjøtt med grønnsaker

kvelds: CC med bringebær eller jordbær.

I tillegg til dette drikker jeg ca 2 liter vann om dagen.

Ser dette greit ut?

Skrevet

Ser ekstremt lite og kjedelig ut. Hvor mange kalorier er dette?

Anonymous poster hash: a945f...965
Skrevet

Men jeg er ikke mere sulten. Vet ikke hvor mye kalorier det er. Har aldri kunnet veid maten å regnet ut kcalorier slik..

Skrevet

Når du spiser lavkarbo så er det helt vanlig å ikke være sulten i starten. Du har lært kroppen din å brenne fett, så nå spiser den av sine egne lagre. Spis når du er sulten, stopp når du er mett :)

Etterhvert som vekta normaliserer seg så vil du kjenne at du blir oftere sulten, og da fortsetter du med å spise når du er sulten og stoppe når du blir mett.

Til forskjell fra lavkalori så trenger du ikke (noen trenger det, men på langt nær alle) telle kalorier eller ligge på et spesielt kalorinivå, og det er heller ikke meningen at du skal gå sulten.

• Liker 1
Skrevet

Takk for tilbakemelding løvetanten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...