Gå til innhold

Overta småbruk: Alternativer for mindre dyrehold, hvor finne nyttig info?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min kjære skal om noen år overta hans foreldres småbruk. Det er ikke dyrehold der idag, men det er plass til det, og jeg ønsker meg en del dyr. I tillegg til de obligatoriske hundene vil jeg endelig ha plass til både hesten og kaninene jeg har ønsket meg hele livet...

Mitt spørsmål er: Hva er realistisk å ha av annet dyrehold - til eget bruk som er "low maintenance"? Vet dere om noen steder der man kan finne god informasjon om dyrehold på SMÅbruk? Det meste jeg finner er kun om stordrift...

For å utdype hva jeg mener: Naboen har lam, som går ute om sommeren. Disse sendes til slakt på høsten, som altså ikke er nok til å selge eller tjene noe på det, men det er et prosjekt som går omtrent i null, og noe vi også ønsker oss. Tilsvarende så har de fortsatt et hønsehus jeg gjerne skulle fått liv i igjen... Tilslutt lurer jeg også på mulighetene for å ha noe storfe, men kun noen få dyr. Disse er jo flokkdyr, og jeg finner ikke erfaringer fra folk som har kun noen få. For eksempel om dette også kan bli et prosjekt som går i null.

Som dere skjønner er vi fortsatt i "drømmefasen", jeg ønsker å finne ut mer så vi kan planlegge litt mer... Så dersom dere vet svaret på noen av mine spørsmål, eller vet om rette nettsider eller forum der man kan få svar, blir dette satt stor pris på! :-)

Anonymous poster hash: e7e8b...5c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg flyttet inn til min samboer for noen år siden, et småbruk som da var uten dyr.

Før i tiden har det vært melkekyr her og sau, nå har vi hester, hund, kanin og katt.

Hestene har jeg på utegang, hunden har stor hundegård, katten og kaninen går løst på gården hele året.

Om du skal begynne med kyr, så er det mye jobb altså. Kuer (melkeku eller storfe) krever investreringer! Du trenger en kvote, mye mat, mye utgifter og lite inntekt.

Nå er jobben min (vår) vedlikehold av stall, utearealer, gjerde. det er småplukk hele tiden.

Jobben ville økt betraktelig om jeg skulle begynt med kyr/sau. Selv om jeg drømmer om slaktegris og geiter. :fnise:

Anonymous poster hash: 76167...8dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...