Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde vært toppers om du f.eks. kunne begynne med de 10 dogmene innen vitenskapen som Sheldrake nevner, og forklare meg hvorfor de ikke er dogmer.

Det er tonnevis av informasjon om dette på nettet. I stedet for å tro blindt på løgneren, hva med å skaffe deg litt kunnskap?

http://mikesweeklyskepticrant.blogspot.no/2013/05/rupert-sheldrakes-banned-ted-talk.html

Her har vi en som har jobbet direkte med løgneren:

http://www.theguardian.com/commentisfree/2009/feb/04/morphic-paranormal-science-sheldrake

Mer om løgneren og falskneren Sheldrake:

http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=ruperts-resonance

Mer informasjon om løgnene og bedraget hans:

http://www.skepdic.com/refuge/sheldrake.html

http://www.skepdic.com/morphicres.html

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, alt har en sjel. Og hvis du tar en avlegger på en plante så er det ikke noe problem. En sjel er ikke som oss mennesker som har forskjellige viktige organer plassert på forskjellig plasser. Den har den samme energien i hele seg, så om du tar en avlegger så får den med seg den energien som sitter i den delen av planten uten at det skjer noe drastisk :) Sjelen kommer inn i "kroppen" sin i det det oppstår liv. F.eks hos oss mennesker i det hjertet begynner å slå.

Hvor sjelene kommer fra blir litt vanskelig å forklare. En kan enkelt si de kommer fra "oven". Så er det da forskjellig hva folk velger å kalle "oven". Noen sier himmelen, noen sier nirvana, noen sier altet, osv. Men "oven" iallefall. :)

Jøss, det var veldig detaljert. Hvordan vet du alt dette i så stor detalj?

• Liker 2
Skrevet

Jøss, det var veldig detaljert. Hvordan vet du alt dette i så stor detalj?

Så enkelt eller komplisert som mange års interesse for disse tingene :)

Skrevet

Det kommer vel an på hvor denne energien befinner seg det. Men hvis vi tar utgangspunkt i ånder/ sjeler (energier) som oppholder seg her på jorden så tapper nok de helt klart energi direkte fra alle energikilder de kan. Man hører jo ofte om mennesker som bor i hus de mener er hjemsøkt som føler at de blir tappet for energi, eller at de har problemer med det elektriske i huset uten at det er noe som viser at noe skal være noe galt med det elektriske. Det sies jo også at det skal være mye "lettere" for ånder å gjøre noe (enten vise seg eller leke poltergeist eller hva de nå finner på :P ) etter at det har regnet for de får da lettere ladet energien sin.

Jaha..... Det kan ikke være at det bare er noe feil med det elektriske, da? Og hva gjør de når det ikke regner? Seriøst, hvordan kan NOE eksistere uten et stoffskifte? Tenk over det, og husk på at hver gang du tenker, så svir du av store mengder energi. Hjernen er DET mest energikrevende organet i kroppen. Hvordan skal man kunne tro på at man har en sjel som etter hva jeg forstår gjør omtrent det samme som en hjerne, men uten å være koblet til noen energikilde som hjernens nerveceller og alt blodsukkeret og oksygenet som den fortærer? Tenking er energiforbruk.

• Liker 3
Skrevet

Så enkelt eller komplisert som mange års interesse for disse tingene :)

Sikkert, men igjen, hvordan vet du det i så stor detalj? Hvor har du hentet alle detaljene fra?

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

"The morphic field is the central concept in Rupert Sheldrake's theory of Morphic Resonance, the idea that living organisms take on forms due to... ah, I dunno. But it explains things better than evolution! (if you ignore the fact that there is not, in fact, any evidence at all for any such thing as a morphic field).

Ikke at jeg kommer til å gidde å diskutere Sheldrake så grundig, men jeg kom til å tenke på at jeg hadde hørt snakk om noe lignende på tv (Dr Who?). Googlet litt, og tada, "morphic fields" var et viktig plot element i serien Torchwood.

• Liker 2
Skrevet

Ikke at jeg kommer til å gidde å diskutere Sheldrake så grundig, men jeg kom til å tenke på at jeg hadde hørt snakk om noe lignende på tv (Dr Who?). Googlet litt, og tada, "morphic fields" var et viktig plot element i serien Torchwood.

Fett! Er jo ikke så veldig uvanlig at det som etterhvert kanskje blir til seriøse konsepter først dukker opp i sci-fi'ens verden. Det vet vel alle som leste Jules Verne som barn :)

Skrevet

Fett! Er jo ikke så veldig uvanlig at det som etterhvert kanskje blir til seriøse konsepter først dukker opp i sci-fi'ens verden. Det vet vel alle som leste Jules Verne som barn :)

Et annet viktig plot element i Torchwood er at hovedpersonen er udødelig. Dvs. han dør sikkert 1000 ganger, men spretter til liv igjen etter noen minutter. Kul serie, se den.

Så veldig vitenskapelig korrekt er den dog ikke, men jeg vil vel si Dr. Who er hakket verre.

• Liker 2
Skrevet

Et annet viktig plot element i Torchwood er at hovedpersonen er udødelig. Dvs. han dør sikkert 1000 ganger, men spretter til liv igjen etter noen minutter. Kul serie, se den.

Så veldig vitenskapelig korrekt er den dog ikke, men jeg vil vel si Dr. Who er hakket verre.

Takk for tips. Kanskje jeg kommer til å sjekke den ut.

Skrevet

Takk for tips. Kanskje jeg kommer til å sjekke den ut.

Du bør vel egentlig se Dr. Who først, om du ikke allerede har sett den. Torchwood er en spinoff fra denne. Hovedpersonen i Torchwood er også med i Dr. Who endel.

Skrevet

Du bør vel egentlig se Dr. Who først, om du ikke allerede har sett den. Torchwood er en spinoff fra denne. Hovedpersonen i Torchwood er også med i Dr. Who endel.

Har bare sett et par episoder av Dr. Who, men kan ikke si jeg fikk helt foten for det. Den er liksom ikke "blod-seriøs" nok. Jeg liker mine sci-fi's blod-seriøse og veldig selvhøytidelige. Humor er no-go :)

Skrevet (endret)

Har bare sett et par episoder av Dr. Who, men kan ikke si jeg fikk helt foten for det. Den er liksom ikke "blod-seriøs" nok. Jeg liker mine sci-fi's blod-seriøse og veldig selvhøytidelige. Humor er no-go :)

BSG?

Du vil nok like Torchwood bedre enn Dr. Who da, den er mørkere og mer voksen enn "mora". Dr. Who syns jeg er en kvinnfolkserie, egentlig (sorry). De klemmer hverandre til støtt og stadighet. Men den er samtidig godt laget, og intrikat, mange story arcs (kommer ikke på noe norsk ord for det) som flettes inn i hverandre.

Men finn ut sjæl.

Endret av Lutetium 71
  • Liker 1
Skrevet (endret)

BSG?

Sett. Likte veldig godt den første sesongen (og kanskje den andre?), men så gikk de i den klassiske fella hvor en skal melke en bra serie for alt den er verdt. Avslutningen var ikke så dum, da. Alt i alt den eneste sci-fi-serien jeg har likt. Ellers har jeg forsøkt meg på Star Trek, Firefly, Babylon 5 og et par andre som jeg ikke lenger husker navnene på. Av de er det vel Babylon 5 jeg finner mest severdig, men den har en tendens til å bli hakket for teit...det er et eller annet ved det å være fra en annen planet fordi man har en rar hårfrisyre :)

Ja, og X-files da...hvordan kunne jeg glemme den? Mythology-versjonen (uten "monster of the week" - episodene) er bra, syns jeg.

Endret av Trapp
Skrevet

BSG er på en måte en komplett serie. Den har liksom alt, men er "tilfeldigvis" satt i en ytre rom setting.

Hum.. Stargate? Siden du likte BSG, hadde det kanskje vært lurt å hoppe rett på Stargate Universe. Den er mye mørkere og mer realistisk enn resten av SG universet.

(Denne tråden har sporet av!)

• Liker 1
Skrevet

Det mest outrerte ved Torchwood, er at hovedkvarteret deres ligger i Cardiff, Wales. DET er far out, det.

Skrevet

Det mest outrerte ved Torchwood, er at hovedkvarteret deres ligger i Cardiff, Wales. DET er far out, det.

Greit å bo nær time riften som ble opprettet av BBC Wales i sin tid.

Skrevet

Greit å bo nær time riften som ble opprettet av BBC Wales i sin tid.

Du veit hva de kaller en sau som er bundet til en telefonstolpe i Cardiff?

"A leisure center".

Skrevet

Du veit hva de kaller en sau som er bundet til en telefonstolpe i Cardiff?

"A leisure center".

Vet du, jeg kan egentlig spare meg for sånne vitser. Vel er det en del forutintatte folk i utkantstrok, men å utgi dem for å være dyrepulere er å gå over streken. Ikke noe særlig formildende å henvise til engelsk humor heller. :kjefte:

Skrevet (endret)

Vet du, jeg kan egentlig spare meg for sånne vitser. Vel er det en del forutintatte folk i utkantstrok, men å utgi dem for å være dyrepulere er å gå over streken. Ikke noe særlig formildende å henvise til engelsk humor heller. :kjefte:

Å, den var fra QI og alt mulig. Rob Brydon fortalte den, og han ER fra Wales. Det neste blir vel at bare svartinger kan fortelle negervitser.

Endret av Mann 42
Gjest Gunfreak
Skrevet

BSG er på en måte en komplett serie. Den har liksom alt, men er "tilfeldigvis" satt i en ytre rom setting.

Hum.. Stargate? Siden du likte BSG, hadde det kanskje vært lurt å hoppe rett på Stargate Universe. Den er mye mørkere og mer realistisk enn resten av SG universet.

(Denne tråden har sporet av!)

Men stargate universe suger, (det gjør BSG også for så vit) SG1 er verdens beste serie, 10 herlige sesonger 214 episoder med, bra action drama og humor!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...