AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #1 Skrevet 15. oktober 2013 Når det står på bruksanvisningen "Sy rett mot rett med 0,5 cm søm, hakk passer over hakk, sømmen skal vende bakover" hva betyr det? Altså, jeg forstår ikke dette med "passer". Og jeg forstår heller ikke "hakk". Hva betyr ordet "pass"? Anonymous poster hash: 93e87...288
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #2 Skrevet 15. oktober 2013 I mønsteret er det gjerne tegnet inn noen små hakk/merker. F.eks er det ofte små merker på skuldersømmen foran, og på skuldersømmen bak, på mønsteret. Disse kan du overføre til stoffet, når du tegner av og klipper til mønsteret. Når du da skal sy denne sømmen, kan du, dersom du overførte hakkene/merkene fra mønsteret til stoffet, legge stoffet slik at hakkene fra de to stoffstykkene stemmer overens. Da blir man sikker på at det blir helt rett. Selv pleier jeg å droppe dette, med mindre jeg syr avanserte ting (gjerne ting hvor man rynker stoffet og vil fordele det jevnt utover, el). Går fint uten. Anonymous poster hash: 67605...3c7 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #3 Skrevet 15. oktober 2013 I mønsteret er det gjerne tegnet inn noen små hakk/merker. F.eks er det ofte små merker på skuldersømmen foran, og på skuldersømmen bak, på mønsteret. Disse kan du overføre til stoffet, når du tegner av og klipper til mønsteret. Når du da skal sy denne sømmen, kan du, dersom du overførte hakkene/merkene fra mønsteret til stoffet, legge stoffet slik at hakkene fra de to stoffstykkene stemmer overens. Da blir man sikker på at det blir helt rett. Selv pleier jeg å droppe dette, med mindre jeg syr avanserte ting (gjerne ting hvor man rynker stoffet og vil fordele det jevnt utover, el). Går fint uten. Anonymous poster hash: 67605...3c7 Takk for svar. Nå vet jeg hvertfall hva hakkene er. Jeg er en videregående elev som syr noe annet enn klær for første gang, og det er også første gang jeg bruker en bruksanvisning. Men jeg forstår fortsatt ikke hva "passer" betyr? Anonymous poster hash: 93e87...288
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #4 Skrevet 15. oktober 2013 Takk for svar. Nå vet jeg hvertfall hva hakkene er. Jeg er en videregående elev som syr noe annet enn klær for første gang, og det er også første gang jeg bruker en bruksanvisning. Men jeg forstår fortsatt ikke hva "passer" betyr? Anonymous poster hash: 93e87...288 At hakkene passer med hverandre betyr jo bare nettopp dette. At de passer med hverandre. Altså at hakkene på de to stoffstykkene ligger oppå hverandre når du legger stoffet sammen for å sy det. Anonymous poster hash: 67605...3c7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå