Gå til innhold

Folk som viser sår/arr fra kutting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser flere på skolen jeg går på (videregående) som går med t-skjorte og sår fra kutting helt åpenlyst. De viser ingen tegn til å skjule sårene opp igjennom armene.

Er det for oppmerksomheten eller for å liksom.. "godta" at de har kuttet seg selv eller noe?

Jeg skjønner ikke.. Er ganske ubehagelig å se slike sår så åpenlyst. Spesielt når man ikke tåler å se sår eller blod. Man kan se at de har kuttet seg selv, og jeg tåler bare ikke sånt.. Uff.. blir dårlig i magen.

Kan man si noe til disse personene uten å såre dem? Eller bør jeg bare la være å se på de når de går forbi? Det er så vanskelig å ikke unngå å se.. Bare tanken gjør meg svimmel. Jeg har to i klassen som ganske sikkert kutter seg selv, og det ser jeg på armene deres, siden de alltid går i t-skjorter. Det er tydelige riper og sår over alt på armene, og arr.

Anonymous poster hash: e1b9d...884
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakker du om arr, eller sår? Det er en vesentlig forskjell her. Jeg synes ikke man skal vise frem (ferske) sår, men arr må da være helt greit? Man skal ikke måtte dekke seg til resten av livet fordi man har skadet seg. Og nei, du skal selvsagt ikke si noe som helst om dette!!

Anonymous poster hash: cb71b...9b4
  • Liker 8
Skrevet

Snakker du om arr, eller sår? Det er en vesentlig forskjell her. Jeg synes ikke man skal vise frem (ferske) sår, men arr må da være helt greit? Man skal ikke måtte dekke seg til resten av livet fordi man har skadet seg. Og nei, du skal selvsagt ikke si noe som helst om dette!!

Ok! Det er snakk om begge deler. Både "ferske" og ikke ferske. De er røde. Det er litt ubehagelig for andre, synes jeg da. Men selvfølgelig, arr er det noe annet med. De kan jo ikke skjule arrene sine, det er jo en del av fortiden.

Skrevet

Ts igjen.

Må bare tilføye noe. Jeg skjønner at mange har det vondt, men det går an å dekke til sår når man er blant fremmede, fordi det faktisk finnes mange som ikke tåler å se sånt. Jeg svimer av om jeg ser blod f.eks..

Det er bare det...

Skrevet

Ok! Det er snakk om begge deler. Både "ferske" og ikke ferske. De er røde. Det er litt ubehagelig for andre, synes jeg da. Men selvfølgelig, arr er det noe annet med. De kan jo ikke skjule arrene sine, det er jo en del av fortiden.

Som sagt synes jeg det er forskjell på arr og sår. Sår som er BLODIGE eller nylig sydde (med sutur i), bør man skjule. Men arr kan være røde en stund selv om de har gått fra å være sår til å være arr, så det er litt vanskelig å vite akkurat hva du reagerer på.

Min hovedregel er at sår dekker jeg til, men arr kan jeg vise.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er overbevist at dette i mange tilfeller handler om oppmerksomhet. Kjente to jenter på VG som gjorde det. Når alle gikk med genser og varme klær, gikk de i t skjorte bare for å vise frem. Hun ene pekte alltid og viste ting med venstrehånden, selv om hun var høyrehendt, bare for at det skulle syns bedre.(Var mer kutt på venstresiden)

Hva enn du gjør,ikke si noe!! hva får du ut av det?

Anonymous poster hash: 9a09f...682
  • Liker 2
Skrevet

Du må bare bli vant med det for det er ikke din business.

Skrevet

Som noen andre også sa, så er det forskjell på sår og arr. Og jeg merker også forskjellen på hvem som viser frem arr for at folk skal se det (oppmerksomhet), og hvem som viser dem frem fordi de driter i arrene. Jeg liker ikke å vise frem mine, men når det er varmt om sommeren må jeg bare drite i det fordi det blir for varmt med langbukse (har arrene på leggene). Men jeg viser ALDRI frem sår.

Jeg vet ikke helt om det er lurt å si noe hvis du ikke kjenner dem, men hvis du gjør det, bør du gå forsiktig frem. Arr kan du ikke si noe på, for du kan ikke forvente at de skal dekke seg til resten av livet, men jeg forstår at du reagerer på sår. Jeg reagerer også på det, men jeg blir mer trigget enn kvalm. Du kan evt. si noe om at det kan trigge andre selvskadere (selv om det ikke egentlig er grunnen til at du ikke liker det), eller at det er ubehagelig og det gjør deg uvel.

Anonymous poster hash: e43e4...270

• Liker 1
Skrevet

Det er mange dyptliggende grunner til at noen velger å skade seg, men dessverre er det mange som romantiserer tenåringsdepresjoner og selvskading, og gjør det "trendy" på en måte.

Ikke misforstå meg, jeg mener ikke å si at de som skader seg selv ikke har det vondt på innsiden på en eller annen måte, men når man blir bombardert med sanger, tekster, bilder osv som handler om det å kutte seg, og flere av vennene dine gjør det samme, så blir det gjerne den mest nærliggende løsningen når ting topper seg.

Da blir det ikke bare en lindring, men en måte å "verifisere" at man har det vondt på.

De som aktivt viser frem arrene sine kan (mer eller mindre bevisst) ønske å fortelle omgivelsene at de har det vondt, eller å provosere frem en reaksjon på en eller annen måte. Enkelte er faktisk litt stolte også (pga den fordømte romantiseringen).

Uansett, jeg mener at det er litt hensynsløst å gå omkring og åpenlyst vise frem ferske selvskadingssår.

Folk kan bli sjokkerte, lei seg, kvalme, redde, i verste fall kan de bli trigget til å gjøre det samme.

• Liker 4
Skrevet

Det er mange, mange år siden jeg hadde sår etter selvskading, men arrene er selvsagt synlige. Jeg tenker egentlig ikke over dem i hverdagen, men jeg vet at jeg kommer ikke til å dekke dem til for å "skåne" andre om det er for varmt for lange ermer, jeg går i kjole e.l.

Er det store sår med blod og alt, så skjønner jeg at folk helst ikke vil se det åpenlyst, men gamle arr.. kom igjen.

Skrevet

Hadde det vært ungdomsskolen kunne det blitt avskrevet som rop om hjelp, men på videregående? Åh det provoserer meg. Det er slike mennesker/ungdommer som gjør at "alle" tenker at selvskadere kun er ute etter oppmerksomhet (når egentlig 95 prosent av alle selvskadere ikke er 17-åringer som går rundt og flasher rispene sine). Argh,

Anonymous poster hash: a9e22...91d
Skrevet

PS; grodde arr og ferske sår er selvsagt to vidt forskjellige ting!

Anonymous poster hash: a9e22...91d
Skrevet

Det er forskjell på om det er sår som ikke er grodd og om det er røde arr eller andre arr.

Hva mener du egentlig at de som har denne problematikken skal gå tildekket med langermet året rundt?

Jeg har ei venninne som har slitt med dette i 15 år. Hun skammet seg veldig, og var redd for å vise armene sine, hun satt og svettet og hadde det forferdelig i varmen.

Jeg har med henne og de jeg har snakket med som har problemet også, oppfordret til at sålenge det ikke er ferskt og det har grodd, så gå akkurat slik det passer i forhold til temperaturen.

Er det 30 grader og sol, gå i singlet.

Det er ikke noe annet enn arr, og de som har problemer med å se andres arr, uansett hva årsaken til arrene er... det er de som har problem med det og kan se en annen vei....

Men nå er det gjerne de som har mest problemer med det som stirrer mest også da.

Man skal kunne leve selv om man har eller har hatt problemer og det har ført til selvskading.

Skrevet

Er en forskjell mellom sår og arr som mange sier her.
Drev med selvskading tidligere, og jeg hadde alltid på gensere etc da de var sår. Tok lang tid før jeg begynte å vise arrene.

Tror nok mange som viser sår ofte vil vise at de har det vondt.

Anonymous poster hash: 96660...5af
Skrevet (endret)

Enig med de andre som skriver her, det er stor forskjell mellom (åpne) sår og arr.

Forøvrig så tenker jeg at de som har arr ikke skal behøve å dekke dem til. Jeg har aldri vært en som skadet meg selv, men jeg kjenner noen nært meg som har gjort det, og den personen viser jo ikke sine arr fordi h*n vil ha oppmerksomhet. For h*n handler det vel førsto og fremst om å tørre å endelig være seg selv, om å stå for den man er, å bli akseptert.

Det betyr ikke at man aksepterer og sier at selvskading er greit i seg selv, men at man ikke legger en ekstra byrde på dem som har skadet eller fremdeles skader seg selv. De skal ikke behøve å skjemmes eller gjemmes bort, samfunnet må også tåle at de retter lys mot noe som tross alt opptar og er en del av enkelte i befolkningen.

Jeg ser på det heller på denne måten: hvis vi kan gi trygghet og respekt til de menneskene som skader seg så kan det kanskje føre til at de selv kanskje ikke vil eller ønsker å skade seg mer. Kanskje kan det hjelpe med deres aksept for seg selv. Det er jo mange grunner for hvorfor man velger å skade seg selv.

Uansett, jeg ser ingen grunn til at de skal skjule sine arr. De er uansett like mye verdt som oss uten arr. Jeg synes i grunn det står enorm respekt av de som tørr å vise sine arr.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Gjest slettetbruker
Skrevet

Jeg har arr oppover begge håndleddene og jeg skammer meg veldig hver gang de synes.. men de er en del av meg, og jeg kan ikke hele tiden skjule dem. På sommeren, jeg klarer jo ikke gå med hettegensere og langermede topper når det er sinnsykt varmt. Synes det er bra at de på skolen din tør å gå sånn, fordi det er et jævla slit å ikke kunne gå med visse klær bare for å bli dømt av folk på feil måte.

Gjest slettetbruker
Skrevet

Vil også legge til at det kan hende de gjør det for oppmerksomhet, ja.. Men det betyr jo egentlig at de har jævlig mye problemer. Jeg mener, skade seg selv for oppmerksomhet? Da har man problemer.

Skrevet

Jeg har masse arr og sår (de kommer ikke fra selvskading), og jeg er litt flau over det. Blir enda mer usikker når jeg leser sånne tråder. Jeg kan ikke noe for sårene mine, de er på veldig synlige steder. Skal jeg slutte å gå utendørs for å ta hensyn til andre?

Anonymous poster hash: 42c0f...005
Skrevet

Jeg bare lurer egentlig,hvorfor skal man ikke si noe?

• Liker 1
Skrevet

Som regel handler det om oppmerksomhet. Enkelte folk som bare har arr og ikke noe sår osv, pleier som regel ikke å skjule det noe mer. De føler de ikke har noe å skjule noe mer. Men de som går med åpne sår og nylig små kutt, pleier å vise det fram for å vise hva den har gått igjennom. Kuttet meg mye før, men jeg skjulte det. Ble oppdaget etter et år seinere av foreldrene mine. Men da hadde de grodd. Og jeg tror det faktisk er vanlig at unge folk skader seg. For det er jo en vanskelig tid, i hvert fall nå i denne verden! Tror ikke du skal gjøre noe. Jeg har kuttet ut de folka og slettet dem som driver å legger ut bilder av kuttene sine osv,.. Prøv å unngå å tenk på det.. De fleste gjør det bare for at de skal få folk til å syns synd på dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...