Gå til innhold

Alkoholsyndrom hos barn.

Anbefalte innlegg

Har du, eller kjenner du noen som har barn med alkoholsyndrom? Hvordan forholder du deg til foreldrene til barna, evt hvordan behandler folk deg som forelder til et slikt barn?

Klarer du å behandle disse foreldrene med respekt? Får barna dine lov til å være på besøk hos disse barna?

Anonymous poster hash: 3bbbe...29f

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/779899-alkoholsyndrom-hos-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener du føtalt alkoholsyndrom?

http://no.wikipedia.org/wiki/Føtalt_alkoholsyndrom

Tror barnebarnet til nabofrua har dette, aldri spurt altså, men hun hadde disse typiske trekkene i ansiktet ihvertfall, og var litt annerledes. Pluss at det alltid vasket fra øynene.

Lekte med henne og søskenene når de var med bestemoren, men viste vel ikke dengang at dette kunne vere en konsekvens av alkohol hos moren. Men hver gang jeg hører/leser om dette syndromet tenker jeg på henne.

Husker ikke moren hennes, foreldrene ble skilt tidlig og siden dette var farmoren de besøkte, så jeg moren aldri.

Men jeg drar ikke en automatisk konklusjon om at moren har skyld i dette syndromet, og at "de fikk et de fortjente" eller noe slikt. Noen viste jo rett og slett ikke at de var gravide.

Men hadde jeg sett noen ta seg en fest som gravid, hadde jeg reagert kraftig ja! (Nå snakker vi ikke 1glass øl/vin, men å drikke seg beruset)

Anonymous poster hash: 295d4...88c

Det er jo ikke barnet sin skyld at det har fått FAS/ føtalt alkoholsyndrom. Så ja, jeg ville da latt ungene mine lekt med et barn som har dette. Om foreldrene virket å ha store sosiale problemer, ville jeg ikke latt barnet mitt dra hjem til dem.

Mange kan vokse opp og fungere sånn noenlunde, selv om det kan gi lærevansker og utseendemessige endringer.

Jeg ville ikke dømme foreldrene før jeg visste bakgrunnen. Mange mennesker kan dessuten ha tynn overleppe og litt tette øyne uten å ha FAS. Det er en lege som må stille den diagnosen, ikke nabokjerringa...

Anonymous poster hash: 4b423...234

• Liker 4

Har du, eller kjenner du noen som har barn med alkoholsyndrom? Hvordan forholder du deg til foreldrene til barna, evt hvordan behandler folk deg som forelder til et slikt barn?

Klarer du å behandle disse foreldrene med respekt? Får barna dine lov til å være på besøk hos disse barna?

I Norge kjenner jeg ingen barn med FAS (som jeg regner med at du mener).

Men jeg har jobbet som frivillig i en organisasjon som jobber mot barnehjemsbarn et sted i Øst-Europa, og der var det veldig mange barn som dessverre hadde den diagnosen. Når du har sett mange nok FAS-barn kjenner du godt igjen de litt spesielle ansiktstrekkene som kjennetegner de barna som er hardest rammet, men det er viktig å poengtere at FAS er en diagnose som ikke formelt kan stilles før man har en dokumentert historie på rusmisbruk. Hvis du ikke VET at mor har drukket (og da snakker vi store mengder, type alkoholiker. Selv om mindre mengder også kan gjøre skade, som i FAD, en mildere versjon av FAS) under svangerskapet, kan du ikke slutte ut fra utseendet at det er snakk om FAS, det er en sak for helsepersonell og ikke synsing. Sånn bare for å ha sagt det ;)

Nettopp fordi det er en vanskelig diagnose, og fordi folk ikke flagger det så høyt, er det nok ikke vanlig å vite om et barn har FAS. Men la oss si at jeg visste at Per i klassen til min sønn hadde det- da er det klart at sønnen min hadde fått leke med ham og be ham hjem akkurat som andre barn. Så lenge foreldre hadde ting sånn noenlunde på stell hadde jeg sikkert hatt et greit forhold til dem også, og det er ikke min sak å dømme eller gjøre ting vanskelig for gutten. Når det er sagt, synes jeg det er utrolig tragisk når mors misbruk fører til at barnet får slike skader. Utseendet er jo det minste problemet, skadene på hjernen er det verre med. Det må være fryktelig vondt for barnet å slite med impulskontroll, forståelse og konsentrasjon hele livet sitt fordi mor var hard på flaska under svangerskapet.

Anonymous poster hash: 5e12e...1c4

• Liker 3

Jeg kommer overhode IKKE til å nevne navn, men det er en ganske kjent blogger (på topplisten) som har et barn som har de fleste klassiske ansiktstrekkene (utydelig grop mellom overleppe og nese, lav neserygg og ikke minst "epicanthic fold"-øyelokk)...

