AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #1 Skrevet 14. oktober 2013 Jeg høres kanskje litt teit ut nå, men la gå. Jeg har lyst å begynne med tung styrketrening (er jente forresten). Jeg går en del på bodypump og andre gruppestyrketreningstimer, men jeg har lyst å prøve meg i frivektsavdelingen. Jeg har oppdaget fordelen ved å trene styrke, og ønsker å bygge muskler. Men ja, jeg er litt engstelig for å prøve nye ting når andre ser på. Frivektsavdelingen er vanligvis okkupert av gutter, og det er også fritt innsyn til frivektsavdelingen fra hele apparatsalen. Så når man løper på tredemølle, sykler, osv så ser man rett inn i den avdelingen. Jeg aner jo egentlig ikke hva jeg gjør heller. Dvs jeg vet jo hvordan jeg gjør noen øvelser, og jeg har ganske bra teknikk, og er ikke den svakeste akkurat. Jeg har en god del muskler i kroppen allerede. Men jeg aner ikke hvor mye jeg klarer å løfte i de forskjellige øvelsene, og jeg føler også at det er begrenset hvilke øvelser jeg kan. Er redd for å gjøre feil, og ta på for mye/for lite, og bare se ut som jeg ikke har peiling i det hele tatt, og så står alle de gutta som tror de er så tøffe og lurer på hva jeg gjør der.. Jeg vet jo at problemet ligger i mitt eget hode egentlig, jeg må bare tørre. Men er det noen som har noen tips? Hva løfter dere andre jenter i forskjellige øvelser? Anonymous poster hash: b2b20...e01
Serafina. Skrevet 14. oktober 2013 #2 Skrevet 14. oktober 2013 Få en instruktør på senteret til å gå gjennom øvelser med deg. Da kan du samtidig prøve deg frem på hvor tunge vekter du bør starte med. Jeg forstår hva du mener, men de aller fleste som trener har mer enn nok med seg selv og bruker lite energi på å følge med på hva andre gjør. Det er ikk viktig hvor tunge vekter andre klarer da du må ta utgangspunkt i hva du selv klarer. Go for it! 2
Gjest Ciegus Skrevet 14. oktober 2013 #3 Skrevet 14. oktober 2013 Begynn i det små! Første gang du går der gjør du en øvelse du er trygg på. Løft bare stanga som oppvarming, og øk vektene gradvis hvis du greier det, enten samme dagen eller neste gang du er der. Du trenger ikke bruke mer enn 5-10 min der. Etter noen ganger på denne måten har du glemt helt at du er redd for å være der, og slipper deg løs. Tro meg, jeg vet hvordan det føles! Bare at jeg hadde enda verre utgangspunkt enn deg siden jeg aldri hadde trent styrke før. Fullstendig nybegynner altså. Men det tok ikke mange øktene før jeg følte meg trygg, man er så opphengt i seg selv at man glemmer at det er andre der. OM noen skulle legge merke til at du er usikker på noe gjør jo ikke det noe, til og med de erfarne prøver seg på nye ting innimellom og må derfor prøve seg frem. Det er jo sånn man opplever å bli sterkere - man utfordrer seg selv hele tide, prøver og feiler! 1
Invicta Skrevet 14. oktober 2013 #4 Skrevet 14. oktober 2013 Gå på et tidspunkt det er lite folk. Etter hvert blir du vant til å være der, og da er det ikke fullt så farlig. Jeg løfter ikke noe tungt, men jeg er jo ikke der fordi jeg er sterk, men for å bli sterk. 2
Gjest Ciegus Skrevet 14. oktober 2013 #5 Skrevet 14. oktober 2013 Og hva vi andre jenter løfter trenger du hvertfall ikke bry deg om. Jeg løftet for eksempel 50kg før sommeren i frontbøy, og etter sommeren måtte jeg begynne fra scratch med stanga på 20kg. Den eneste måten du kan løfte for lite på er hvis du greier mange, mange repetisjoner uten å bli sliten. Men da kjenner du det jo selv før det ser teit ut, og putter på mer vekter (og du ser mest sannsynlig ikke teit ut da heller, for da ser det ut som oppvarming). Det er ingen som tenker "haha, hun løfter bare 10kg, kjerring ass" - alle har jo vært der en gang selv. 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #6 Skrevet 14. oktober 2013 Begynn på crossfit! Anonymous poster hash: 4a6a3...f29 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #7 Skrevet 14. oktober 2013 Ts her. Ja, jeg får troppe opp på treningssenteret kl 6 om morgenen eller rett før 22 på kvelden, da er det vel neppe så folksomt Jeg vet jeg må ta utgangspunkt i det jeg klarer å løfte og ikke det andre klarer, men greit å ha en pekepinn på hvor mye det er normalt å ha på i forskjellige øvelser, om det er 10 eller 150 kg liksom. Men veier stanga 20 kg? Jeg bruker vanligvis 10 kg eller mer (avhengig av hvilke øvelser det er) når jeg går på bodypump og sånn + vekten av stanga, men den stanga veier ikke 20 kg iallfall.. Og bodypump er jo uendelige repetisjoner da, så hvis jeg skal ta færre repetisjoner så må jeg jo ha på en del mer. Skulle gjerne prøvd crossfit, tror jeg hadde likt det, men det er ikke på treningssenteret mitt. Jeg trives veldig godt på senteret så er ikke så lysten på å skifte senter Anonymous poster hash: b2b20...e01
Gjest Evans Skrevet 14. oktober 2013 #8 Skrevet 14. oktober 2013 Ts her. Ja, jeg får troppe opp på treningssenteret kl 6 om morgenen eller rett før 22 på kvelden, da er det vel neppe så folksomt Jeg vet jeg må ta utgangspunkt i det jeg klarer å løfte og ikke det andre klarer, men greit å ha en pekepinn på hvor mye det er normalt å ha på i forskjellige øvelser, om det er 10 eller 150 kg liksom. Men veier stanga 20 kg? Jeg bruker vanligvis 10 kg eller mer (avhengig av hvilke øvelser det er) når jeg går på bodypump og sånn + vekten av stanga, men den stanga veier ikke 20 kg iallfall.. Og bodypump er jo uendelige repetisjoner da, så hvis jeg skal ta færre repetisjoner så må jeg jo ha på en del mer. Skulle gjerne prøvd crossfit, tror jeg hadde likt det, men det er ikke på treningssenteret mitt. Jeg trives veldig godt på senteret så er ikke så lysten på å skifte senter Anonymous poster hash: b2b20...e01 Du bør ta kontakt med en veileder på senteret hvor du trener. De fleste store kjeder tilbyr gratis veiledning. Om ikke, så bruk noen kroner på en time. Da blir du tryggere, samtidig som du unngår skader!
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #9 Skrevet 14. oktober 2013 jeg er en av de mennene som bråker og breier meg i frivektsavdelinga. Og jeg henger meg på Ciegus, alle vet du er der for å forbedre deg selv. Det er ingen som ser ned på andre fordi en løfter mindre (med mindre det er en kompis) Slå deg løs og følg god gymetikette ved å henge vektene på plass og ta hensyn til andre .) lykke til Anonymous poster hash: 1ce5d...720 4
Gjest Ciegus Skrevet 14. oktober 2013 #10 Skrevet 14. oktober 2013 Ts her. Ja, jeg får troppe opp på treningssenteret kl 6 om morgenen eller rett før 22 på kvelden, da er det vel neppe så folksomt Jeg vet jeg må ta utgangspunkt i det jeg klarer å løfte og ikke det andre klarer, men greit å ha en pekepinn på hvor mye det er normalt å ha på i forskjellige øvelser, om det er 10 eller 150 kg liksom. Men veier stanga 20 kg? Jeg bruker vanligvis 10 kg eller mer (avhengig av hvilke øvelser det er) når jeg går på bodypump og sånn + vekten av stanga, men den stanga veier ikke 20 kg iallfall.. Og bodypump er jo uendelige repetisjoner da, så hvis jeg skal ta færre repetisjoner så må jeg jo ha på en del mer. Skulle gjerne prøvd crossfit, tror jeg hadde likt det, men det er ikke på treningssenteret mitt. Jeg trives veldig godt på senteret så er ikke så lysten på å skifte senter Anonymous poster hash: b2b20...e01 Stanga veier som regel 20kg ja. Så begynn med den du. godt mulig at stanga du er vant med veier 10kg, det er hvertfall normen her i sånne timer. Bare... Kos deg! Frivektområdet er GØY! 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #11 Skrevet 14. oktober 2013 Takk for oppmuntring da folkens, nesten så jeg får troen på at jeg tør Men ja, jeg kunne jo bedt om veiledning. Skader er jeg ikke så bekymret for da, jeg har trent mye opp gjennom, så jeg har ganske god peiling på hvordan jeg skal unngå skader og hvordan utføre øvelser riktig så man ikke belaster rygg osv. Jeg har heller på mindre vekter og gjør øvelsene riktig, enn å druse på og gjøre øvelsene feil. Anonymous poster hash: b2b20...e01 1
Lila Skrevet 14. oktober 2013 #12 Skrevet 14. oktober 2013 Jeg hadde akkurat samme problem som deg! Var livredd for frivektsavdelingen, var så redd for å gjøre feil og for å bli sett ned på av de store gutta. En dag hoppet jeg i det, og det gikk helt fint. Det er ingen som bryr seg om hva andre gjør, som regel har man nok å gjøre med seg selv. Selvfølgelig er det alltid noen som bare må glo, men det er det alle steder. Overse de så godt du kan og gjør det du er der for å gjøre. Bare pass på at du har riktig teknikk, så er det ingen som ser ned på deg. Når det gjelder vekter, så må alle begynne et sted. Jeg er langt i fra sterk, men jeg øker litt etter litt. Det er som du sier mye bedre med mindre vekt og riktig teknikk. Lykke til, det går nok helt fint! 1
Gjest bustyvel Skrevet 15. oktober 2013 #13 Skrevet 15. oktober 2013 Åh, dette er som å lese om seg selv *følge med* Løfter de vektene som er i slyngeområdet etc., men de er snart for lette for meg, så må over i frivektsavdelingen *grue seg*
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #14 Skrevet 15. oktober 2013 Ts her. Det var like før jeg gikk i frivektsavdelingen i dag. Da jeg kom sånn i 19-tiden så var det ikke så ille med folk så jeg tenkte at jeg kunne jo prøve meg. Men når jeg var ferdig med oppvarmingen og litt sånn så var det plutselig blitt utrolig folksomt der. Var en gjeng tenåringsgutter som hadde "okkupert" området, pluss en del andre, så da ble det litt for mye folk til at jeg prøvde.. Nå har jeg barna mine i noen dager, men kanskje jeg gir det et forsøk på lørdag. Det er litt trøst at det er flere som er litt pysete på dette området Anonymous poster hash: b2b20...e01
Gjest bustyvel Skrevet 15. oktober 2013 #15 Skrevet 15. oktober 2013 Synd du sikkert ikke bor på samme sted som meg, så kunne vi ha okkupert frivektsavdelingen sammen 1
bella_ Skrevet 16. oktober 2013 #16 Skrevet 16. oktober 2013 Vet akkurat hvordan det er!! Jeg brukte nesten et år før jeg turte å gå inn dit. Haha. Det jeg gjorde var å lese meg gooodt opp på øvelsene jeg ville ta. Så gikk jeg inn dit og gjorde akkurat det jeg hadde lest. Da slapp jeg å tulle rundt og nøle. Det funket for meg! Nå er jeg der hver gang jeg trener, og har aldri fått noen rare blikk eller kommentarer fra bodybuilderne som 'eier' den avdelingen. Alle er opptatte av sin egen trening
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #17 Skrevet 16. oktober 2013 Hopp i det! Jeg er 46 år gammel, passe feit, å meeget utrent!!!! Hadde med en privat PT 2 ganger, som viste meg øvelsene, så reiste han vekk, så da måtte jeg bare gå alene da. På kveldstid, alene dame med 15 veltrente karer mellom 18-25 år. Å vet du hva? Ingen lo av meg, ingen pekte, alle var bare opptatt med seg og sitt. Den som glodde mest var faktisk jeg, som studerte hva øvelser de andre gjorde...... Mulig disse ungdommene flirte av meg etter jeg gikk, men det sier i så fall mer om dem enn om meg. Jeg prøver faktisk bare å bli et nytt og bedre menneske. Anonymous poster hash: fb966...6a6 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #18 Skrevet 16. oktober 2013 Synd du sikkert ikke bor på samme sted som meg, så kunne vi ha okkupert frivektsavdelingen sammen Det kunne vi gjort, men sjansen for at vi bor på samme sted er nok minimal. Jeg bor på Nordvestlandet Ts Anonymous poster hash: b2b20...e01
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #19 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg kan jo oppdatere tråden litt nå. Jeg har nemlig vært i frivektsavdelingen i dag! Jeg var på treningssenteret bare noen minutter etter at det åpnet, og endelig tok jeg mot til meg og prøvde meg i frivektsavdelingen. Det var kun et par menn der når jeg kom, men det ble fullere etter hvert. Jeg gjorde som noen her foreslo og leste meg opp litt på forhånd, kikket på litt videoer og sånn. Jeg fant ut hvilke øvelser jeg ville gjøre, og det var veldig greit å ha et program å forholde seg til. Det ble litt prøving og feiling med vekter. Tok blant annet 20 kg i brystpress, men klarte over 20 reps, så må definitivt ha på litt mer neste gang. Jeg tror jeg skal kjøre et sted mellom 6 og 10 reps, og i alle fall ikke over 15. Var noen av mennene som kikket litt på meg, men ikke på en "hva gjør du her" måte. Ingen av damene kikket da Nå er barrieren brutt, og det blir definitivt masse trening i frivektsavdelingen fremover. ts Anonymous poster hash: b2b20...e01 4
Lila Skrevet 19. oktober 2013 #20 Skrevet 19. oktober 2013 Nå er barrieren brutt, og det blir definitivt masse trening i frivektsavdelingen fremover. ts Anonymous poster hash: b2b20...e01 Så godt å høre God trening da! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå