Gå til innhold

Eksisterer ikke på nettet !?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg snakket nylig med en litt ung personalkonsulent. Han sa at han fikk kalde føtter i en ansettelses sak, fordi da han googlet vedkommende fant han ikke noe informasjon om personen.

Han mente han enten hadde teknologiskrekk, bode i ei hytte i skauen, eller i bevist forsøkte å unngå å legge igjen spor.

Hva synes dere, er det et lite poeng her?

Anonymous poster hash: 7b853...f68
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tyder på at personalkonsulenten er ung, ja.

Det er mange som ikke syns på nettet (utenom skattesøk), uten at det er noe galt med dem. Utelukker han alle han ikke finner på nett, gjør han en elendig jobb, og bør bytte yrke.

• Liker 4
Skrevet

Det går an å gjøre slik at man ikke kan søke opp profiler på facebook via google.

Anonymous poster hash: 21d14...b34
Skrevet

Jeg har teknologiskrekk, bor i "hytte i skogen" og prøver bevisst å ikke legge igjen spor.

Er det noe galt med meg?

Anonymous poster hash: ab362...47d
  • Liker 1
Skrevet

Enig med Hulderen, det tyder bare på at personalkonsulenten er ung...

Det er da ingenting galt med å ikke synes på nett - ikke alle har noen interesse av Facebook, Twitter o.s.v.

Den kanskje mest tech savvy personen jeg kjenner synes ikke på nettet i det hele tatt - ikke fordi han har noe å skjule, men fordi det ikke er sosiale medier han er interessert i.

• Liker 2
Skrevet

Jeg "eksisterer" ikke på nett. Det er bevisst fra min side.

Skrevet

Dette er visst i ferd med å bli veldig vanlig. Er en del saker i media som har tatt det opp siste årene. Det er dumt å vises for mye på nett på feil måter og det er dumt å ikke vises i det hele tatt.

Enkelte firmaer driver visst å spør etter innloggingsinfo til FB på intevjuer...

Skrevet

Dette er visst i ferd med å bli veldig vanlig. Er en del saker i media som har tatt det opp siste årene. Det er dumt å vises for mye på nett på feil måter og det er dumt å ikke vises i det hele tatt.

Enkelte firmaer driver visst å spør etter innloggingsinfo til FB på intevjuer...

Seriøst? Da hadde jeg reist meg opp og gått på direkten, samt tatt en prat med politiet i etterkant.

Anonymous poster hash: d0f28...d76

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tror det er ekstremt å utelukke noen man ikke finner noen info om, men det er selvsagt negativt sammenliknet med noen som har mye (positiv) informasjon. Så det kommer selvsagt an på hvordan CV ser ut i forhold og hvor stor konkurranse det er om jobben.

Nå snakker jeg ikke om at facebookprofil popper opp, men andre ting. Når jeg googler noen av mine venner, kommer det opp verv de har hatt, idrettsprestasjoner (om så på lavere nivå), bilder fra enkelte events som viser at de har godt nettverk, firma de har investert i, ting de har vært med på. Verden er så digital idag at det skal mye til at man ikke har NOE linket til sitt navn på nett. Om ikke bare Linkedin.

Bedrifter (noen mer enn andre) vil ha sosiale mennesker som også er gode navn å linke til bedriften.

Folk som "ikke eksisterer" på nett kan være sosiale, dyktige og alt det der, men vil naturlig nok tape ift. til noen som har alle disse tingene. Vi snakker jo om å få en jobb, og de kjenner deg ikke.

Endret av Marie90
Skrevet

Det er ekstremt og jeg tviler på at det forekommer annet enn en og annen vandrehistorie.

Skrevet

Jeg liker ikke denne utviklingen, det burde være valgfritt om man skal synes på nettet. Skjønner poenget med at man kan vise noe bra der, men synes det er slitsomt å skulle forholde seg til. Jeg får mindre og mindre lyst til å ha facebook, og hadde håpet at flere skulle bli lei av det snart...

• Liker 2
Skrevet

Jeg liker ikke denne utviklingen, det burde være valgfritt om man skal synes på nettet. Skjønner poenget med at man kan vise noe bra der, men synes det er slitsomt å skulle forholde seg til. Jeg får mindre og mindre lyst til å ha facebook, og hadde håpet at flere skulle bli lei av det snart...

Jeg tror ikke det er veldig relevant om arbeidsgiver finner facebookprofil eller ikke - noen har den jo skjult. Dessuten har de aller fleste lite "offentlig" synlig uansett.

Skrevet (endret)

Jeg snakket nylig med en litt ung personalkonsulent. Han sa at han fikk kalde føtter i en ansettelses sak, fordi da han googlet vedkommende fant han ikke noe informasjon om personen.

Han mente han enten hadde teknologiskrekk, bode i ei hytte i skauen, eller i bevist forsøkte å unngå å legge igjen spor.

Hva synes dere, er det et lite poeng her?

Anonymous poster hash: 7b853...f68

Jeg "eksisterer" heller ikke på nettet.

Strengt talt var det opprinnelig ikke bevisst, men her for noen år siden tenkte jeg det ville vært morsomt å google meg selv.

Med mitt fulle navn finner jeg ingenting om meg selv unntatt noe skattelistegreier som ikke inneholder spesielt interessant informasjon.

Facebookprofilen min er blokkert for søk via google og selv etter at jeg løste den opp for at man skulle kunne lete meg opp via facebook, har mange hatt trøbbel med å finne meg der likevel.

Mobilnummeret mitt er et gammelt uregistrert kontantkort, så man finner ingenting på gule sider heller, og søker man opp brebåndstelefonnummeret kommer kun navnet til HrMinya.

Endret av Minya
Skrevet

Jeg har teknologiskrekk, bor i "hytte i skogen" og prøver bevisst å ikke legge igjen spor.

Er det noe galt med meg?

Anonymous poster hash: ab362...47d

Du er bare fornuftig. Den eneste måten å ha kontroll over din nettidentitet er å være restriktiv med hva du legger ut. Er det først havnet der ute, er du aldri helt sikker på om du får det bort igjen.
Skrevet

Egentlig burde mennesker som er redde for å legge igjen spor på nettet heller bevisst lage et spor som ser veldig bra ut men som ikke nødvendigvis stemmer nettopp fordi det kan øke sjansene til å få jobber. :)

Skrevet

Egentlig burde mennesker som er redde for å legge igjen spor på nettet heller bevisst lage et spor som ser veldig bra ut men som ikke nødvendigvis stemmer nettopp fordi det kan øke sjansene til å få jobber. :)

Man kan ikke akkurat lyve på seg drømmeegenskaper heller?
Skrevet

Man kan ikke akkurat lyve på seg drømmeegenskaper heller?

Jeg ordla meg nok litt feil. Jeg mente ikke at man skulle lyve om sine egenskaper noe mer enn hva man vil gjøre i en helt vanlig jobbsøknad.

Skrevet

Jeg har vel hengt på nettet i rundt 15 år nå, men det eneste man vil finne dersom man googler navnet mitt er LinkedIn profilen og en oppføring i telefonkatalogen. Og slik er det fordi det er sånn jeg vil at det skal være, for jeg har alltid blitt opplært til å være ytterst forsiktig med hvor og hvordan jeg bruker mitt egentlige navn.

Om ikke vil ansette noen fordi man ikke finner oppføringer om dem på internett så kan det sikkert være fordi de bor i hytte i skauen uten noe annet enn en dårlig PSTN linje og en kortstokk. Eller det kan være fordi vedkommende er meget forsiktig med å utlevere sitt egentlige seg i en jungel av svindlere, reklame folk og stalkere...

Anonymous poster hash: 7bbf9...e98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...