Gå til innhold

Har hunder instinkter som kan skille giftig sopper fra spiselige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hund som er veldig glad i mat, så glad at til og med gress er spiselig i hennes øyne. Hun pleier å løpe fritt i skogen, og der finner man jo dessverre mye giftig sopp, de verste er jo dødelig giftig.

Siden hun til vanlig spiser på det meste, har jeg begynt å bekymre meg for hva hun kan finne på hvis hun kommer over en giftig sopp. Det er jo ikke slik at hun spiser absolutt alt hun kommer over, men det kan sikkert hende at en soppbit kan friste... Spørsmålet er da om det er slik at hunder har et slags instinkt slik at de vet hva som er giftig? Eller er det flere tilfeller av hunder som dør etter å ha tygget på sopp?

Anonymous poster hash: 5819d...766

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tvilsomt vel. Noen ting virker det som de vet,andre ting må læres eller unngåes

Da min var valp,synes han tyggis og sigarettstumper var gode. Begge to farlige for hunder.
Fant litt om sopp , ikke min blogg og kan ikke bekrefte alt som står der.Men informativ:

http://www.hunden.no/blogg/blogg.html?blid=45935&bid=3214

Sopp
Mange sopparter er giftige for hunder. Sopper som er giftige for mennesker er også giftige
for hunder. De fleste soppforgiftninger opptrer som akutte magetarmirritasjoner, med oppkast og
diaré. Viktig at hunden tas hurtig til dyrlegen og at man tar med prøver av soppen hunden har
spist. Viktig med tidlig tømming av magesekken.Fluesopp fremkaller kraftig oppkast og diaré og
har en uttalt giftvirkning på lever og nyrer. Morkler fremkaller oppkast og diaré og forstyrrelser i
sentralnervesystemet. Slørsopper gir irreversiblenyreskader som først oppdages over en uke etter opptaket

Hentet fra : http://www.akita.no/SU/Foerstehjelp%20for%20hund.pdf
Skrevet

Nope.

Anonymous poster hash: af5df...28a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...