Gå til innhold

Psykisk syk og lever på 40kr dagen. Hurra nav,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lang historie kort..

Er ei jente på 21 år som pleide å være sterk fysisk og psykisk, hadde to jobber, leilighet og alt i orden. Så mistet jeg jobbene mine pga en operasjon og misforståelser, noen mnd etterpå (i påsken i år) møtte jeg veggen- Plutselig en dag fikk jeg angst, sliter enda med det nå idag og måtte vente 7mnd på psykolog.

Lever på dagpenger, fortalt nav situasjonen min, har ikke sjangs til å få jobb enda før jeg får hjelp psykisk (tro meg, jeg vil mer enn noe annet jobbe..)

Søkte på sosial støtte etter noen mnd, fikk avslag.

Jeg ble tatt inn på et møte med nav da jeg søkte om dette, og han ba meg følge med økonomien min bedre, jeg regnet det ut og ble sjokkert over at jeg måtte leve på 40kr dagen hvis jeg regnet med avgiftene og leie jeg har.

Sa at dette er jo ikke levelig, men han sa at slikt er det bare, jeg får ikke mer nå, vil jeg ha mer må jeg ut i arbeid.

Kan de være sånn? Virkelig? Den fikk jeg i fleisen, får fortsette å sulte og leve på drittmat da. Som om at det hjelper mtp psyken..

Hva i all verden skal jeg gjøre?

Anonymous poster hash: d18cd...215
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn har jeg det og jeg er student. Hvorfor skal du det bedre enn studenter?

Anonymous poster hash: e16cc...ce0
  • Liker 27
Skrevet

Bitter much?

Anonymous poster hash: ac3b0...a03

• Liker 18
Skrevet

Da høres det ut som du har høyere utgifter enn det du har råd til.

Anonymous poster hash: 8c6ac...60b

• Liker 10
Skrevet

Du som er student har nok ikke de samme utgiftene som psykisk syk, lege, psykolog, medisiner osv, koster penger!

Anonymous poster hash: 85c65...71e

• Liker 11
Skrevet

Hvis du setter opp et budsjett, er det lettere for oss å svare på sp.målet ditt. Har du brukt penger du hadde på å betale gjeld f.eks, Det er noe NAV ikke tar hensyn til.

Anonymous poster hash: 348a9...b62
  • Liker 1
Skrevet

Det hørtes jo ikke rett ut. Bor du for dyrt? Jeg kan skjønne at de ikke kan gi deg "uendelig" i støtte bare fordi du bor dyrt, men isåfall burde de jo hjelpe til med å finne et billigere sted å bo.

Anonymous poster hash: 9da50...ac7
Skrevet

Du må kanskje belage deg,på å skifte bolig til et sted med lavere bokostnader. Når du er 21 og ikke har barn er det fullt mulig å bo på hybel eller en hybelleilighet en stund, til økonomien bedrer seg.

Det føles kanskje litt urettferdig, men det er egentlig ikke det.

• Liker 2
Skrevet

Har du ikkje søkt AAP endå?

Du er jo ikkje arbeidsledig. Du er sjuk.

• Liker 9
Skrevet

Lever du på 40 kr dagen som student?! På tide med en deltidsjobb noen timer i uka, kanskje? Hilsen medstudent som lever svært godt på 160-170 kroner dagen, etter at husleie er betalt... Dessuten "skal" studenter ikke nødvendigvis ha det så jækla bra fordi studier er en selvvalgt og midlertidig livssituasjon som fører til en ønsker og relativt greit betalt jobb etterpå. I motsetning til sykdom.

• Liker 17
Skrevet

Du som er student har nok ikke de samme utgiftene som psykisk syk, lege, psykolog, medisiner osv, koster penger!

Anonymous poster hash: 85c65...71e

Hvorfor antar du det? Jeg går til psykolog jo, og går også til legen veldig ofte på grunn av både psykisk og fysisk sykdom. Det går ann å være student samtidig som man er syk. Det hjelper meg.

Jeg har nok en del utgifter, og det kommer ikke av cafekos og shopping.

• Liker 5
Skrevet

Lever du på 40 kr dagen som student?! På tide med en deltidsjobb noen timer i uka, kanskje? Hilsen medstudent som lever svært godt på 160-170 kroner dagen, etter at husleie er betalt... Dessuten "skal" studenter ikke nødvendigvis ha det så jækla bra fordi studier er en selvvalgt og midlertidig livssituasjon som fører til en ønsker og relativt greit betalt jobb etterpå. I motsetning til sykdom.

Veldig enig med deg!

Som student har man mulighet til å jobbe ved siden av, og man får seg jo faktisk en utdannelse.

• Liker 3
Skrevet

Du får vel frikort etter hvert? Da vil jo i allefall psykolog, lege bli gratis :)

Skrevet

TS her!

Jeg betaler 6800,- i leie (foreldrene mine bor flere timer unna, så kan ikke flytte hjem). Dette er billig her jeg bor, det var NAV enig i, så de sa ingenting om det. Så har jeg bil,jeg har bosatt meg litt utenfor sentrum siden det er billigst, skjønner at de ikke tar ansvaret for den, det er i orden.

Ellers er det ikke noe annet spesielt, er jo medisiner, mat, det nødvendige.

AAP måtte jeg ta opp med fastlegen min, dit skal jeg på fredag..

Men isåfall, etter leie, bil og nødvendige regninger så sitter jeg igjen på 40kr dagen regnet jeg ut.

Aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre.

Dyre vaner er lagt bort selvfølgelig, jeg gjør alt for å klare meg innen dette budsjettet mitt.

Aner egentlig ikke hva jeg selv spørr om her, kanskje noen råd, hvem jeg skal ta det opp med, om det er rett.. Huff, dette er trasig i tillegg til psyken. :frown:

Anonymous poster hash: d18cd...215
Skrevet

Så lei av at folk skimmer med det å være student og leve sparsomt. Det å studere er et valg før en periode du selv velger og med mulighet før grei inntekt i framtiden. I tillegg så har du ingen begrensninger når det gjelder helse, deltidsjobb og store reiseutgifter.

Til TS. Du sier i ingenting om utgiftene dine. Personlig så måtte jeg kvitte meg med bil og TV. Jeg er knapt sosial og ferie aner jeg ikke hva er. Jeg må også avstå fra medisiner og annet helsehjelp fordi det koster meg for mye. Bare en medisin koster meg 400 kr i måneden og det dekkes ikke av blå reseordningen. Hadde jeg tatt samme medisin på annen måte(tabletter, spraytan, sprøyte) så hadde blå resept ordningen dekket det. Jeg har valgt kun nødvendige medisiner og helsehjelp. At skulder og arm har kranglet et halv år er ikke nødvendig. Ting i forhold til min kroniske sykdom er nødvendig.

Du har krav å få dekket rimelig husleie og til livsopphold. Det siste er rundt 5500 kr og disse disponerer du hvordan du selv prioriterer. Ta et møte med navn sosial.

Anonymous poster hash: 2438f...d6b

• Liker 5
Skrevet

Selg bilen din. Den koster deg mye i året.

Anonymous poster hash: 2438f...d6b

• Liker 11
Skrevet

Buhu fæle nav.... Du skjønner ikke at nav tar ansvar for bilen din men samtidig forventer du mer penger?? Du har ikke tenkt tanken da at om du kvitter deg med bilen så har du automatisk mer penger? Om du ikke har råd til å ha bil så selg bilen - du må rett og slett sette tæring etter næring! Om du har søkt på nav om sosialstønad og fått avslag så er jo det fordi de berenger at du skal ha nok penger å leve for med det du har utbetalt. Det er ikke noe luksusliv nei, men det er det jo heller ikke å få sosialstønad... Om du mener vedtaket du fikk er feil må du jo klage.....

Du skal forøvrig ikke motta dagpenger om du er for syk til å jobbe, det korrekte er da å være sykemeldt.. Er du syk er du ikke reell arbeidssøker... Snakk med legen og få heller en sykemelding, hvorfor skal du snakke med legen om aap? Det vil jo lønne seg for deg å heller få sykepenger?

Anonymous poster hash: 8052d...af6
  • Liker 7
Skrevet

Du må kanskje belage deg,på å skifte bolig til et sted med lavere bokostnader. Når du er 21 og ikke har barn er det fullt mulig å bo på hybel eller en hybelleilighet en stund, til økonomien bedrer seg.

Det føles kanskje litt urettferdig, men det er egentlig ikke det.

Enig i dette. Hva med å flytte til et billigere sted og leie ut leiligheten din for en periode?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Da høres det ut som du har høyere utgifter enn det du har råd til.

Anonymous poster hash: 8c6ac...60b

Handler jo om at man gjerne har utgifter som man har ordnet seg mens man var i jobb og ut ifra den økonomien man egentlig har. Det er klart at en person som tjener 300 000,- i året har mer utgifter enn en som får 150 000,- og når det inntekten plutselig halveres, så er ikke det synonymt med at utgiftene man hadde fra før halveres.

Endret av She_Leiva
Skrevet

Det er forresten enklere å hjelpe deg om du skriver hele budsjettet ditt.

Hvor mye har du i billån? Hvor mye bruker du på drivstoff i måneden? Hvor mye bruker du på andre utgifter til bilen som vedlikehold etc?

Hvor mye bruker du på mat?
Hvor mye bruker du på TV, strøm og Internett?

Hvor høy mobilregning har du?

Har du ikke spart opp en buffer til hardere tider forresten?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...