Gå til innhold

Liker du ubedte gjester?

Er det greit at folk stikker innom .. uten å være bedt?  

1 stemme

1. 1. Er det greit at folk stikker innom .. uten å være bedt?

• Ja.. ingen problemer med det.
      29
    • Ja.. så lenge de ringer litt før de kommer.
      21
    • Nei.. jeg misliker at folk kommer ubedt.
      12

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett i andre tråder at det er mange som ikke setter pris på at noen stikker innom uten å ringe først/være invitert.

Hva synes du.. må alle være invitert, må de ringe først eller er det kos at folk bare dukker opp?

Jeg synes det er hyggelig at folk bare stikker innom. (Inviterer jo gjerne også.. men det er en annen sak) De som kommer ubedt venter jo ikke noe særlig oppvartning, og de må ta rot og kaos som det er...

:sjarmor:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer faktisk helt an på hvem det er. Nære venner og venninner, og familie, ja, jeg synes det er hyggelig. Det er litt for lite av det, synes jeg. Har særlig en venninne som er flink til det, og det setter jeg stor pris på. Sist gang hun kom, var vi på vei ut, og ja, da passet det ikke. Kommer hun når vi spiser, henter vi bare en tallerken til.

Brutter ringer når han står nede og spør om vi er hjemme, han ringer fra første etasje for at vi skal rekke og sette på kaffen...

Mer perifere mennesker jeg aldri har noe å prate om med, er ikke min oppfatning av sånne som bare kan droppe innom. Da er vi mer på nivå med "skulle ha ryddet og bakt boller først". I hvert fall på et eller annet vis avtalt noe. Ellers ville det bare blitt rart.

Gjest Madley
Skrevet

Liker å få beøsk, Men ser gjerne at folk sier ifra. Da får jeg rydda opp i kaoset som til tider preger heimen!

Dropper de bare innom er det helt greit det også, men da får de ta ting som de er :wink:

Gjest Fighter
Skrevet

Kommer an på hvem det er. Er det gode venner eller nær familie er det bare koselig. MEN dersom man kommer uinvitert må man heller ikke forvente at huset skal være strøkent. Heller ikke at vi har mer enn kaffe å by på.

Skrevet

Jeg synes det er koselig med venner som bare stikker innom, så lenge de ikke kommer klokka ni om morran o.l. Vi er nemlig ikke morgenfugler.

Jeg synes nesten det er verre hvis svigerfar bare stikker innom. Og det gjør han. For det hender at oppvaska flyter og at vi ikke har rukket å rydde fra kvelden før etc. Vennene våre bare ler av sånt og nikker gjenkjennende, men svigerfar? Er litt redd for ham jeg.

Skrevet

Foretrekker en sms først, jeg synes nok det er en bitteliten smule uhøflig å bare møte opp i døra uten noe forvarsel når vi kanskje er midt i middag, foreldrebesøk, middagshvil eller for alt gjesten vet sitter nakne i stua og utfører et mystisk okkult rituale. Men for all del, ingen bekjente av meg trenger å vente på å bli invitert før de kommer iallfall, for da må de mest sannsynlig vente lenge. Føler det unaturlig å be folk på besøk med mindre det er noe spesielt.

Nå har jeg noen svært gode venner også da, som vet at de er velkomne alltid uansett og de vet også at det ikke er livsnødvendig at de gir lyd fra seg først.

Skrevet

Jeg liker å få beskjed først.. SÅ jeg får rydda litt og ordna meg..

Skrevet

Det kommer litt ann på, da. Mine to nærmeste venner, er akseptert. Men i grunnen liker jeg å stæsje meg litt opp og ha noe klart til gjestene kommer uansett, så jeg setter størst pris på et hint i forveien. Tenker også slik, at dersom noen plutselig dukker opp på døren, må de være forberedt på at vi ikke alltid har det største utvalget å by på.

Skrevet

Uansett hvem det er, liker jeg å få beskjed på forhånd. Det trenger ikke å planlegges dagesvis i forveien, men en sms eller telefon en halvtimes tid før de kommer er fint.

Gjest Myumi
Skrevet

Hos meg stikker venner ofte innom men som oftest sier de ifra på sms ol. Men jeg er gjestfri av natur og jeg har det alltid ryddig så det gjør ingenting at venninner stikker innom uten å si ifra på forhånd. Synes bare det er koselig.

Skrevet

Jeg får faktisk aldri totalt uventet besøk, alle ringer først, selv om det så bare er 10 minutter før. Besøk er hyggelig uansett. Vi har det alltid ryddig så den biten er greit, og skulle vi hatt det litt rotete er jo det noe man bare må forvente når man kommer uanmeldt.

Gjest gjesta
Skrevet
Uansett hvem det er, liker jeg å få beskjed på forhånd.  Det trenger ikke å planlegges dagesvis i forveien, men en sms eller telefon en halvtimes tid før de kommer er fint.

Enig.

At naboen stikker innom og inviterer seg selv på kaffe er alltid ok, vi har et avslappet naboskap. Er svigermor i anmarsj er det greit å få beskjed.

Skrevet

Jeg foretrekker om mine gjester sier ifra før de kommer. Ikke fordi jeg har det så grusomt rotete hjemme, men fordi de fleste må kjøre over 2 mil for å komme hit og da er det litt leit om vi ikke er hjemme.... :-?

Gjest Seleena
Skrevet

Har nemmeleg ikkje vener som "berre stikker" innom. Det skjedde før, men no når vi er eldre ringer vi alltid kvarandre! :)

Men om eg haddde likt at folk berre kom innom? Egentleg ikkje..

Skrevet

Det kommer litt an på hvem det er da.

Hvis en av de beste venninnene mine, eller kjæresten, plutselig ringer på døren, da blir jeg bare glad :)

Og kommer man ubedt, ja da får man være forberedt på at jeg kan tusle i pysjen ennå, selv om det er sent på dagen.

Ellers synes jeg det er best at folk ringer litt i forveien.

Gjest Seleena
Skrevet

Hvis en av de beste venninnene mine, eller kjæresten, plutselig ringer på døren, da blir jeg bare glad :)

Er enig!

Skrevet

Synes det bare er hyggelig om gode venner eller familie stikker innom på besøk jeg. Men da må de ikke vente seg en ryddig leilighet eller den store serveringen, som mange andre har sagt her. Er ikke den som alltid har det sååå veldig ryddig her :ler:

Skrevet

Er 'oppdradd' med at ubedne gjester er det vanlegaste, eg! Der eg kjem frå bur store deler av slekta innanfor eit ganske avgrensa område, så på laurdagar og søndagar var det stort sett alltid kaffibesøk - anten at nokon kom til oss, eller at me fòr avgarde til nokon. (Betseforeldre eller tanter/onklar) - og det låg sjeldan nokon invitasjon til grunn... Slik har eg nok blitt vant til å ha boller e.l. i frysaren som er kjappe og tine viss det dukkar opp besøk.

Ellers så er det vel gjerne sånn no at me får ein tlf./sms fordi dei som vil på besøk vil sjekke om me er heime først - og det er jo forståeleg (me er vel i grunnen ganske ofte ikkje heime...) - og veldig OK.

Men det er på ein måte to ulike former for besøk. Viss du har invitert/fått beskjed på førehand, vert det liksom litt meir formelt. Ein bør jo då ha planlagt litt, ha noko å servere etc. Viss det er eit tilfedlig 'drop-in'-besøk, vert det litt annleis...

Alle besøk har sin sjarm, vil eg seie! :wink:

Skrevet

Setter pris på at de ringer først.

Gjest 1111
Skrevet

Jeg setter pris på beskjed først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...