Gå til innhold

Er dette sunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er usikker på om min så og si daglige frokost egentlig er noe sunn. Jeg lager noen pannekaker av:

• 1 most banan
  • 30gr proteinpulver
  • Lett kokte havregryn
  • Kanel
  • 1 egg
  • Litt bake kakaopulver

Jeg pleier gjerne å spise dette med litt vanilje kesam på toppen og friske blåbær. Er dette egentlig sunt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja

Anonymous poster hash: 04ae7...326
Gjest Solsmil
Skrevet

For å spørre på en annen måte; hvorfor skulle dette ikke være sunt? Hva er det som liksom skulle vært usunt? Fruktsukkeret i bananen? Karbohydratene i havregrynet? Fettet i egget?

Nei frokosten din er ikke usunt. Om det er noen som mener det, så synes jeg det grenser mot det litt ekstreme

Skrevet

Ligner litt på det jeg lager til frokost hver dag. Imidlertid bruker jeg sesammel istedetfor havregryn og dropper banan og kakao, men det er fordi jeg har et moderat lavkarbo-kosthold.

Jeg synes frokosten din absolutt er sunn, men det avhenger også av hva du spiser resten av dagen. Frokost skal inngå i et helhetlig kosthold, og om du får i deg nok proteiner, fett og grønnsaker ellers i løpet av dagen, er dette en helt super frokost etter mine begreper. :)

Anonymous poster hash: 25555...7e0
Skrevet

Bevares, trenger du virkelig å spørre om dette er sunt? Du ser da vel det :) Min frokost består av lyse baguetter med nugatti som inntas nå, hadde kroppen min fått noe så godt og sunt som du spiser hadde den nok hoppet av glede. Du er flink som spiser så sunt hver dag!

• Liker 3
Skrevet

Det kunne vært sunnere, men det kunne også vært mye verre. Ikke så ille frokost det. Jeg ville kuttet ut havregrynene da.

Anonymous poster hash: 8ac3a...dab
  • Liker 3
Skrevet

Herregud, hvor fanatisk går det ann å bli. JA dette er sunt! Hva skal liksom være usunt med dette?

Anonymous poster hash: 0d7c1...e03
Skrevet

Herregud, hvor fanatisk går det ann å bli. JA dette er sunt! Hva skal liksom være usunt med dette?

Korn er anti-næring. Korn hemmer opptaket av mange vitaminer og mineraler og inneholder stoffer som angriper kroppen vår. Kaller du det sunt?

• Liker 3
Skrevet

Havre er så sunt som det blir.

Anonymous poster hash: 226a6...ea4

Skrevet

Havre er så sunt som det blir.

Anonymous poster hash: 226a6...ea4

I tilfelle du ikke er sarkastisk nå, så vil jeg dele denne linken om korn.

• Liker 2
Skrevet

Fanatisk? Enten spiser man karbohydrater, eller så gjør man ikke det. Eller man spiser litt, og da dropper man gjerne havregrynene. Ser ikke hva som er fanatisk med det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser egentlig ingen grunn til å henge seg opp i at TS spiser korn. Hvis en velger å spise korn er havregryn kanskje det beste valget. Dersom man trives med det og ikke plages så trenger man ikke å ekskludere det fra kosten.

Det er dog greit å vite at lettkokte havregryn er halvveis tilberedte, finkuttede korn, med høyere glykemisk indeks enn de store. Har man muligheten bør man heller velge "steel cut oats" enn "rolled oats", som er de havregrynene som selges under navnet "Bjørn".

Hvorfor lurer du egentlig på om frokosten er sunn? Hvilke produkter er det som får deg til å tvile, og hva vil du oppnå med det?

• Liker 1
Skrevet

Fanatisk? Enten spiser man karbohydrater, eller så gjør man ikke det. Eller man spiser litt, og da dropper man gjerne havregrynene. Ser ikke hva som er fanatisk med det.

Ja, og for meg så ser det ut som TS liker å spise havregryn(karbohydrater), og da kan han vel bare spise det? Hvorfor droppe noe som er godt, samtidig som det er sunt?

Om TS virkelig lurer på om dette er sunt så blir jeg litt sånn, "Hva skjer?". Hva er det som liksom skal være usunt med den maten? Om noen mener at det er usunt å spise havregryn så er dette i overkant til å bli hysterisk. Det er det samme som å spørre om det er usunt å spise frukt og grønnsaker.

Usunn mat for meg er chips, sjokolade, mat med mye sukker i også videre. Grovt brød og mat med karbohydrater i seg jeg ikke på som usunt for å si det sånn.

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor droppe noe som er godt, samtidig som det er sunt?

Men det er jo nettopp det... At det er IKKE sunt med korn.

Usunn mat for meg er chips, sjokolade, mat med mye sukker i også videre. Grovt brød og mat med karbohydrater i seg jeg ikke på som usunt for å si det sånn.

Da trenger du en oppdatering på hva som skjer med karbohydratene i grovt brød og sånt når det kommer i kroppen. ;) Alle karbohydrater er i bunn og grunn sukker. Stivelse er en lang kjede med sukkermolekyler. Tygg på en potet og den blir til slutt søt. Nedbrytningen av stivelsen skjer allerede i spyttet. Så alle karbohydrater kroppen klarer å bryte ned blir altså til sukker. Spiser du to brødskiver så tilsvarer det ca fire ts med sukker rett i blodet. Det høres ikke mye ut sier du kanskje, men normalt blodsukkernivå er 1-2 ts. En gang i blant er OK, men 9 ganger om dagen (med mellommåltider) er ikke bra for oss.

• Liker 1
Skrevet

Men det er jo nettopp det... At det er IKKE sunt med korn.

Da trenger du en oppdatering på hva som skjer med karbohydratene i grovt brød og sånt når det kommer i kroppen. ;) Alle karbohydrater er i bunn og grunn sukker. Stivelse er en lang kjede med sukkermolekyler. Tygg på en potet og den blir til slutt søt. Nedbrytningen av stivelsen skjer allerede i spyttet. Så alle karbohydrater kroppen klarer å bryte ned blir altså til sukker. Spiser du to brødskiver så tilsvarer det ca fire ts med sukker rett i blodet. Det høres ikke mye ut sier du kanskje, men normalt blodsukkernivå er 1-2 ts. En gang i blant er OK, men 9 ganger om dagen (med mellommåltider) er ikke bra for oss.

Å spise brød til alle måltider er definitivt ikke sunt og jeg er enig at en bør ta utgangspunkt i at en ikke bør spise korn, og så heller innføre det litt og litt dersom man virkelig vil spise det.

Hvor mye karbohydrater en kan spise avhenger hovedsaklig av hvor mye fett man har på kroppen, og hvor aktiv man er. Det er helt uproblematisk å ha et høyere inntak av karbohydrater (fra korn, om man tåler det) dersom man er (svært) aktiv og normalvektig. 20 minutter zumba teller ikke.

Gjest Nanne70
Skrevet

Bløtlegging i vann med litt syre (eddikk eller sitronsaft) og litt salt reduserer vel antinæringsstoffene i havregryn ganske mye? Syren burde vel i tillegg gjøre noe med blodsukkerpåvirkningen, og hvis man da koker grøt på vann og fløte og spiser den med en god klatt smør og kanel (som vel også er gunstig for blodsukkeret), så kan man vel godt spise litt havregrøt innimellom uten at det gjør særlig skade.

Skrevet

Å spise brød til alle måltider er definitivt ikke sunt og jeg er enig at en bør ta utgangspunkt i at en ikke bør spise korn, og så heller innføre det litt og litt dersom man virkelig vil spise det.

Hvor mye karbohydrater en kan spise avhenger hovedsaklig av hvor mye fett man har på kroppen, og hvor aktiv man er. Det er helt uproblematisk å ha et høyere inntak av karbohydrater (fra korn, om man tåler det) dersom man er (svært) aktiv og normalvektig. 20 minutter zumba teller ikke.

Nå var det egentlig snakk om anti-næringen i korn, men måtte bare fortelle kort om karbohydrater når det påstås at karbohydrater ikke er usunt, men at sukker er usunt. Jeg er ikke uenig i at man generelt tåler mer karbohydrater jo mer aktiv man er, men frokosten til TS hadde blitt sunnere av å kutte ut havren.

Bløtlegging i vann med litt syre (eddikk eller sitronsaft) og litt salt reduserer vel antinæringsstoffene i havregryn ganske mye? Syren burde vel i tillegg gjøre noe med blodsukkerpåvirkningen, og hvis man da koker grøt på vann og fløte og spiser den med en god klatt smør og kanel (som vel også er gunstig for blodsukkeret), så kan man vel godt spise litt havregrøt innimellom uten at det gjør særlig skade.

Jepp, bløtlegging og gjæring reduserer anti-næringsstoffene en god del. Det er det de gjør i østen med risen. Syren gjør kanskje noe av samme nytten?

En gang i blant tåler vi nesten hva som helst, men det gjør det ikke til sunt. Poenget mitt er at siden dette var den nesten-daglige frokosten til TS så ville jeg kuttet ut havren for å gjøre den sunnere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...