Tordensky Skrevet 14. oktober 2013 #1 Del Skrevet 14. oktober 2013 Småen har begynt å myse når han ser på tv/pc-skjermer eller lamper, altså relativt sterkt lys. Er jo i grunn ikke så rar oppførsel, og kanskje syns han bare det er moro å se hvordan synet endrer seg når man myser. Han hadde en periode han knep igjen øynene før han skulle krype, så vi er ikke ukjent med slik lek med synet :-P Men. Både jeg og pappan ser dårlig (linsebrukere begge to, pappan fikk briller som 4-åring). Så da begynner man jo å lure. Går det an å sjekke synet deres så tidlig? Vi tenker å ta det opp på ettårskontrollen om to uker men tenkte å høre om noen har erfaringer. Han har helt fra veldig tidlig av fått "komplimenter" fra lege og helsesøster på at han er så oppmerksom og årvåken, og vi og syns jo at han er nysgjerrig og observant, peker på alt mulig og legger merke til brmbrm'er overalt, selv i speilbilder :-P Og om han ser dårlig, hva gjør man med så små da? Får de briller? Linser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #2 Del Skrevet 14. oktober 2013 Hei, Synet bør sjekkes så tidlig som mulig. Spesielt skjeling er viktig å oppdage så tidlig som mulig. Ta det opp med øyelege snarest du. Ett år er ikke for tidlig. Anonymous poster hash: 08aa9...401 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #3 Del Skrevet 14. oktober 2013 Enig i at det er like greit å sjekke så tidlig som mulig. Men det er ikke sikkert det kommer så mye ut av det, dessverre. Har ei som skjeler, og vi har begynt med lapp og jevnlige kontroller (2 år). Men det er plent umulig å få tatt en skikkelig titt på øynene hennes ennå for å sjekke om hun ser dårlig eller om hun "bare" skjeler. Hun sitter helst ikke stille, og hun syns det er skummelt når øyelegen skal titte med lys og linser osv. Om vi finner ut at hun ser dårlig så blir det briller. Anonymous poster hash: d69cb...829 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tordensky Skrevet 14. oktober 2013 Forfatter #4 Del Skrevet 14. oktober 2013 Han skjeler ikke. Bare myser av og til. Men jo, det er jo bedre å sjekke "unødig", så vi tar det opp på kontroll og hører hva de sier der. Det er vel greit? Vi bør ikke haste til øyelege med en gang - kontroll om to uker på helsestasjonen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #5 Del Skrevet 14. oktober 2013 Neida, det er ikke så hast at det ikke kan vente noen uker. Men hadde det vært 6 mnd til neste kontroll ville jeg tatt en telefon til øyelege før det. Jeg (og sikkert dere, som linsebrukere) vet godt hvor slitsomt det er å ikke se bra nok, hvor lett man blir trøtt, anspent og får vondt i hodet f.eks. Så derfor er jeg heller litt føre var på akkurat det, så min skal få slippe. Anonymous poster hash: d69cb...829 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #6 Del Skrevet 14. oktober 2013 Vet faktisk en baby som bruker linser, så rart det enn høres. Men hun ser så dårlig at det hemmet henne i utviklingen, og briller er ikke akkurat et alternativ til et så lite barn. Finnes utstyr for å måle styrken på synsfeil ved å se på øyet, så skal være mulig å oppdage også på små barn Anonymous poster hash: 51fa0...326 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #7 Del Skrevet 14. oktober 2013 Vet faktisk en baby som bruker linser, så rart det enn høres. Men hun ser så dårlig at det hemmet henne i utviklingen, og briller er ikke akkurat et alternativ til et så lite barn. Finnes utstyr for å måle styrken på synsfeil ved å se på øyet, så skal være mulig å oppdage også på små barn Anonymous poster hash: 51fa0...326 Ja, de bruker løse linser og lys sammen med øyedråper som utvider pupillene. Men samtidig så skal du da ha ungen til å sitte stille og samarbeide litt, noe som ikke alltid er like enkelt. Anonymous poster hash: d69cb...829 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #8 Del Skrevet 14. oktober 2013 Ja, de bruker løse linser og lys sammen med øyedråper som utvider pupillene. Men samtidig så skal du da ha ungen til å sitte stille og samarbeide litt, noe som ikke alltid er like enkelt. Anonymous poster hash: d69cb...829 Ja? Selvfølgelig hjelper det å forberede barnet så det er samarbeidsvillig, som ved alle typer undersøkelser. Poenget mitt var at det faktisk er mulig å utføre synstest på små barn - endatil babyer. Mange som tror at barna må bli så store at de kan se på tavler på veggen og si fra selv hva de ser og ikke ser for å finne synsfeil. Og det er trist at en del barn får synshjelp sent fordi foreldrene ikke vet at det er mulig. Anonymous poster hash: 51fa0...326 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #9 Del Skrevet 14. oktober 2013 Ja? Selvfølgelig hjelper det å forberede barnet så det er samarbeidsvillig, som ved alle typer undersøkelser. Poenget mitt var at det faktisk er mulig å utføre synstest på små barn - endatil babyer. Mange som tror at barna må bli så store at de kan se på tavler på veggen og si fra selv hva de ser og ikke ser for å finne synsfeil. Og det er trist at en del barn får synshjelp sent fordi foreldrene ikke vet at det er mulig. Anonymous poster hash: 51fa0...326 Så så. Var ikke ment som noe annet enn en bekreftelse på at det finnes, og hvordan. Og at, som jeg skrev over, det KAN være at det ikke kommer så mye ut av det allikevel - vi har ikke fått sjekket skikkelig ennå. Og du kan forberede og oppmuntre så mye du vil, men om ungen sitter der og vrir seg og kniper igjen øynene fordi den syns det er skummelt, så hjelper det lite med lovord om is etterpå gitt. (Eller så har man en som ikke syns det er det minste skummelt, og da får man sjekket. Problem solved.) Anonymous poster hash: d69cb...829 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tordensky Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter #10 Del Skrevet 15. oktober 2013 Hihi, ser mest for meg at han ville synes det var VELDIG spennende og prøvd å ta alt av utstyr og apparater, ledninger og esker og tuber - han sitter ikke i ro et sekund for tiden for han har nettopp lært å gå :-P Men vi skal absolutt følge det opp - takk for svar dere! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå