Luna11 Skrevet 15. oktober 2013 #1 Skrevet 15. oktober 2013 Hei! Fikk akkurat skrevet ut en resept på Yasmin. Har ikke gått på p-piller tidligere. Nå har jeg midlertidig fått høre av venner at yasmin er en av de mer helsefarlige p-pillene med tanke på blodpropp, og at yasminelle er et bedre alternativ da den har mindre østrogen i seg. Stemmer dette? Har noen erfaringer med yasmin, eventuelt begge pillene?
irislily Skrevet 15. oktober 2013 #2 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg går på Yasmin. Mine venninner sa at den typen var "en av de mest helsefarlige med tanke på trombose/blodpropp" Men dette er da igrunn ikke så rart, da Yasmin er et av de mest brukte ppillene på markedet, da vil jo også statistikken på trombose øke og. Mercilon tror jeg er verstingen, ihvertfall det VG skrev for noen år siden. Jeg har ingen bivirkninger av Yasmin, kanskje jeg er litt mer sint/emosjonell, men foreløpig så er dette greit
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #3 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg bruker Yasmin. Hjelper mot kviser og jeg går ned en kilo eller to i vekt Vsldig fornøyed med den. Har ingen bivirkninger.Anonymous poster hash: 561dd...df0
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #4 Skrevet 15. oktober 2013 Noen som har erfaringer med om man får mindre sexlyst av Yasmin? Anonymous poster hash: 9ea36...a60
irislily Skrevet 15. oktober 2013 #5 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg har ikke merket noe mindre sexlyst sånn generelt. Men når jeg tenker over det, så er den kanskje litt redusert. Men tenker ikke over det, å blir ikke lagt merke til . Du som sa du fikk færre kviser: Jeg begynte på Yasmin for 3måneder siden, og er midt i det tredje brettet. Men etter jeg begynte fikk jeg mye mer kviser, går det over til å bli bedre en gang snart? ..
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #6 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg har brukt yasmin i mange år, men legen skiftet meg over til yasminelle for noen måneder siden fordi det er mindre hormoner i denne. Jeg merker ingen forskjell mellom disse og har ikke hatt noen negative bivirkninger av noen av dem. Begge gir meg veldig mye mindre blødninger og mensensmerter. Anonymous poster hash: b3bf6...3f5
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #7 Skrevet 16. oktober 2013 Noen som har erfaringer med om man får mindre sexlyst av Yasmin? Anonymous poster hash: 9ea36...a60 Når jeg tenker meg om, så er den nok litt redusert, men jeg vet ikke om det kommer av stress og påkjenninger eller Yasmin. Jeg tror nesten mest det er stresset.Anonymous poster hash: 561dd...df0
Gjest Blubberella Skrevet 16. oktober 2013 #8 Skrevet 16. oktober 2013 Jeg fikk bare litt mindre sexlyst av Yasmin, knapt merkbart. På Cerazette derimot ble jeg nesten kjemisk kastrert.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #10 Skrevet 16. oktober 2013 Jeg har ikke merket noe mindre sexlyst sånn generelt. Men når jeg tenker over det, så er den kanskje litt redusert. Men tenker ikke over det, å blir ikke lagt merke til . Du som sa du fikk færre kviser: Jeg begynte på Yasmin for 3måneder siden, og er midt i det tredje brettet. Men etter jeg begynte fikk jeg mye mer kviser, går det over til å bli bedre en gang snart? .. Ja, det virket etter et par måneder. Men opplevde aldri å få flere kviser. Man kan nok reagere ulikt (eller så ville du fått kviseutbrudd uansett Yasmin eller si). Dalacin og Aberela hjalp meg i yngre år, når det var verre og jeg ikke tok p-piller.Anonymous poster hash: 561dd...df0
Gjest crazycatlady Skrevet 16. oktober 2013 #11 Skrevet 16. oktober 2013 Fornøyd med Yasmin, men fikk beskjed av legen da jeg var der for å forlenge eresepten at de hadde gått ut og jeg må begynne på yasminelle i stedet. Håper de fungerer like bra.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #12 Skrevet 16. oktober 2013 Fornøyd med Yasmin, men fikk beskjed av legen da jeg var der for å forlenge eresepten at de hadde gått ut og jeg må begynne på yasminelle i stedet. Håper de fungerer like bra. Så rart. Jeg hentet faktisk Yasmin på apoteket i går. Håper ikke de går ut av salg.Anonymous poster hash: 561dd...df0
Gjest crazycatlady Skrevet 16. oktober 2013 #13 Skrevet 16. oktober 2013 Så rart. Jeg hentet faktisk Yasmin på apoteket i går. Håper ikke de går ut av salg.Anonymous poster hash: 561dd...df0 Syns det var rart jeg og. Apotekene selger sikkert ut til det er tomt, men skal man fornye resepten må man ta yasminelle. Håper yasminelle fungerer på samme måte.
irislily Skrevet 16. oktober 2013 #14 Skrevet 16. oktober 2013 Syns det var rart jeg og. Apotekene selger sikkert ut til det er tomt, men skal man fornye resepten må man ta yasminelle. Håper yasminelle fungerer på samme måte. Sa legen noe om hvorfor de går ut av salg? Når jeg endelig fant et ppille merke som fungerte fint..
Gjest crazycatlady Skrevet 16. oktober 2013 #15 Skrevet 16. oktober 2013 Sa legen noe om hvorfor de går ut av salg? Når jeg endelig fant et ppille merke som fungerte fint.. Nei, hun sa ingenting, bare at den har gått ut og at yasminelle overtar. Samme her, Yasmin har fungert så fint hele tiden så har lite lyst til å bruke noe annet. Men de skal visst være ganske like.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #16 Skrevet 16. oktober 2013 Jeg valgte yasminelle, fordi den er lavdosert (det er ikke yasmin). Vil ha i meg så få hormoner som mulig, hehe Gikk ikke opp i vekt, og fikk ikke mindre sexlyst. Kjempegreie blødninger, og ikke noe tull med mellomblødninger heller (men så er jeg streng med at jeg ikke hopper over noen brett heller). Fikk noen store vonde kviser i ansiktet det første halve året, men så ga det seg. Nå får jeg kanskje 1 kvise rundt den uka jeg skal ha mensen, men det fikk jeg før jeg begynte på p-piller også. I humør, så blir jeg fortere lei meg i stedet for sint, men synes det er helt OK. Før p-pilla ble jeg fort sinna for ting når det nærmet seg mensen. Nå blir jeg i stedet lettere lei meg. Synes det er en lettere følelse å takle Og lettere for andre også. Anonymous poster hash: fe154...569
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #17 Skrevet 16. oktober 2013 Det med blodpropp-fare - denne sjansen er størst det første året du går på p-pilla. Etter dette synker den til normalnivå som alle andre. Og sjansene i seg selv er også små. Hadde ingen risikofaktorer; Ingen i familien hadde hatt blodpropp, jeg er ikke overvektig, jeg røyker ikke, jeg er ikke over 40 osv osv. Anonymous poster hash: fe154...569
irislily Skrevet 16. oktober 2013 #18 Skrevet 16. oktober 2013 Jeg valgte yasminelle, fordi den er lavdosert (det er ikke yasmin). Vil ha i meg så få hormoner som mulig, hehe Gikk ikke opp i vekt, og fikk ikke mindre sexlyst. Kjempegreie blødninger, og ikke noe tull med mellomblødninger heller (men så er jeg streng med at jeg ikke hopper over noen brett heller). Fikk noen store vonde kviser i ansiktet det første halve året, men så ga det seg. Nå får jeg kanskje 1 kvise rundt den uka jeg skal ha mensen, men det fikk jeg før jeg begynte på p-piller også. I humør, så blir jeg fortere lei meg i stedet for sint, men synes det er helt OK. Før p-pilla ble jeg fort sinna for ting når det nærmet seg mensen. Nå blir jeg i stedet lettere lei meg. Synes det er en lettere følelse å takle Og lettere for andre også. Anonymous poster hash: fe154...569 SÅ lenge med vonde og "innebygde" kviser.. Guud, takler så vidt de 3mnd som er gått..
Gjest Blubberella Skrevet 17. oktober 2013 #19 Skrevet 17. oktober 2013 Fornøyd med Yasmin, men fikk beskjed av legen da jeg var der for å forlenge eresepten at de hadde gått ut og jeg må begynne på yasminelle i stedet. Håper de fungerer like bra. Da lurer jeg nesten på om legen din har tullet med deg eller at du har misforstått, for Yasmin er da fremdeles på markedet såvidt jeg vet. Dersom en såpass populær p-pille blir trukket fra markedet hadde det nok blitt slått opp i nyhetene. 1
Gjest crazycatlady Skrevet 17. oktober 2013 #20 Skrevet 17. oktober 2013 Da lurer jeg nesten på om legen din har tullet med deg eller at du har misforstått, for Yasmin er da fremdeles på markedet såvidt jeg vet. Dersom en såpass populær p-pille blir trukket fra markedet hadde det nok blitt slått opp i nyhetene. Har absolutt ikke misforstått for hun sa ordrett at yasmin har gått ut, kan du bruke yasminelle i stedet? Mulig hun har blingsa, men rart det også syns jeg siden hun så etter flere ganger. Jeg sa bare hæ? så rart. Nå er ikke dette min fastlege, jeg måtte få en hastetime hos en annen pga noe annet og da spurte jeg samtidig om hun kunne forlenge e-resepten. Rart om hun har blingsa så fælt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå