AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #61 Skrevet 1. november 2013 "Broen mellom ånd og vitenskap." Vitenskap har jeg kontroll på. Men hva i all verden ER ånd, eller sjel, eller hva man nå enn kaller det? Hvis den fins, kan den enkelt defineres som en immateriell del av deg som påvirker tankene dine og fortsetter å eksistere etter den fysiske delen av deg er død. Den kommer altså fra et annet plan enn det fysiske. Det finnes ingen bevis for sjelens eksistens, men i min mening flere indiser. F.eks. dette med nær døden opplevelser. Disse opplevelsene gir ingen fordel evolusjonistisk sett og må derfor ha oppstått tilfeldig(hvis man altså ikke tror på en sjel), sannsynligheten på dette synes jeg er forsvinnende liten. Når og hvor sjelen skulle ha dukket opp gjennom evulosjonen og hvilke arter som evt. har den blir umulig å svare på. Men skal innrømme at jeg ikke er helt objektiv, et materialistisk livssyn uten tro på en sjel er ikke noe jeg er komfortabel med Anonymous poster hash: 4135f...f57 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #62 Skrevet 1. november 2013 Hvis den fins, kan den enkelt defineres som en immateriell del av deg som påvirker tankene dine og fortsetter å eksistere etter den fysiske delen av deg er død. Den kommer altså fra et annet plan enn det fysiske. Det finnes ingen bevis for sjelens eksistens, men i min mening flere indiser. F.eks. dette med nær døden opplevelser. Disse opplevelsene gir ingen fordel evolusjonistisk sett og må derfor ha oppstått tilfeldig(hvis man altså ikke tror på en sjel), sannsynligheten på dette synes jeg er forsvinnende liten. Når og hvor sjelen skulle ha dukket opp gjennom evulosjonen og hvilke arter som evt. har den blir umulig å svare på. Men skal innrømme at jeg ikke er helt objektiv, et materialistisk livssyn uten tro på en sjel er ikke noe jeg er komfortabel med Anonymous poster hash: 4135f...f57 De reduserer stress i hjernen ved traumatiske hendelser. Anonymous poster hash: 86630...433
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #63 Skrevet 1. november 2013 Hvis den fins, kan den enkelt defineres som en immateriell del av deg som påvirker tankene dine og fortsetter å eksistere etter den fysiske delen av deg er død.Den kommer altså fra et annet plan enn det fysiske.Det finnes ingen bevis for sjelens eksistens, men i min mening flere indiser.F.eks. dette med nær døden opplevelser. Disse opplevelsene gir ingen fordel evolusjonistisk sett og må derfor ha oppstått tilfeldig(hvis man altså ikke tror på en sjel), sannsynligheten på dette synes jeg er forsvinnende liten.Når og hvor sjelen skulle ha dukket opp gjennom evulosjonen og hvilke arter som evt. har den blir umulig å svare på. Men skal innrømme at jeg ikke er helt objektiv, et materialistisk livssyn uten tro på en sjel er ikke noe jeg er komfortabel medAnonymous poster hash: 4135f...f57 Man trenger absolutt ikke dra på bare evolusjonistisk sett nødvendige ting. Ta for eksempel menns brystvorter, eller halebeinet. Eller noe så enkelt som hår på ryggen.NDO er nok heller en bieffekt av en soleklar evolusjonistisk fordel: høyere hjernefunksjoner. Det samme er nok tilbøyelighet til å tro på tusser og troll og annen overtro (og derigjennom tro på begrepet "sjel"). Høyere hjernefunksjoner som selvbevissthet kan også fullt ut forklare begrepet sjel. Om ikke bevissthet er hardkodet i hjernen, hvordan kan det ellers ha seg at folk som har operert bort forbindelsen mellom de to hjernehalvdelene, opplever å ha to bevisstheter? Anonymous poster hash: 77d42...726
jabx Skrevet 1. november 2013 #64 Skrevet 1. november 2013 Det finnes ingen bevis for sjelens eksistens, men i min mening flere indiser. F.eks. dette med nær døden opplevelser. Disse opplevelsene gir ingen fordel evolusjonistisk sett og må derfor ha oppstått tilfeldig(hvis man altså ikke tror på en sjel), sannsynligheten på dette synes jeg er forsvinnende liten. Når og hvor sjelen skulle ha dukket opp gjennom evulosjonen og hvilke arter som evt. har den blir umulig å svare på. NDO er 100% fysiske. Så der falt det argumentet ditt fra hverandre. Hvordan hjernen reagerer når den får for lite oksygen, f.eks., trenger ikke være en evolusjonær fordel. Det er bare noe som skjer som et resultat av hvordan hjernen fungerer. Altså, når den svekkes så vil den fortsatt jobbe for å sortere inntrykk og tanker, men dette vil gjøres mindre og mindre effektivt. Da oppstår det rare ting. 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #65 Skrevet 2. november 2013 NDO er 100% fysiske. Så der falt det argumentet ditt fra hverandre. Hvordan hjernen reagerer når den får for lite oksygen, f.eks., trenger ikke være en evolusjonær fordel. Det er bare noe som skjer som et resultat av hvordan hjernen fungerer. Altså, når den svekkes så vil den fortsatt jobbe for å sortere inntrykk og tanker, men dette vil gjøres mindre og mindre effektivt. Da oppstår det rare ting. Hvordan vet du at NDO er fysiske? Anonymous poster hash: 4135f...f57 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #66 Skrevet 2. november 2013 Elller hva mener du med at de er fysiske? Anonymous poster hash: 4135f...f57 1
jabx Skrevet 2. november 2013 #67 Skrevet 2. november 2013 NDO kan gjenskapes med f.eks. narkotiske stoffer. Man kan også gjenskape det ved å utsette kroppen for sterke g-krefter. Flyvere som sitter i simulator der de blir påført sterke g-krefter rapporterer om akkurat samme type fenomener. Med andre ord er det ikke noe mystisk eller overnaturlig ved det. Alt skjer i hjernen, fysisk, helt naturlig.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #68 Skrevet 3. november 2013 NDO kan gjenskapes med f.eks. narkotiske stoffer. Man kan også gjenskape det ved å utsette kroppen for sterke g-krefter. Flyvere som sitter i simulator der de blir påført sterke g-krefter rapporterer om akkurat samme type fenomener. Med andre ord er det ikke noe mystisk eller overnaturlig ved det. Alt skjer i hjernen, fysisk, helt naturlig. Ja du tenker på DMT eller? Det med g-kreftene hade jeg ikke hørt om. Det er sikkert et halmstrå jeg griper tak i her, men jeg tenker litt sånn at sjelen på en måte er fanget i sinnet. og at enkelte narkotiske stoffer får sjelen midlertidig satt fri Har hørt fra mange som bruker DMT at de oppleverer av egoet blir totalt brutt ned, og man glemmer hvem man er her nede på jorden. Mens synes dere ikke engang at det virker rart at disse opplevelsene skjer tilfeldigvis når man dør, og tilogmed tidligere ateister som har fått disse opplevelsene er 100% sikker på et liv etter døden? Vet det er litt "out there" der her, men gjør hva som helst for å overbevise meg selv at det fins et liv etter døden Anonymous poster hash: 4135f...f57 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2013 #69 Skrevet 3. november 2013 Trur ikke jeg kommer tilbake for å lese noen svar, har ikke lyst til at dere smartinger skal overbevise meg Anonymous poster hash: 4135f...f57
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå