Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå rundt 12 uker på vei med mitt første barn, og kjenner meg stadig mer nedtrykket og utilstrekkelig. Jeg vil bare sove, men søvnen er dårlig, og jeg har mareritt. Jeg gråter lett, føler meg apatisk og har svært dårlig konsentrasjon. Energinivået er lavt. Jeg har en historie med milde depresjoner fra før.

Barnet er planlagt og veldig ønsket, og jeg er stolt av at kroppen min fungerer slik den skal. Men jeg er redd for å miste, og jeg er redd for hvordan det blir når barnet kommer, når jeg allerede fungerer så dårlig i hverdagen.

Jeg er redd for at dette er en svangerskapsdepresjon, som vil bli enda verre utover svangerskapet og utvikle seg til å bli en fødselsdepresjon etter at barnet er kommet til verden.

Noen som har opplevd noe lignende? Hva kan jeg gjøre for å minske skadene og forhindre fødselsdepresjon?

Anonymous poster hash: c28ea...eba

Anonymous poster hash: c28ea...eba
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde og har det fortsatt slik - for meg ble det nok forsterket av vanskelige ting generelt i livet og, men jeg merket betydelig forverring ved graviditet på den måten at det eskalerte ganske hurtig og dypere. Slet med matinntak og gikk ned i vekt - hadde et veldig høyt stressnivå og tvangstanker i tillegg som jeg tror "skyldes" graviditeten.

Ble både bedre og verre på ulike måter, så jeg er litt spent på hvordan dette blir etter fødsel.

Jeg fortalte det til både jordmor og fastlege, og går i samtaler hos psykiatrisk sykepleier på helsestasjonen. Det er gratis, og tilbys på alle helsestasjoner.

Jeg trenger dog også behandling(for ting utover svangerskapsdepresjon) og venter på behandling som jeg ba legen spesifikt henvise meg til, men enn så lenge så føler jeg nok at det hjelper å ha et sted å snakke generelt på helsestasjonen selv om det "bare" er lavterskel.

Det blir klar verre for meg av søvnmangel også, og ikke minst hormoner - men det var ikke noen enkel løsning for meg.

Det er ikke noe annet å gjøre enn å søke den hjelpen man kan få, og smøre seg med tålmodighet.

Anonymous poster hash: 87f9d...41f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...