Føtalt alkoholsyndrom er mye mye mer utbredt enn man tror, men ofte får barnet "heldigvis" kun enkelte grader av utseendet/konsekvensene ved denne tilstanden (kanskje mor ikke har drukket seg direkte full, men i alle fall drukket endel alkohol...og kanskje mest før hun visste a hun var gravid, eller i en periode hvor hun "undertrykket" graviditeten? Jeg har sett flere unge mødre, og noen eldre mødre (kanskje med uplanlagte/sent oppdagede graviditeter) med barn med epicanthic fold og slike ansiktstrekk - også i Norge!!... Men jeg har aldri sagt noe, jeg tenker mitt, men det kunne ikke falle meg inn å si noe med mindre dette var et barn som jeg selv hadde ansvaret for (hvis jeg jobbet på skole eller i helsevesnet hadde jeg sagt i fra).

Anonymous poster hash: e06bc...968

Herre Gud, er du ikke riktig navla? Mener du det er ungen sin skyld?

Jeg kjenner (til) flere barn som har dette syndromet. Ingen av dem bor hos sine bioforeldre.

En av barna er jeg i nær relasjon til, h*n har ikke det typiske utseende som ofte følger med, men har de psykiske trekkene som konsentrasjonsvansker, må ha mye søvn ol. Og om der er noen forbannet dumme voksne som ikke vil la sitt barn leke med dette barnet, da tenker jeg at de går glipp av mye lærdom ang. samfunnet og verden generellt.

Anonymous poster hash: 6ba63...228

• Liker 4

Annonse

Jeg kommer overhode IKKE til å nevne navn, men det er en ganske kjent blogger (på topplisten) som har et barn som har de fleste klassiske ansiktstrekkene (utydelig grop mellom overleppe og nese, lav neserygg og ikke minst "epicanthic fold"-øyelokk)...

Føtalt alkoholsyndrom er mye mye mer utbredt enn man tror, men ofte får barnet "heldigvis" kun enkelte grader av utseendet/konsekvensene ved denne tilstanden (kanskje mor ikke har drukket seg direkte full, men i alle fall drukket endel alkohol...og kanskje mest før hun visste a hun var gravid, eller i en periode hvor hun "undertrykket" graviditeten? Jeg har sett flere unge mødre, og noen eldre mødre (kanskje med uplanlagte/sent oppdagede graviditeter) med barn med epicanthic fold og slike ansiktstrekk - også i Norge!!... Men jeg har aldri sagt noe, jeg tenker mitt, men det kunne ikke falle meg inn å si noe med mindre dette var et barn som jeg selv hadde ansvaret for (hvis jeg jobbet på skole eller i helsevesnet hadde jeg sagt i fra).

Anonymous poster hash: e06bc...968

Jeg er ganske sikker på hvem du mener, og jeg har tenkt tanken flere ganger.

Jeg vet ikke hvor langt det skal gå før man refererer til det som et "syndrom". Men jeg vet at min tante tok noen glass vin under graviditeten, og man ser det på barna... de er normale ellers, har bare visse trekk.

Anonymous poster hash: 98909...230

1. Har du, eller kjenner du noen som har barn med alkoholsyndrom?

2. Hvordan forholder du deg til foreldrene til barna, evt hvordan behandler folk deg som forelder til et slikt barn?

3. Klarer du å behandle disse foreldrene med respekt?

4. Får barna dine lov til å være på besøk hos disse barna?

1. Ja, kjenner faren til et barn med alkoholsyndrom (og kjenner naturligvis barnet)

2. Far er en god venn, og det vil han alltid være. Moren er i psykisk ubalanse og langt ute å kjøre, så henne har det aldri vært naturlig å snakke med. Har sett henne og vet godt hvem det er, som de fleste andre i byen jeg kommer fra. Far og mor er ikke sammen.

3. Vil alltid ha respekt for faren, og moren kan ikke for at hun er som hun er - så ja.

4. Jupp, men i og med at de har dyr, er det mest naturlig at h*n kommer til oss :) Alltid hyggelig å ha dette barnet på besøk!

Herre Gud, er du ikke riktig navla? Mener du det er ungen sin skyld?

Jeg kjenner (til) flere barn som har dette syndromet. Ingen av dem bor hos sine bioforeldre.

En av barna er jeg i nær relasjon til, h*n har ikke det typiske utseende som ofte følger med, men har de psykiske trekkene som konsentrasjonsvansker, må ha mye søvn ol. Og om der er noen forbannet dumme voksne som ikke vil la sitt barn leke med dette barnet, da tenker jeg at de går glipp av mye lærdom ang. samfunnet og verden generellt.

Anonymous poster hash: 6ba63...228

Hvor i alle dager får du det fra at jeg mener det er ungen sin skyld? Hvorfor må folk alltid lage så mye kvalme her inne??

Jeg har heller ikke sagt noen ting om å få lov til å leke med barnet eller ikke, som flere her har fått for seg!

1. Ja, kjenner faren til et barn med alkoholsyndrom (og kjenner naturligvis barnet)

2. Far er en god venn, og det vil han alltid være. Moren er i psykisk ubalanse og langt ute å kjøre, så henne har det aldri vært naturlig å snakke med. Har sett henne og vet godt hvem det er, som de fleste andre i byen jeg kommer fra. Far og mor er ikke sammen.

3. Vil alltid ha respekt for faren, og moren kan ikke for at hun er som hun er - så ja.

4. Jupp, men i og med at de har dyr, er det mest naturlig at h*n kommer til oss :) Alltid hyggelig å ha dette barnet på besøk!

Dette er nok ikke en alt for uvanlig situasjon, dessverre! Godt at barnet er så heldig å ha en frisk og ansvarsfull far! :)

Vår yngste sønn har FAS. Han er adoptert fra et europeisk land. Han har noen av de typiske trekkene, men de er ikke veldig tydelige. Han har i tillegg en del kognitive problemer, først og fremst ulike lærevansker. Han hadde imidlertid store opiat-abstinenser da han ble født, og er født av en kvinne som brukte ulike typer rusmidler, så det er vanskelig å vite hva som har gjort at han har disse problemene. Det kan jo også være noe arv inne i bildet.

Jeg håper barn med FAS er velkomne til å leke med andre barn, og å bli invitert hjem. :)

Anonymous poster hash: 31b84...0da
  • Liker 4

Annonse

Hvor i alle dager får du det fra at jeg mener det er ungen sin skyld? Hvorfor må folk alltid lage så mye kvalme her inne??

Jeg har heller ikke sagt noen ting om å få lov til å leke med barnet eller ikke, som flere her har fått for seg!Anonymous poster hash: 3bbbe...29f

Du burde kanskje jobbe litt med hvordan du ordlegger deg også, og hvilke spørsmål du stiller. Synes ikke svarene var så ille, jeg. Som man roper i skogen, får man svar ;)

Anonymous poster hash: 4b423...234

Du burde kanskje jobbe litt med hvordan du ordlegger deg også, og hvilke spørsmål du stiller. Synes ikke svarene var så ille, jeg. Som man roper i skogen, får man svar ;)Anonymous poster hash: 4b423...234

Jeg har ikke sagt noe om å leke med barnet eller ikke. Hele innlegget var rettet mot synet på foreldrene! Hvis man leser med øynene og ikke med følelsene så er det ikke vanskelig å se!

• Liker 1

Du burde kanskje jobbe litt med hvordan du ordlegger deg også, og hvilke spørsmål du stiller. Synes ikke svarene var så ille, jeg. Som man roper i skogen, får man svar ;)Anonymous poster hash: 4b423...234

Og jeg har heller ikke sagt noe om ille svar, bortsett fra den ene som pålegger meg en masse negative holdningnger som jeg ikke har..

Annonse

Jeg kjenner ingen.

Men forstår uansett ikke spørsmålet. Selvfølgelig skal både barn og foreldre behandles skikkelig uansett. Barna fordi de er uskyldige. Foreldrene fordi man ikke har historikken og skal passe seg for å være dømmende. Det tror jeg bare fører til skam og dårlig selvtillit som forelder, noe som ikke kommer noen i familien til gode.

• Liker 1

Rannveig Heitmann sin nye unge ser litt slik ut, men jeg har virkelig ikke peiling.

Er ikke den ungen litt liten for å kunne si noe om sånt? Alle nyfødte babyer ser jo litt rare ut i ansiktet... Synes det er ganske stygt å slenge ut et navn på den måten, uansett om du skriver "men jeg har virkelig ikke peiling." etterpå. Har du virkelig ikke peiling så skriver du ikke ned personnavn!!

• Liker 1

Rannveig Heitmann sin nye unge ser litt slik ut, men jeg har virkelig ikke peiling.

Hæ?? Da har du virkelig ikke sett et FAS-barn før. Hvis du ser på faren, så er hun klin lik ham, og hverken hans eller babyens utseende har noe som helst med FAS å gjøre. Man kan si mye om Rannveig Heitmann, men jeg oppfatter henne som en veldig flink mamma, og absolutt ikke en som kunne utsatt fosteret sitt for noe som helst skadelig.

Anonymous poster hash: 99be2...496

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...