Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Summers
Skrevet

Noen som vet hvorfor så mange har dårlig selvtillit og så få er selvsikre og utadvendte? Selv er jeg midt på treet, men synes selv det er ganske dålig med tanke på ulempene ved å være sjenert og hvor lite begrunnet det er. Kan nesten ikke huske at jeg har fått negativ tilbakemelding av andre mennesker. Jeg ble aldri ordentlig mobbet da jeg var yngre og selv om jeg hadde blitt så er det jo ikke vanlig som voksen(vet det finnes unntak).

Og det er ikke bare jeg som er sånn, ser det når det kommer nye studenter hit, de har hatt nok av venner på videregående, men sliter med å ta kontakt med folk. Virker som om de ikke får det til på første forsøk så gir de litt opp selv om det å få venner blant studenter egentlig skal være ganske lett(mange som flytter til nytt sted).

Kjenner noen som ikke er sjenert i det hele tatt, snakker med alle og de blir jo svært sjeldent avvist og om de blir så finner de noen andre å henge med.

Videoannonse
Annonse
Gjest Crazycatlady
Skrevet

Tror mange har lett for å sammenligne seg selv med andre, og fokusere for mye på det som er feil med en.

Man kan jo bli påvirket av mye rart, spesielt de som er unge og kanskje ikke har lært seg å gi litt faen. Alle skal jo være så perfekte med hundre venner, ha mastergrad, reist jorden rundt og gjøre masse spennende hele tiden.

Da er det jo lett å få dårlig selvtillit om man lar seg påvirke, og man har tilgang til alt mulig der man hele tiden får se mennesker som er penere enn en selv.

I tillegg tror jeg at endel kommer hjemmefra og gjennom oppveksten og.

Det er ganske lett å tenke at man ikke er god nok i dagens samfunn.

Skrevet

Jeg er ikke verdens mest sjenerte, men er sjenert og sliter litt med å bli kjent med folk. Jeg vet ikke hvorfor. Har alltid vært nervøs og pysete når det gjelder mye... Har litt angst og, tror ofte det verste. Som Fks at jeg tenker at jeg dreit meg ut, oppførte meg teit etter at jeg har prata med nye mennesker.

Jeg ble noe mobba og fikk ofte kommentarer om at jeg gjorde og sa feil da jeg var yngre. Kan hende det har noe med det å gjøre. Men jeg vet om mennesker som har blitt mobbet som har mye lettere for å bli kjent med folk enn meg og.

Men jeg tror ikke alle er født like når det gjelder å være utadvendt/sjenert.. Selv om miljøet rundt og sånn selvfølgelig har noe å si og. Men jeg har alltid vært stille og rolig og nervøs.

Gjest Summers
Skrevet

Jeg er ikke verdens mest sjenerte, men er sjenert og sliter litt med å bli kjent med folk. Jeg vet ikke hvorfor. Har alltid vært nervøs og pysete når det gjelder mye... Har litt angst og, tror ofte det verste. Som Fks at jeg tenker at jeg dreit meg ut, oppførte meg teit etter at jeg har prata med nye mennesker.

Men er angsten begrunnet? Driter du deg ut når du snakker med folk(i voksen alder) og om du gjør, kommer folk med negative kommentarer eller er det mer sånn tøyseerting, de synes det er søtt, ikke gjør noe ut av det osv?

Gjest winston
Skrevet

Jeg har både god selvtillit og selvfølelse, men er fortsatt innadvent og sjenert. Tror ikke de er noen selvmotsigelse.

Gjest Summers
Skrevet

Tror mange har lett for å sammenligne seg selv med andre, og fokusere for mye på det som er feil med en.

Man kan jo bli påvirket av mye rart, spesielt de som er unge og kanskje ikke har lært seg å gi litt faen. Alle skal jo være så perfekte med hundre venner, ha mastergrad, reist jorden rundt og gjøre masse spennende hele tiden.

Da er det jo lett å få dårlig selvtillit om man lar seg påvirke, og man har tilgang til alt mulig der man hele tiden får se mennesker som er penere enn en selv.

I tillegg tror jeg at endel kommer hjemmefra og gjennom oppveksten og.

Det er ganske lett å tenke at man ikke er god nok i dagens samfunn.

Helt enig, det er ikke bare sjenanse, folk mister selvtilliten bare de ikke har prestert like bra som de beste på samtlige områder. Men det burde jo ikke være sånn og det er rart det er så få som klarer å ikke bry seg om hvor fantastiske livene til alle andre er. Jeg klarer det ikke selv. Eller jeg prøver jo, men ser jo at jeg ikke har selvtilliten til de som faktisk klarer det.

Gjest Summers
Skrevet

Jeg har både god selvtillit og selvfølelse, men er fortsatt innadvent og sjenert. Tror ikke de er noen selvmotsigelse.

Men hvorfor er du sjenert?

Skrevet

Mange er sjenert selv om de er selvsikre. Kjæresten min f.eks var skikkelig sjenert de første par gangene jeg møtte han (han er det blant jenter han liker) men han er likevel veldig selvsikker og han liker seg selv.

Jeg er både utadvent og selvsikker, men jeg ble mobba i 8 og 9-klasse, og jeg bytta skole da i 10 klasse. Hadde derfor en utrolig dårlig selvtillit, men var likevel utadvent. Ble heldigvis bedre kun etter noen mnd på annen skole da og nå liker jeg utseendet mitt veldig godt :)

Jeg tror ikke at det er noen sammenheng mellom å være innadvent/utadvent og å være selvsikker/ha dårlig selvtillit. Det første har med rett og slett hvordan du er som person og det siste er noe du kan jobbe med.

Anonymous poster hash: 63f11...6c7
Skrevet (endret)

.

Endret av Singha
Skrevet

Men hvorfor er du sjenert?

Jeg tror noen bare er sånn.

Gjest Summers
Skrevet

Jeg tror noen bare er sånn.

Ja, men hvordan kan man ha selvtillitt/selvfølelse samtidig som man er sjenert?

Gjest Summers
Skrevet

Mange er sjenert selv om de er selvsikre. Kjæresten min f.eks var skikkelig sjenert de første par gangene jeg møtte han (han er det blant jenter han liker) men han er likevel veldig selvsikker og han liker seg selv.

Jeg er både utadvent og selvsikker, men jeg ble mobba i 8 og 9-klasse, og jeg bytta skole da i 10 klasse. Hadde derfor en utrolig dårlig selvtillit, men var likevel utadvent. Ble heldigvis bedre kun etter noen mnd på annen skole da og nå liker jeg utseendet mitt veldig godt :)

Jeg tror ikke at det er noen sammenheng mellom å være innadvent/utadvent og å være selvsikker/ha dårlig selvtillit. Det første har med rett og slett hvordan du er som person og det siste er noe du kan jobbe med.

Enig når det gjelder innadvendt/utadvendt, men sjenanse kan jeg ikke se hvordan ikke henger sammen med selvtillitt/selvfølelse. Greit nok når kjæresten din liktte deg og ikke visste om du likte han like godt, men om han ikke hadde turt å snakke med fremmede. Hadde det ikke da vært rart å tenke at han hadde selvtillitt/selvfølesle?

Gjest winston
Skrevet

Ja, men hvordan kan man ha selvtillitt/selvfølelse samtidig som man er sjenert?

Litt blyg. Liker ikke være midtpunkt. Hadde nok litt lav selvfølelse da jeg var yngre, men egentlig ikke i det hele tatt nå.

Skrevet (endret)

Vanskelig å si hvorfor noen har dårligere selvtilitt enn andre, men det er nok en kombinasjon av flere ting. Jeg mener at det å være selvsikker, er noe man kan bli dersom man går inn for det. Er flere teorier om hvordan man skal bygge selvtilitt, personlig er jeg mest fan av metoder innenfor kognetiv adferdsteori. Man kan grunntankene der for å bygge selvtilitt. Det er en kombinasjon av riktige tankemønstre og riktige handlinger som skal til :)

Brukte store deler av tiden min mellom 18-20 på å se diverse seminarer, lese bøker om selvtilitt, sjekking osv og jeg ble alt for selvsikker :fnise: Det er ikke bra det heller. Gjelder vel å finne den balansen hvor man ikke har for høye tanker om seg selv, og tar for mye plass samtidig som man faktisk utstråler at en har god selvtililtt.

Har vel kanskje noe å si hvor mye man fokuserer på det? Jeg tenker ikke så mye på det lengre, da jeg ikke helt har den samme interessen som jeg en gang hadde. Den gangen jeg var opptatt av dette fant et mønster som funket for meg når det kom til å bygge selvtillit, så det handler vel bare om å finne det mønsteret eller handlingsettet som gjør at man holder selvtilitten på topp :)

Endret av .-L-.
Skrevet

Men er angsten begrunnet? Driter du deg ut når du snakker med folk(i voksen alder) og om du gjør, kommer folk med negative kommentarer eller er det mer sånn tøyseerting, de synes det er søtt, ikke gjør noe ut av det osv?

trenger ikke være noen som har sagt noe spesielt til meg. Jeg tenker uansett at jeg sa noe dumt, også blir det flaut å møte på dem igjen senere. Er ikke hver gang da men. Vet at de mest sannsynlig ikke syns jeg er teit men så kommer det tanker om at, jo de syns jeg er teit. Vanskelig å forklare :P
  • Liker 1
Gjest Crazycatlady
Skrevet (endret)

Det å være sjenert kan jo være en del av personligheten da. Sjenanse må ikke komme av mobbing eller angst for eksempel.

Alle som er utadvendte har jo ikke god selvtillit heller,så det er ikke noen automatikk i at hvis man er sjenert så har man dårlig selvtillit også.

Endret av Crazycatlady
Gjest Summers
Skrevet

Det å være sjenert kan jo være en del av personligheten da. Sjenanse må ikke komme av mobbing eller angst for eksempel.

Alle som er utadvendte har jo ikke god selvtillit heller,så det er ikke noen automatikk i at hvis man er sjenert så har man dårlig selvtillit også.

Men at sjenanse er en del av personligheten betyr jo ikke at det ikke har noe med selvtilliten å gjøre. Jeg ser faktisk ikke hvordan man kan ha høy selvtillit/selvfølesle og være sjenert på samme tid. Ser jeg en som ikke tør å snakke med fremmede så kan jeg ikke tenke meg at han strutter av selvtillit.

Men er det noen på forumet som er superutadvendte her? Har dere så god selvtillit som det virker som?

Gjest Crazycatlady
Skrevet

Men at sjenanse er en del av personligheten betyr jo ikke at det ikke har noe med selvtilliten å gjøre. Jeg ser faktisk ikke hvordan man kan ha høy selvtillit/selvfølesle og være sjenert på samme tid. Ser jeg en som ikke tør å snakke med fremmede så kan jeg ikke tenke meg at han strutter av selvtillit.

Men er det noen på forumet som er superutadvendte her? Har dere så god selvtillit som det virker som?

Tror det er en myte at utadvendt betyr høy selvtillit.

Og jo man kan ha god selvtillit og være sjenert. Tror man bruker lengre tid på å bli kjent med andre da, og trenger mer alenetid enn utadvendte mennesker. Blir noe annet enn å ikke tørre å prate med folk.

Man får kanskje dårlig selvtillit og siden det å være utadvendt er så opphøyet i samfunnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...