Kiarapus Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter #21 Skrevet 15. oktober 2013 (endret) http://www.youtube.com /watch?v=HhGuXCuDb1U Så super fantastisk! Seriøst, så utrolig bra argumentering! Jeg liker når folk kommer med innspill som er helt motsatt av min oppfattning, men som ikke får meg til å se rødt! Så tommel opp for den! Men for all del, Hello, my name is Storm! Endret 15. oktober 2013 av Kiarapus 1
jabx Skrevet 15. oktober 2013 #22 Skrevet 15. oktober 2013 Typisk New Age-pisspreik fra en idiot som ikke vet hva han snakker om. F.eks.: Hva er grunnen til at man da har vært mer opptatt av kropp enn sinn og sjel de siste 400 år? Hva er det denne fylliken har røyka da? Man forsker intenst på menneskesinnet, og det fra flere ulike vinkler og over flere vitenskapelige felter. Sjel? Hva faen er det? 2
jabx Skrevet 15. oktober 2013 #23 Skrevet 15. oktober 2013 Og denne Eben Alexander... Avslørt som løgner og bløffmaker for lengst. Det finnes ingen bro mellom "ånd" og vitenskap. Det finnes bare et bunnløst juv.
Gjest Gunfreak Skrevet 15. oktober 2013 #24 Skrevet 15. oktober 2013 Wow! Gunfreak! Anbefaler ALLE videoene til Tim Minchin! Han takler masse religion, anbefaler feks The pope song, og hans take my wife, Om du bare vil ha flotte morsome sanger er if you really loved me, rockn roll nerd og inflatable you værdt å se.
jabx Skrevet 15. oktober 2013 #25 Skrevet 15. oktober 2013 Leste "Broen mellom ånd og vitenskap", og syns egentlig det var en ganske interessant artikkel. Det må være rom for tro og filosofering der vitenskapen ikke har noen svar, og alt som er åndelig behøver ikke nødvendigvis å være dogmatisk. Du vil kanskje like denne: http://youtu.be/JKHUaNAxsTg Problemet er at videoen er av Rupert Sheldrake, en svindler og storløgner som bevisst lyver om hvordan vitenskapen fungerer (eller så er han direkte kunnskapsløs). Han er rett og slett sur fordi hans pseudovitenskapelige pisspreik ikke får gjennomslag siden han ikke klarer å produsere gyldig forskning som støtter overtroen hans. Så han tyr til det religiøse og overtroiske har gjort i alle år når fakta ikke stemmer overens med vrøvlet deres: Han angriper vitenskapen og sprer grove løgner for å prøve å undergrave den.
Trapp Skrevet 15. oktober 2013 #26 Skrevet 15. oktober 2013 (endret) Problemet er at videoen er av Rupert Sheldrake, en svindler og storløgner som bevisst lyver om hvordan vitenskapen fungerer (eller så er han direkte kunnskapsløs). Han er rett og slett sur fordi hans pseudovitenskapelige pisspreik ikke får gjennomslag siden han ikke klarer å produsere gyldig forskning som støtter overtroen hans. Så han tyr til det religiøse og overtroiske har gjort i alle år når fakta ikke stemmer overens med vrøvlet deres: Han angriper vitenskapen og sprer grove løgner for å prøve å undergrave den. Hva er det spesifikt i forelesningen du reagerer på og hvorfor? Godt mulig du vet noe som jeg ikke vet, men du må nesten gjøre mer enn bare å slenge usaklig dritt om fyren dersom du ønsker å overbevise meg om noe. Endret 15. oktober 2013 av Trapp 1
jabx Skrevet 16. oktober 2013 #27 Skrevet 16. oktober 2013 Hva er det spesifikt i forelesningen du reagerer på og hvorfor? Godt mulig du vet noe som jeg ikke vet, men du må nesten gjøre mer enn bare å slenge usaklig dritt om fyren dersom du ønsker å overbevise meg om noe. http://rationalwiki.org/wiki/Rupert_Sheldrake Det er mye å reagere på hos svindleren Sheldrake. Take your pick. 1
Kiarapus Skrevet 16. oktober 2013 Forfatter #28 Skrevet 16. oktober 2013 http://rationalwiki.org/wiki/Rupert_Sheldrake Det er mye å reagere på hos svindleren Sheldrake. Take your pick. Jeg ser ikke det står noen plass på den siden du linket til her at han er en svindler, jeg.. Hvorfor dra inn slike unødvendige beskyldninger bare fordi du ikke er enig i hans teorier?
Tiak Skrevet 16. oktober 2013 #29 Skrevet 16. oktober 2013 "Broen mellom ånd og vitenskap." Vitenskap har jeg kontroll på. Men hva i all verden ER ånd, eller sjel, eller hva man nå enn kaller det?
Kiarapus Skrevet 16. oktober 2013 Forfatter #30 Skrevet 16. oktober 2013 "Broen mellom ånd og vitenskap." Vitenskap har jeg kontroll på.Men hva i all verden ER ånd, eller sjel, eller hva man nå enn kaller det? Det kan du sikkert få forskjellige definisjoner av utifra hvem du spør. Men min definisjon er iallefall at en ånd eller sjelen er energi.
Mann 42 Skrevet 16. oktober 2013 #31 Skrevet 16. oktober 2013 Det kan du sikkert få forskjellige definisjoner av utifra hvem du spør. Men min definisjon er iallefall at en ånd eller sjelen er energi. Hva betyr egentlig det? Energi? Hva gjør den, og hva er det som hindrer at den brukes opp og forsvinner i entropi som all annen energi? Jeg mener, når energi GJØR noe (og det kunne utmerket godt være å manipulere et ouija-brett, eller foreta seg noe i en krystallkule) så utføres det arbeid, og noe av energien går tapt som varme. Det er derfor vi har stoffskifte som stadig fornyer VÅR energi og evne til handling. Men hvis ånden, eller sjelen, skulle ha en selvstendig eksistens utenfor kroppen, så måtte den ha en energikilde av noe slag. Tydeligvis noe ikke-fysisk. Så, hva kunne det tenkes å være? 4
Kiarapus Skrevet 16. oktober 2013 Forfatter #32 Skrevet 16. oktober 2013 Hva betyr egentlig det? Energi? Hva gjør den, og hva er det som hindrer at den brukes opp og forsvinner i entropi som all annen energi? Jeg mener, når energi GJØR noe (og det kunne utmerket godt være å manipulere et ouija-brett, eller foreta seg noe i en krystallkule) så utføres det arbeid, og noe av energien går tapt som varme. Det er derfor vi har stoffskifte som stadig fornyer VÅR energi og evne til handling. Men hvis ånden, eller sjelen, skulle ha en selvstendig eksistens utenfor kroppen, så måtte den ha en energikilde av noe slag. Tydeligvis noe ikke-fysisk. Så, hva kunne det tenkes å være? Det kommer vel an på hvor denne energien befinner seg det. Men hvis vi tar utgangspunkt i ånder/ sjeler (energier) som oppholder seg her på jorden så tapper nok de helt klart energi direkte fra alle energikilder de kan. Man hører jo ofte om mennesker som bor i hus de mener er hjemsøkt som føler at de blir tappet for energi, eller at de har problemer med det elektriske i huset uten at det er noe som viser at noe skal være noe galt med det elektriske. Det sies jo også at det skal være mye "lettere" for ånder å gjøre noe (enten vise seg eller leke poltergeist eller hva de nå finner på ) etter at det har regnet for de får da lettere ladet energien sin.
Trapp Skrevet 16. oktober 2013 #33 Skrevet 16. oktober 2013 (endret) http://rationalwiki.org/wiki/Rupert_Sheldrake Det er mye å reagere på hos svindleren Sheldrake. Take your pick. Fra RationalWiki: "Rupert Sheldrake, is an English former scientist who, since the 1980s, has preferred to spend much of his time promoting his own bizarre pet pseudoscientific theory of everything called "morphic resonance"." "His latest book, "The Science Delusion" is an anti-scientific rant." "Then, with some scientific credit in the bank, he discovered that writing books about woo was much more profitable than doing actual science." Og så videre og så videre. Ikke så mye som et eneste argument om noe som helst, ingen kilder for påstander, kun forsøk på sverting av person, skrevet av en person som helt åpenbart er blodig indignert over et eller annet, uten at han forteller oss hva det er. Men jeg tenkte jeg skulle gi den siden en sjanse til, så jeg sjekket ut linken "Morphic Field", ettersom den i det minste handlet om noe som har med saken å gjøre. Her er den artikkelen i sin helhet: "The morphic field is the central concept in Rupert Sheldrake's theory of Morphic Resonance, the idea that living organisms take on forms due to... ah, I dunno. But it explains things better than evolution! (if you ignore the fact that there is not, in fact, any evidence at all for any such thing as a morphic field). Not to be confused with the concept of a morphogenetic field, an important organising concept in early 20th-century developmental biology. Though the first under the name of the second will be familiar to readers of Pratchett." Hva med å forsøke med dine egne ord, eller i det minste gi meg noe litt troverdig å bli klokere på? Det der er jo åpenbart en tulleside. P.S. Å "angripe vitenskapen" er helt i tråd med vitenskapens ånd. Endret 16. oktober 2013 av Trapp 3
jabx Skrevet 16. oktober 2013 #34 Skrevet 16. oktober 2013 Fra RationalWiki: "Rupert Sheldrake, is an English former scientist who, since the 1980s, has preferred to spend much of his time promoting his own bizarre pet pseudoscientific theory of everything called "morphic resonance"." "His latest book, "The Science Delusion" is an anti-scientific rant." "Then, with some scientific credit in the bank, he discovered that writing books about woo was much more profitable than doing actual science." Og så videre og så videre. Ikke så mye som et eneste argument om noe som helst, ingen kilder for påstander, kun forsøk på sverting av person, skrevet av en person som helt åpenbart er blodig indignert over et eller annet, uten at han forteller oss hva det er. Artikkelen gjengir rett og slett hva slags narr Sheldrake er. Du vil selvsagt, som vitenskapsfornekter, fornekte det. P.S. Å "angripe vitenskapen" er helt i tråd med vitenskapens ånd. Slett ikke. Å angripe vitenskapen er å bruke løgn og bedrag for å sverte og undergrave den, slik løgneren Sheldrake gjør. 2
Tiak Skrevet 16. oktober 2013 #35 Skrevet 16. oktober 2013 (endret) Kun energi, altså, og absolutt ingen materie? Hva slags type energi kan det være? Hvor mange joule er en gjennomsnittlig sjel, eller ånd? Hvordan kan ren energi være komplisert og bevisst? Og nøyaktig hvordan og hvor virker denne energien inn på kroppen, hvordan er den "koblet fast" i hvert enkelt menneske, og hvordan dannes nye? Hvordan frigjøres den fra kroppen ved død, og hvordan kan den plutselig da eksistere som et selvstendig fenomen når den i opptil 100 år har vært koblet til et fysisk cellemaskineri? På hvilket tidspunkt i evolusjonen dukket ånd/sjel opp? Har alle levende vesener ånd/sjel? Endret 16. oktober 2013 av Tiak
jabx Skrevet 16. oktober 2013 #36 Skrevet 16. oktober 2013 Mystisk energi som visstnok ikke kan måles!
Kiarapus Skrevet 16. oktober 2013 Forfatter #37 Skrevet 16. oktober 2013 Mystisk energi som visstnok ikke kan måles! Eh? Hvem har sakt det ikke kan måles? Har du aldri hørt om EVP måler? Kun energi, altså, og absolutt ingen materie? Hva slags type energi kan det være? Hvor mange joule er en gjennomsnittlig sjel, eller ånd? Hvordan kan ren energi være komplisert og bevisst? Og nøyaktig hvordan og hvor virker denne energien inn på kroppen, hvordan er den "koblet fast" i hvert enkelt menneske, og hvordan dannes nye? Hvordan frigjøres den fra kroppen ved død, og hvordan kan den plutselig da eksistere som et selvstendig fenomen når den i opptil 100 år har vært koblet til et fysisk cellemaskineri? På hvilket tidspunkt i evolusjonen dukket ånd/sjel opp? Har alle levende vesener ånd/sjel? Jeg driver ikke med noen måleapparater eller noe slike ting, så jeg har ingen kunnskap rundt slike spørsmål. Men de som driver med EVP målere o.l. burde vite det Men jeg kan svare på de de to siste spørsmålene; sjeler/ ånder fantes før jorden oppsto. Og alle levende vesen har ånd/ sjel. Hvilken vesen ånden/ sjelen er i kommer an på hvor i rekken av reinkarnasjoner den ånden/ sjelen er.
Tiak Skrevet 16. oktober 2013 #38 Skrevet 16. oktober 2013 Eh? Hvem har sakt det ikke kan måles? Har du aldri hørt om EVP måler? Jeg driver ikke med noen måleapparater eller noe slike ting, så jeg har ingen kunnskap rundt slike spørsmål. Men de som driver med EVP målere o.l. burde vite det Men jeg kan svare på de de to siste spørsmålene; sjeler/ ånder fantes før jorden oppsto. Og alle levende vesen har ånd/ sjel. Hvilken vesen ånden/ sjelen er i kommer an på hvor i rekken av reinkarnasjoner den ånden/ sjelen er. Mnei, jeg driver heller ikke og måler så mye, men jeg kunne sikkert googlet frem et svar på noe spesifikt innen f.eks. fysikk. Hvis ånd er energi, så må da såpass mange ha målt den at det ligger tilgjengelig informasjon et eller annet sted? Så alle levende vesener har ånd, og denne ånden er egentlig av samme type i en maur og et menneske? Dermed har også en potteplante ånd. Hvis jeg tar en avlegger av en potteplante, deler jeg ånden i to? Er det forskjell på hva som skjer med ånden ved kjønnet formering og ukjønnet formering? På hvilket tidspunkt dukker ånd opp i et nytt liv? Og hvor kommer den fra? Har virus ånd? 1
Trapp Skrevet 16. oktober 2013 #39 Skrevet 16. oktober 2013 Artikkelen gjengir rett og slett hva slags narr Sheldrake er. Du vil selvsagt, som vitenskapsfornekter, fornekte det. Slett ikke. Å angripe vitenskapen er å bruke løgn og bedrag for å sverte og undergrave den, slik løgneren Sheldrake gjør. Please, prøv å overbevise meg litt om ditt synspunkt da. Jeg mener det seriøst. Påberoper meg ikke å være noen ekspert når det gjelder hvordan virkeligheten er bygget opp. Min generelle naturfagskunnskap begrenser seg stort sett til videregående skole pensum, kun ispedd veldig ufullstendig kunnskap om diverse modeller og teorier som ligger langt utenfor min fatte-evne uansett. Din skråsikkerhet forteller meg at du antageligvis kan mye mer enn meg om emner som innvirker på virkelighetsforståelse, så jeg ville sette umåtelig stor pris på om du kunne hjelpe meg over på bedre tanker dersom jeg har gått meg vill. Hadde vært toppers om du f.eks. kunne begynne med de 10 dogmene innen vitenskapen som Sheldrake nevner, og forklare meg hvorfor de ikke er dogmer. 2
Kiarapus Skrevet 16. oktober 2013 Forfatter #40 Skrevet 16. oktober 2013 Mnei, jeg driver heller ikke og måler så mye, men jeg kunne sikkert googlet frem et svar på noe spesifikt innen f.eks. fysikk. Hvis ånd er energi, så må da såpass mange ha målt den at det ligger tilgjengelig informasjon et eller annet sted? Så alle levende vesener har ånd, og denne ånden er egentlig av samme type i en maur og et menneske? Dermed har også en potteplante ånd. Hvis jeg tar en avlegger av en potteplante, deler jeg ånden i to? Er det forskjell på hva som skjer med ånden ved kjønnet formering og ukjønnet formering? På hvilket tidspunkt dukker ånd opp i et nytt liv? Og hvor kommer den fra? Har virus ånd? Ja, det skal helt klart ligge informasjon ute en eller annen plass Jeg har vært borti det, men for lenge siden. Du kan jo kanskje høre på paranormal.no? Jeg kan ikke si for sikker hvordan kvaliteten på den siden er nå, det kan godt være det er bare fjas og tull som har tatt over. Men da jeg var aktiv der for 6-7 år siden så var den en god del folk som var interessert i å brukte forskjellige måleinstrumenter aktivt. Jepp, alt har en sjel. Og hvis du tar en avlegger på en plante så er det ikke noe problem. En sjel er ikke som oss mennesker som har forskjellige viktige organer plassert på forskjellig plasser. Den har den samme energien i hele seg, så om du tar en avlegger så får den med seg den energien som sitter i den delen av planten uten at det skjer noe drastisk Sjelen kommer inn i "kroppen" sin i det det oppstår liv. F.eks hos oss mennesker i det hjertet begynner å slå. Hvor sjelene kommer fra blir litt vanskelig å forklare. En kan enkelt si de kommer fra "oven". Så er det da forskjellig hva folk velger å kalle "oven". Noen sier himmelen, noen sier nirvana, noen sier altet, osv. Men "oven" iallefall. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå