Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er foreløpig lærling, men da jeg tror dette er feil yrke for meg har jeg nå sett på å få lærlingplass i et helt annet yrke. Jeg og min samboer bruker for tiden ingen prevansjon, da vi begge ikke har lyst å vente noe særlig lenger med å starte en familie sammen :)

Det jeg egentlig lurer på er, om jeg skulle få den nye lærling-stillingen, og finner ut at jeg er gravid rett etter kontraktsignering, har de lov til å sparke meg? Evt. også om jeg tar ut sykemelding om jeg blir for dårlig til å gå på jobb?

Håper noen kan svare meg :)

(La dette inn i et annet emne først, men passer kanskje bedre inn her når jeg tenker meg om.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har ikke lov å sparke deg :) Det er heller ikke et problem å ha fødselspermisjon fra lærlingjobben... Du kan også ha rett på penger fra Lånekassen i tillegg til lærlinglønn.

Skrevet

Takk for svar :)

Håper det ikke skulle bli noe problem om det skjedde!

Skrevet

Hvis du har fått lærlingplass og kontrakt er skrevet under, har de ingen rett til å sparke deg.
Du må bare selvsagt gå lærling lengre etter permisjon. Hvis en bedrift går konkurs, er det egentlig sjefen og lærlingen som går sist, fordi det nesten er umulig å sparke en lærling (Etter hva jeg lærte og jeg er ferdig som lærling for 1 år siden) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...