Gå til innhold

Uhøflig å ikke invitere folk inn om sommeren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som det er varmere i været og vi bruker mye tid utendørs blir det lett litt bomba inne hos oss.

Samtidig er det som om folk kommer ut av vinterdvalen og dukker opp på uanmeldte besøk.

Er det da uhøflig å ikke invitere folk inn i huset?

Er det greit at man bare slår seg ned på trappa eller terrassen og slår av en prat?

Alle mine venner og min familie vet veldig godt at jeg/vi helst vil ha en telefon før de kommer på besøk, men det hender jo at folk kjører forbi og tar ting på sparket.

Om de f.eks må låne toalettet, så nekter vi dem selvfølgelig ikke og vi serverer gjerne en kopp kaffe eller noe annet ute.

Ville du følt deg uønsket som gjest om de du besøkte pekte på en plaststol ute i stedet for å dytte deg inn døra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, er det deilig vær ute så trenger man vel ikke sitte inne? Fint å sitte ute i godværet og prate samtidig som man nyter sola.

Skrevet

Nei ikke i det hele tatt, jeg gjør akkurat det samme som deg når vi får gjester om sommeren. Synes det er kjempedeilig med frisk vår/sommer luft og vi flytter oss ikke inn med mindre noen hinter om at de fryser. :)

Skrevet
Nei' date=' er det deilig vær ute så trenger man vel ikke sitte inne? Fint å sitte ute i godværet og prate samtidig som man nyter sola.[/quote']

Enig :D

Gjest gjest1
Skrevet

Ville du følt deg uønsket som gjest om de du besøkte pekte på en plaststol ute i stedet for å dytte deg inn døra? :riste:

Nei' date=' er det deilig vær ute så trenger man vel ikke sitte inne? Fint å sitte ute i godværet og prate samtidig som man nyter sola.[/quote'] :enig_animasjon:
Gjest Starya
Skrevet

Avhenger av været og tettheten av nysgjerrige insekter.

Skrevet

Jeg ville enten bli invitert til å sitte ned der husets beboere sitter når jeg ringer på, (sitter de inne, så vil jeg gjerne få komme inn - sitter de på terrassen og nyter finværet, er det selvsagt hyggelig å sitte der) eller bli fortalt på en ordentlig måte at "i dag passer det litt dårlig med besøk".

En mellomløsning for å komme litt unna, ville jeg merket med en gang, og da kunne det godt bare være.

Hvis vi nå skulle slumpe innnom, noe som kan skje når vi farter litt rundt.

Vi skal på besøk i dag har vi tenkt, men vi skal ringe først altså.

Skrevet

Vi setter også liten pris på uanmeldt besøk og foretrekker så absolutt at folk ringer før de kommer. Jeg synes ikke det er uhøflig å ikke invitere folk inn. Når været er fint ute kan man like gjerne slå seg ned utendørs på sommeren.

*hilsen meg som "kaster folk på dør" på vinteren også om jeg har bestemt det sånn*

Skrevet

Jeg synes det er hyggelig at folk bare stikker innom jeg.. (så får de ta det kaoset som er.. og ta til takke med det som er å by på akkurat da) - men jeg skjønner at det er stadig blir færre som liker det...

Og passer det ikke.. er det jo bare å si fra at desverre i dag må vi/skal vi... - men uansett går det alltid an å ta fem minutter (og en røyk/kopp kaffe).

Er været fint .. er det jo absolutt koseligst å sitte ute.. - tar det som det kommer jeg...

Skrevet

Sitter vi ute, så fortsetter vi å sitte ute, og det samme inne.

Synes det er helt greit med uanmeldt besøk, og de får da bare overse rotet. Men ingen kan forvente at de får servert noe annet enn kaffe evt kjeks, for jeg er ikke typen som har skapet fullt av kaffemat. Ihvertfall ikke på hverdagene.

Skrevet

Det ironiske er at det bare er en selv som lar seg skjemmes over rot i hjemmet. Kanskje økt selvsikkerhet hadde vært løsningen?

:-)

Kjenner ei som er ekstrem på dette området.

Definisjonen på rot er tydeligvis ganske bred.

Skrevet

Er det da uhøflig å ikke invitere folk inn i huset?

Er det greit at man bare slår seg ned på trappa eller terrassen og slår av en prat?

Syns det er helt fint jeg.

Gjest 1111
Skrevet

Synes ikke det er uhøflig i det hele tatt.

Vi sitter ofte ute når vi har besøk - så lenge det er vær til det.

Gjest Embla s
Skrevet
Det ironiske er at det bare er en selv som lar seg skjemmes over rot i hjemmet. Kanskje økt selvsikkerhet hadde vært løsningen?

.

Det der er ikke helt sant. Vet om mange som ynder å kommentere hvor rotete/møkkete andre har det hjemme hos seg. dessverre :-?

Jeg skjønner ikke helt, i denne mobiltelefon-tidalder, hvorfor ikke folk kan ringe før de kommer?! Når det gjelder ekstremt nære venner/familie og/eller naboer, kan jeg godt finne på å stikke innom, men regner ikke med å bli bedt inn, mer slå av en prat på trappa.

Skrevet

Nei, synes det er helt greit å ikke bli invitert. Det er jo godt å sitte ute, så lenge været holder.

Men hadde det begynnt å regne, så blir det jo litt dumt om man ikke får komme inn til deg da.

Men det er jo bare å holde det sånn høvelig ryddig da, slik at hvis det kommer besøk, så er det ingen krise.

Gjest Pjusk
Skrevet

Synes ikke dette er noe problem, jeg....

Det ser ofte ut slik hjemme at jeg egentlig ikke har lyst til å be folk inn, men da kan man jo bare si:"Kan vi sitte ute, det er så deilig vær?" eller "Kan vi sitte ute, det er helt kaos inne!" Det kan da ikke taes ille opp. Og er det dårlig vær, tar jeg bare gjestene med inn til event. rotet.

Stikker jeg uanmeldt innom noen og blir sittende på trappa, ville jeg aldri reagert på det. Det viktigste er vel at man har det hyggelig - jeg kan godt sitte på trappa med et glass vann og skravle en time.

Dessuten synes jeg det er synd at man ikke bare kan stikke innom hverandre uten å ha avtalt noe først!!!! Veldig synd!!!

Gjest Frigg
Skrevet
Nå som det er varmere i været og vi bruker mye tid utendørs blir det lett litt bomba inne hos oss.

Samtidig er det som om folk kommer ut av vinterdvalen og dukker opp på uanmeldte besøk.

Syns i grunnen ikke det. Og de stikker sikkert bortom fordi de ser at dere er ute! (Og de burde ikke forvente full oppvertning når de kommer uanmeldt.) :wink:

Er det virkelig noen som går inn og setter seg når det er sol og varmt ute? Hmmm.

Gjest Anonymous
Skrevet

Før ble jeg forferdelig stresset hvis folk kom på uanmeldt besøk og det var rotete inne. (Min eks-svigermor hadde noen sårende kommentarer). Nå har jeg innsett at med 3 barn og jobb er et strøkent hus en illusjon. Gode venner slutter ikke å like meg selv om det er rotete her...eller om det ikke passer med besøk akkurat i dag.

Jeg pleier alltid å ringe først for å avtale om det passer å treffes. Jeg pleier heller å invitere folk hjem til meg enn å invitere meg selv på besøk til andre. Så inviterer de oss når det passer for dem. Sosialt samvær mellom venner skal være lystbetont. Det må aldri bli en plikt.

Det viktigste er å ha det koselig/trives sammen med venner. Jeg sitter gjerne på en plaststol i hagen og drikker et glass vann sammen med en god venninne. Noen ganger tar vi også barna med på tur i skogen eller til en strand i stedet for å besøke hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...