Gå til innhold

Å adoptere bort barnet sitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser ofte om kvinner som blir gravide i upassende tider og enten beholder ungen eller tar abort, men hvor er kvinnene som adopterer bort sine barn? Jeg er nysgjerrig på deres historie og liv, hvordan det var og hva som var bakgrunn for valget. Er det noen her som har gjort dette?

Anonymous poster hash: 847a0...5dd
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Interessant spørsmål det der! Har liksom ikke hørt om damer som velger å adoptere bort i Norge.

Skrevet

Ja til livet og adopsjon isteden for abort!

• Liker 4
Skrevet

Ikke mange i Norge som adopterer bort barna sine. De som blir adoptert blir som regel adoptert av familie eller slektninger.

Hadde mine søsken og deres ektefeller dødd så hadde jeg gjerne adoptert mine nieser og nevøer.

Anonymous poster hash: ddc42...573
Skrevet

Nå har jeg aldri vært gravid, men jeg er kvinne så da kan jeg vel få si min mening om det. Det er ofte bedre at fosteret blir abortert enn at det blir adoptert bort når det er født. Det er en del barn som blir flyttet fra fosterhjem til fosterhjem, og disse barna har det rett og slett ikke bra. Jeg vet om flere som har hatt en sånn oppvekst, og de er ikke akkurat de mest stabile menneskene..

Og om barnet er funksjonshemmet, så er sjansen liten for at det blir adoptert bort, fordi folk rett og slett vil ha friske barn. Det er trist, men sånn er det bare. Barnet vil da vokse opp på barnehjem, og om det er en god oppvekst kan virkelig diskuteres.

Adopsjon er uvanlig i Norge også.

Anonymous poster hash: 78435...0e8
  • Liker 2
Skrevet

Ja til livet og adopsjon isteden for abort!

Dette er vel noe som strengt tatt hver kvinne får bestemme selv. Om hun velger abort så kan det gå ut over henne med psykiske plager, men om hun velger adopsjon så kan det gå ut over begge og barnet får en dårlig oppvekst.

Det er ikke sånn at kvinner flest tar lett på abort om det er det du tror. Ser at det er mange abortmotstandere som tror det, men det er til info ikke sant.

• Liker 6
Skrevet

Nå har jeg aldri vært gravid, men jeg er kvinne så da kan jeg vel få si min mening om det. Det er ofte bedre at fosteret blir abortert enn at det blir adoptert bort når det er født. Det er en del barn som blir flyttet fra fosterhjem til fosterhjem, og disse barna har det rett og slett ikke bra. Jeg vet om flere som har hatt en sånn oppvekst, og de er ikke akkurat de mest stabile menneskene..

Og om barnet er funksjonshemmet, så er sjansen liten for at det blir adoptert bort, fordi folk rett og slett vil ha friske barn. Det er trist, men sånn er det bare. Barnet vil da vokse opp på barnehjem, og om det er en god oppvekst kan virkelig diskuteres.

Jeg er helt enig og jeg hadde nok tatt abort selv, men det er fordi jeg ser på det som stansing av noe som kunne blitt liv, og ikke "et liv". jeg ser på det som foster og ikke en baby enda, derfor føler jeg at det er mer forsvarlig å ta abort, selv om jeg håper at jeg aldri havner i den situasjonen der.

Jeg mener ikke å dømme noen, var bare interessert i om noen hadde gjort noe sånt, eller kanskje ville ha gjort det istedenfor abort.

Anonymous poster hash: 847a0...5dd

• Liker 1
Skrevet

Et barn som blir adoptert bort er ikke et fosterbarn, men et barn som har samme "status" som et barn som er født i familien..

Et fosterbarn bor i fosterfamilier så lenge det er behov for det/ så lenge fosterforeldrene ønsker.. Adopterer man et barn har man foreldreansvaret til barnet er myndig og barnet har samme arverett ol som et barn man føder selv..

Anonymous poster hash: f0430...76b

• Liker 6
Skrevet

Fosterbarn og barn som er adoptert bort er to vidt forskjellige ting! Når man adopterer så blir det ens egen barn, forsterbarn har egne foreldre som av en eller annen grunn ikke kan ta seg av dem. Noen bor i forsterfamilier bare deler av livet, mens er du adopert er du juridisk barnet til dem du kommer til med de samme rettighetene som et biologisk barn.

• Liker 4
Skrevet

Hvis man ønsker å adoptere bort et barn så havner det ikke i fosterhjem, da blir det adoptert bort direkte. Juridisk er da barnet sidestilt med evt andre barn i familien.

Anonymous poster hash: 2501e...eed

• Liker 4
Skrevet

Vil tro det er stor forskjell på antall som aborterer enn de som adopterer bort barnet sitt. Kan tenke meg at det er myyyye vanskeligere for en kvinne/foreldre å adoptere vekk et barn etter at de har vært gjennom en fødsel og faktisk gått gravid i 9mnd med det, med følelsen av at man ikke har mulighet til å ta vare på barnet selv eller ikke ønsker det.

Skrevet

Jeg gikk på skole med en gutt som var adoptert, foreldra var narkomane, så tanta hadde adoptert han. hun hadde barn hjemme hos seg til dem fikk fosterhjem, og når denne gutten kom til henne, så beholdt hun han, og slutta og ta inn barn

Skrevet

Et barn som blir adoptert bort er ikke et fosterbarn, men et barn som har samme "status" som et barn som er født i familien..

Et fosterbarn bor i fosterfamilier så lenge det er behov for det/ så lenge fosterforeldrene ønsker.. Adopterer man et barn har man foreldreansvaret til barnet er myndig og barnet har samme arverett ol som et barn man føder selv..

Anonymous poster hash: f0430...76b

Så hvor mange barn blir adoptert i forhold til fosterbarn tror du? ;) Det er ikke realistisk å tro at barnet blir adoptert bort.

Skrevet

Dette har da ingenting med adopsjon å gjøre. Omsorgsovertagelse grunnet BV og frivillig adopsjon ved fødsel er to forskjellige ting.

• Liker 4
Skrevet

Så hvor mange barn blir adoptert i forhold til fosterbarn tror du? ;) Det er ikke realistisk å tro at barnet blir adoptert bort. Anonymous poster hash: 78435...0e8

Hva mener du? Detter mange som står i kø for å adoptere barn i Norge.

Anonymous poster hash: 2501e...eed

• Liker 4
Skrevet

Og det er 0-5 barn som adopteres i Norge hvert år, der det ikke er stebarnsadopsjon og sånt no inkludert.

Skrevet

Faren min ble adoptert bort i Norge.
Hans biologiske mor ( min bestemor ) var ikke gift med faren og hadde et barn fra før der hun heller ikke var gift.
Hun valgte å adoptere bort pappa med en gang han ble født ettersom de bodde i en liten bygd og skammen var stor på 60 tallet.
Pappa kom da til de jeg kaller for farmor og farfar. Og alle dere som sier at det er en risiko at barnet ender opp i en dårlig familie ; det kan like gjerne være en god en også.

Farmor og farfar har tatt mye bedre vare på han enn det bestemor kunne ha gjort.

Vi har god kontakt med henne idag og hun sier hun er så glad for at hun gjorde det selvom det var tøft, og hun sier selv at hun aldri kunne ha gitt han en like god oppvekst som det de gjorde :)

• Liker 2
Skrevet

Og alle dere som sier at det er en risiko at barnet ender opp i en dårlig familie ; det kan like gjerne være en god en også

Liker gjerne? Sjansen er vel mye større for å havne i en god familie da de må gjennom godkjenning for å få lov til å adoptere.

• Liker 1
Skrevet

Jeg aner ikke hvor mange som adopterer bort barn rett etter fødselen. Aldri hørt om noen bekjente, eller bekjente av bekjente som har gjort det.

Jeg tenker at det vil være vanskeligere, sånn psykisk å adoptere bort rett etter fødselsen enn å ta en abort tidlig i svangerskapet. Går man 9 måneder med et lite barn regner jeg med at man får et forhold til det som vokser inne i magen. Er det gått 4 uker er det vanskeligere å ha samme psykiske tilkytningen. I hvert fall tror jeg det ville vært slik for meg - men jeg har hverken tatt abort eller vært gravid over lengere tid.

Skrevet

Adopsjon og fosterhjem er jo ikke det samme. Hvis barnet blir adoptert bort får det et permanent og stabilt hjem med foreldre som også er vurdert på et annet grunnlag enn fosterforeldre. Når det er sagt så aner jeg ikke hvordan det er tilrettelagt for innenlands adopsjon i Norge i dag. Det var nok en del vanligere før, da det var vanskeligere å få innvilget abort. Jeg har selv familie som er adoptert fordi de var "tyskerunger". Jeg synes adopsjon kunne vært et fint alternativ til abort.

Anonymous poster hash: 1763c...9f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...