AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #1 Skrevet 14. oktober 2013 Jeg har akkurat begynt å trene, så tenkte jeg skulle begynne å jogge. Derfor lurte jeg på, er det bare å jogge eller er det en spesiel tekknikk man må tenke på ? Vet, dumt spørsmål. Men jeg var ikke sikker. Anonymous poster hash: 288a4...192
Gjest Runforit Skrevet 14. oktober 2013 #2 Skrevet 14. oktober 2013 Det viktigste er skoene. Neste steg er å starte sakte. Fokuser på å komme deg lengst mulig uten at du hveser etter et par minutter. Trikset er å bruke god tid på å lære kroppen å jogge. Farten kommer av seg selv når du er godt innarbeidet. Det er det beste måten å få inn joggeteknikken på.
Gjest bustyvel Skrevet 14. oktober 2013 #3 Skrevet 14. oktober 2013 Jeg fikk tips om å lene meg litt fremover, alternativt løpe/gå i oppoverbakke/med stigning på mølla slik at jeg landet på fremre del av foten. Jeg har til tider også løpt tungt på hælen, og ikke tatt "skade" av det, men dette må du kjenne på selv. Sko først. Med feil sko kan du pådra deg skader og mye dritt, og ødelegge løpegleden.
AloeVera Skrevet 14. oktober 2013 #4 Skrevet 14. oktober 2013 Jeg fikk problemer med kneet mitt av feil løpeteknikk. Det skal sies at skaden kom skikkelig etter 1,5 mil på skrått underlag. Fikk beskjed om å lande med bena mer under kroppen, altså ikke foran kroppen. Du skal lande midt på foten og ikke bak på hælen. Spurter du lander du selvsagt mer på tærne. Føttene skal ikke lande på akkurat samme linje. Jeg forskjøv med 2-3 cm og det gjorde underverker. Når du løper på mølle anbefaler jeg deg å ha litt stigning da det gir mindre belastning. Jeg bruker selv 2%
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #5 Skrevet 14. oktober 2013 Ikke glem armene! Armene skal svinge inntil kroppen i løperetningen. Og så ser det skikkelig teit ut hvis man ikke bøyer albuene. Anonymous poster hash: dc312...4f1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #6 Skrevet 14. oktober 2013 Jeg fikk problemer med kneet mitt av feil løpeteknikk. Det skal sies at skaden kom skikkelig etter 1,5 mil på skrått underlag. Fikk beskjed om å lande med bena mer under kroppen, altså ikke foran kroppen. Du skal lande midt på foten og ikke bak på hælen. Spurter du lander du selvsagt mer på tærne. Føttene skal ikke lande på akkurat samme linje. Jeg forskjøv med 2-3 cm og det gjorde underverker. Når du løper på mølle anbefaler jeg deg å ha litt stigning da det gir mindre belastning. Jeg bruker selv 2% Hva mente du med dette? Hvilken linje? Anonymous poster hash: 8cb0f...763
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #7 Skrevet 14. oktober 2013 Det viktigste er skoene. Neste steg er å starte sakte. Fokuser på å komme deg lengst mulig uten at du hveser etter et par minutter. Trikset er å bruke god tid på å lære kroppen å jogge. Farten kommer av seg selv når du er godt innarbeidet. Det er det beste måten å få inn joggeteknikken på. Hmm. Nei? For oss som løper med barfotssko kommer teknikken som regel naturlig, men for de som ønsker å bruke sko med demping og stabilitet (ikke særlig naturlig) må passe på forskjellige ting. Steg 1 er å jobbe med å lande på midtfot/forfot istedet for hælen, de som lander på hælen får lett kneskader. Da er det lurt å lande med bena under kroppen og ikke foran, spark godt fra. De som strekker bena langt fremfor kroppen når de lander er også utsatt for skader. Også er det greit å ha minimum 2 par sko for å variere litt! Anonymous poster hash: a546f...f4b
AloeVera Skrevet 14. oktober 2013 #8 Skrevet 14. oktober 2013 Hva mente du med dette? Hvilken linje? Anonymous poster hash: 8cb0f...763 Når du løper lander du jo med føttene på bakken. Det jeg mener er at føttene ikke skal lande på samme linje fremover. La oss si at dette er en fot: c3 Og dette er løperettningen -----> Du skal ikke lande slik: c3 c3 Men du skal løpe mer slik: c3 c3 Ikke like voldsomt som illustrert, men i alle fall ikke rett foran. Dette medførte til meg at kneet beveger seg mer riktig i alle fall
Gjest Runforit Skrevet 15. oktober 2013 #9 Skrevet 15. oktober 2013 Hmm. Nei? For oss som løper med barfotssko kommer teknikken som regel naturlig, men for de som ønsker å bruke sko med demping og stabilitet (ikke særlig naturlig) må passe på forskjellige ting. Steg 1 er å jobbe med å lande på midtfot/forfot istedet for hælen, de som lander på hælen får lett kneskader. Da er det lurt å lande med bena under kroppen og ikke foran, spark godt fra. De som strekker bena langt fremfor kroppen når de lander er også utsatt for skader. Også er det greit å ha minimum 2 par sko for å variere litt! Anonymous poster hash: a546f...f4b Har jogget i 4 år og jogger i snitt 4 mil i uka, så kan en triks og to om å innarbeide joggeteknikk. Den beste måten å få inn en joggeteknikk på er å starte sakte, men sikkert. Sko eller barfot. Man skal ikke bare kjøre på med sprint og maraton når en er noob. Starter en i sakte tempo er det vanskelig å ikke treffe riktig med foten. Når farten er treg så lander de fleste temmelig midt på foten kontra de som starter for fort. Derfor er det anbefalt å starte i sakte tempo, da tar en med seg teknikken er innarbeidet fra starten av også i større fart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå