Gå til innhold

Klatrepus skal snart ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en katt ("Klatrepus") som begynner å nærme seg 6 måneder, så nå er det på tide å gjøre ute-katt av den. Problemet er at jeg bor i en leilighet i 2. etasje, og har to ytterdører (en inn til leiegården og så en til inn til leiligheten). Så det er ikke sånn at katten bare kan stille seg opp utenfor inngangsdøra mi og mjaue for at jeg skal slippe den inn igjen. Da må den først komme seg inn i leiegården, men ved døra inn til leiegården vil jeg ikke kunne høre den.

Den neste muligheten er et vindu i leiligheten min. Da må katten først kunne klatre 1 1/2 meter opp til vinduet, og så 4-5 meter ned til bakken utenfor. Det hadde egentlig vært det greieste, siden katten da er mer fri til å gå inn og ut som den selv vil. Ved vinduet vil jeg også kunne høre den når den vil inn. Problemet der er at rett rundt her finnes det folk, og der det finnes folk finnes det også drittunger. Noen av disse har allerede punktert det ene dekket på bilen min, så jeg tviler sterkt på at en slags "kattetrapp" utenfor vinduet mitt vil få stå i fred i mer enn ca. 10 min.

Så hvordan løser jeg det her? Er det noen andre som har erfaringer med lignende bo-situsjoner og det å ha ute-katt?

En annen mulighet hadde vært å bare slippe den ut dørene, men kan den da lære seg å mjaue foran vinduet mitt, selv om det er et helt annet sted enn der jeg slipper den ut?

Gode tips mottas med takk.

Anonymous poster hash: f4844...2ad
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1: Skremmer det deg ikke å slippe katten ut på en plass der du vet det er slike rampunger???

2: Jeg håper du har tenkt å starte med å gå tur med katten i sele i starten? Den har jo ikke utviklet retningssans når den er bare 6 måneder.

3: Har du en terrasse? Kanskje du kan lage en trapp til den hvis du har det? :)

• Liker 1
Skrevet

1: Skremmer det deg ikke å slippe katten ut på en plass der du vet det er slike rampunger???

2: Jeg håper du har tenkt å starte med å gå tur med katten i sele i starten? Den har jo ikke utviklet retningssans når den er bare 6 måneder.

3: Har du en terrasse? Kanskje du kan lage en trapp til den hvis du har det? :)

1) Katten vil nok klare seg fint sånn sett. Den er redd fremmede mennesker uansett.

2) Det jeg har lest er at du kan slippe dem ut etter 5-6 måneder fordi de har utviklet retningssans da. Hvor lenge mener du jeg bør vente?

Tror ikke jeg kommer til å gå rundt med den i sele. Det blir bare litt for (unnskyld uttrykket) homo. Men jeg har gått en del turer med den om nettene, og da dilter den etter. Så jeg vil tro den allerede kjenner området rundt her ganske greit.

3) Ingen terrasse.

Kan det fungere å bare henge et tykt rep ut vinduet og feste det inne? Vil den lære seg å klatre opp og ned det repet da?

Sorry, men jeg er helt grønn når det gjelder katter. Var egentlig ikke planen at jeg skulle ha den, det bare blei sånn.

Anonymous poster hash: f4844...2ad

Skrevet

Katter kan bli kjønnsmodne ved 5 måneder, bør kastreres før/ved 6 måneder og har ikke fullt utviklet retningsans før ca 9-12 måneder.

Det er mange meninger om hva som er den ubestridte regelen der ute, men for å være på den sikre siden, bør du ikke slippe ut katten uten oppsyn før den er nesten året gammel. Du kan gå ut sammen med den, evt gå med den i sele om den aksepterer selen (noen katter går inn for å gjøre sin aller beste imitasjon av en våt sokk når de får på seg sele :fnise: )

For å aktivisere katten inne i mellomtiden, kan du ordne med et ordentlig klatre/klorestativ, lag eller kjøp inn leker som stimulerer hjernen og lek gjemsel, apport eller noe annet morsomt med pus.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Rutiner.

Vi bor i andre etasje. Pus går ut når jeg skal på jobb. Kl 21 venter pus utenfor på et lite gjerde. I sommer var det kl 23, men det kortes ned litt og litt mot vinteren. Han vil jo iblant inn før, men da henger han rundt i nærområdet for han vet vi forbi en eller annen gang.

Vil også legge til at jeg hører pus mjaue selv med lukket vindu om han virkelig vil inn :fnise:

Endret av ninuska_
  • Liker 1
Skrevet

1. Hold pus inne

2.hold pus inne

3.hold pus inne

4.hold pus inne

5. 6 .7.. hold pus inne

Anonymous poster hash: c8e6b...7de
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Seriøst, mener enkelte her at katter ikke kan gå fritt rundt før de er ett år?! Jeg har vokst opp med katter og kjenner mange som har katter, og det har jeg ALDRI vært borti.

Til TS: Bli med den ut i begynnelsen, den blir temmelig fort trygg på nærområdet sitt, og går lenger unna når den er klar for det. Det å bo i 2.etg er litt kinkig. Det hadde vært veldig praktisk å ha et tre eller noe rett utenfor vinduet, men det er jo ikke gjennomførbart.. Tror den enkleste løsningen er å følge ham ned, også bare gå ned og rope på ham med jevne mellomrom når han vil inn igjen. Hvis du roper til faste tider, så lærer han å dukke opp til rett tid.

Edit: Ang tau: Hvis det er et skikkelig tykt tau, type sånn som er i gymsaler, kan det godt tenkes at han kan læres opp til å klatre opp i det. Det blir jo omtrent som et tre. Er mulig det er litt verre å rygge ned.

Endret av MarenogAron
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har ei kattejente på 6,5 mnd, og hun har nettopp begynt å gå ut. Jeg tok en prat med dyrlegen på forhånd, og hun mente at 6 mnds alder var en fin tid å starte på. I følge MIN dyrlege så vil katter gjerne klare seg dårligere ute hvis man venter for lenge med å venne dem til det. Men i oppstarten ble jeg anbefalt å slippe henne ute i korte perioder av gangen, og bare når jeg selv var hjemme - altså IKKE på natta eller når jeg er på jobb. Videre anbefalte hun at jeg innimellom ropte / plystret på henne, og så belønnet med en godbit da hun kom hjem igjen. Dette har vi holdt på med i en ukes tid nå,og det har gått veldig bra. Etter hvert når katten blir tryggere kan han / hun være ute mer og mer.

• Liker 2
Skrevet

"Tror ikke jeg kommer til å gå rundt med den i sele. Det blir bare litt for (unnskyld uttrykket) homo."

Med all respekt for at du kjenner det slik, må jeg bare kommentere denne. :) Eksen min, en høy muskuløs mc-type med alle tatoveringene på plass, skinhead, og Mann med stor M, gikk daglig tur med gamlepusen min i sele da han var blitt syk og gammel og daglig måtte medisineres. Han sa han aldri hadde fått så mye positiv oppmerksomhet fra kvinner i hele sitt liv (og han hadde fått mye av det før ;)), så akkurat det tror jeg ikke du skal bekymre deg så mye over. :fnise:

Er den kastrert da? Du burde uansett kastrere (enten det er hunn eller hann) før du begynner å venne den til å være ute. Ellers har Minya helt rett i det hun sier om alder og retningssans. At de fungerer dårligere ute om man venter "for lenge" er bare tull rett og slett. Alle katter må gradvis vennes til utelivet uansett hvor gamle de er. Med intakt retningssans og modenhet klarer de seg bedre! Jeg har absolutt ingen erfaring med at innekatter som i godt voksen alder (snakker 4-5 år gamle) får bli utekatter, klarer seg dårligere enn de som har vært ute fra de var 9-12 mnd. Derimot har jeg bøttevis med erfaring på at katter under året roter seg bort..

Et rep på innsiden høres ikke optimalt ut (ustabilt). Da anbefaler jeg heller en planke litt på skrå som du surrer tau rundt (eller fester taubiter på med en 10-15 cm mellomrom), slik at den har feste til klørne. :)

Hvis du bestemmer deg for å venne den til hovedinngangen, må du belage deg på en del farting fram og tilbake for å sjekke og slippe ut/inn. Det høres lurest ut å satse på det vinduet. Hva med å feste en klatreanordning så godt at de rakkerungene ikke klarer å rikke den? Her er noen eksempler på "utetrapper" til pus:

img_44dc5b6f82c25.jpg860182-7-1286313337039.jpg

• Liker 1
Skrevet

Katter begynner å utvikle retningssans når de er 6 måneder og den er ferdig utviklet ca når de er 1 år. Kommer litt ann på katten.

Kastrer katten FØR du slipper han ut.

Du trenger ikke å bruke sele, men du må være med katten de første ukene. Det går forøvrig ann å venne katten til å være ute tidligere enn 1 år. Akkurat derfor er det så greit med sele. Da får katten trening på å være ute og du er sikker på at katten ikke blir borte.

Og bare for å ha sagt det. Det er ikke bare pågrunn av retningssans katten ikke skal ut før den er 1 år, men også hvor moden katten er .Kattunger er så ukritiske og kommer antageligvis til å løpe ut i veien uten å tenke på farer. Akkurat som en 3 åring(menneske).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...