Gjest gjest1 Skrevet 2. mai 2004 #1 Skrevet 2. mai 2004 sølt-cola-på-tastaturet-på-laptop.fleire-tastar-som-ikkje-virkar-f.eks.mellomrom. :evil: dumt-dette...veit-de-om-det-er-dyrt-å-få-dette-fiksa uflaks-ej. :-? sorry-om-dette-vart-slitsomt-å-lese,er-litt-irritert-ej-å...
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2004 #3 Skrevet 2. mai 2004 Tastaturet kan byttes. Det koster nok litt, men du blir neppe ruinert. Det er også mulig å rense det. Det lønner seg neppe hvis et firma skal gjøre det, men jeg har gjort det selv et par ganger, med godt resultat. Det forutsetter at man får ut tastaturet og tatt av den gummimembranen med små kull-dingser som trykkes ned mot en kontaktplate når man trykker på en tast. Jeg renset membranen og kontaktplaten med en Q-tip dyppet i sprit, og etterpå virket alt. Samme trikset kan benyttes med mobiltelefoner som har knapper som ikke virker.
jordbær Skrevet 2. mai 2004 #4 Skrevet 2. mai 2004 Hadde det vært mitt tastatur, ville jeg slengt det i dusjen... Og latt det tørke i en ukes tid etterpå. (Vanligvis funker de etterpå)
14062003 Skrevet 2. mai 2004 #5 Skrevet 2. mai 2004 Du kan prøve å vaske tastaturet - når det IKKE er plugga i PCen. Det værste som skjer er at det ikke funker og du må kjøpe nytt. Men nytt må du vel uansett kjøpe med et så seigt tastatur. PS: det lønner seg å søle ikke-sukker-brus i tastaturet, da er det bare seig noen timer...
Serenity Skrevet 2. mai 2004 #6 Skrevet 2. mai 2004 Litt vanskelig å koble fra et laptop-tastatur da Men du kan som sagt skru den opp og vaske inni der,men det er ikke å anbefale med mindre du vet hva du gjør. Egentlig er det litt dumt, for det skulle blitt vasket umiddelbart - regner med det har gått en stund nå, og da kan sukkeret sitte så godt i elektronikken at du ikke får fikset det - men du kan alltids forsøke.. Får du det ikke til - har du vel mulighet for å koble til eksternt tastatur? Dersom laptopen eller funker greit..
Gjest gjest1 Skrevet 2. mai 2004 #7 Skrevet 2. mai 2004 Litt vanskelig å koble fra et laptop-tastatur da Men du kan som sagt skru den opp og vaske inni der,men det er ikke å anbefale med mindre du vet hva du gjør. Egentlig er det litt dumt, for det skulle blitt vasket umiddelbart - regner med det har gått en stund nå, og da kan sukkeret sitte så godt i elektronikken at du ikke får fikset det - men du kan alltids forsøke.. Får du det ikke til - har du vel mulighet for å koble til eksternt tastatur? Dersom laptopen eller funker greit..Prøvde å skru opp pc umiddelbart, mem fekk det ikkje eilt til. Er det are å skru ut skruer, å ta litt i? Det er forrestem fleire tastar som fumker ida. Skal cd-rom vere ute mår eim åpme? Virke som det er litt fast.... :evil:
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2004 #8 Skrevet 2. mai 2004 På min lap-top kan man ta løs tastaturet ved å skru på to skruer på undersiden. Du får se om du finner ut av hilket skruer som fester tastaturet ditt.
Serenity Skrevet 2. mai 2004 #9 Skrevet 2. mai 2004 Prøvde å skru opp pc umiddelbart, mem fekk det ikkje eilt til. Er det are å skru ut skruer, å ta litt i? Det er forrestem fleire tastar som fumker ida. Skal cd-rom vere ute mår eim åpme? Virke som det er litt fast.... :evil: Det kommer anpå hva slags laptop du har.. Men om du ikke har fått fikset det, og du ikke har et ekstra, finnes det et "tastatur" i Windows, under tilbehør -> tilgjengelighet -> "On-Screen-Keyboard" - som du styrer med musen, da kan du i det minste gjøre deg forstått..
Gjest gjest1 Skrevet 2. mai 2004 #10 Skrevet 2. mai 2004 Funka visst ikkje heilt, likevel dette her. Alle bokstavane fungerte ei stund, vi tok av bokstavane og tørka av med q-tips og vatn. Var greit med det skjerm-tasaturet då, men utrolig slitsomt i lengden..... Blir det dyrt å få ordna dettte, trur de? Vil tru at sølet kanskje er komt under den matta som er under bokstavane... Uff...
opa| Skrevet 2. mai 2004 #11 Skrevet 2. mai 2004 Jeg har vært borti der jeg jobber tidligere en som sølte cola i tastaturet på laptopen sin, og han ringte straks til Infocare (han hadde en Compaq Evo N610C med garanti) og fikk det faktisk på garantien så lenge "det ikke var med vilje". Har vanskelig for å tru det selv, da jeg også prøvde dette emd en bruker, en bergenser som hadde sølt væske som han så fint sa. (Reagerte litt på at han så væske, siden man vanligvis sier "oi, sølte litt saft, cola, kaffe etc.", snuste litt mer og det viste seg at det var øl :-) ) Men tilbake til saken, i hvert fall gikk ikke det på garantien, det var en gammel Nec laptop av et slag, og minnes også at det var Infocare det var snakk om der, men det gikk i hvert fall ikke, men et forsøk hvis ikke noe annet fungerer er det i hvert fall verdt
Gjest pace Skrevet 2. mai 2004 #12 Skrevet 2. mai 2004 sølt-cola-på-tastaturet-på-laptop.fleire-tastar-som-ikkje-virkar-f.eks.mellomrom. :evil: dumt-dette...veit-de-om-det-er-dyrt-å-få-dette-fiksa uflaks-ej. :-? sorry-om-dette-vart-slitsomt-å-lese' date='er-litt-irritert-ej-å... [/quote'] :oops: Sorry. Hvis du ikke får noe til, så koster enkle tastaturer veldig lite(under 50kr). Men jeg vet ikke hvor man får tak i enkle tastaturer.kanskje du får tak i et brukt noe sted, tech butikker feks, Clas Olsson elr Spaceworld kanskje. Funker tastaturer så funker de.
Gjest gjest1 Skrevet 2. mai 2004 #13 Skrevet 2. mai 2004 :oops: Sorry. Hvis du ikke får noe til, så koster enkle tastaturer veldig lite(under 50kr). Men jeg vet ikke hvor man får tak i enkle tastaturer.kanskje du får tak i et brukt noe sted, tech butikker feks, Clas Olsson elr Spaceworld kanskje. Funker tastaturer så funker de.Kjedelig med eksternt tastatur på ein bærbar pc, då.... Virkar litt sånn fram og tilbake her... Kanh kanskje pr'øve å vente eit par dagar og så levere inn, men blir vel gjerne dyrt... Ùff'... Kor mye kan det komme til å koste å bytte "taste-matta" då?
Gjest pace Skrevet 2. mai 2004 #14 Skrevet 2. mai 2004 aja, laptop ja. Bruttern 'teh expert' tror det koster forskjellig fra laptop til laptop, men det burde ikke koste for mye sier han. Bare skjekk om du ikke har skada noe annet. Kanskje la laptoppen stå opp ned en stund. Sorry jeg ikke har mer info å komme med
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå