Gå til innhold

Oppdrag vekk fra mamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke tolk overskriften feil, jeg elsker moren min.

Meg og moren min har alltid hatt et bestevenn-forhold, men jeg er blitt så lei i det siste. Lei av livet, jeg har så lyst og flytte til en annen by.

Jeg har funnet en skole jeg har lyst å gå på, der jeg også kan få bo på internat. Jeg spurte moren min, men hun ville ikke la meg dra fordi hun var for glad i meg og kom til å lengte sånn etter meg. Internatet er langt unna ja, men hun kan jo komme på besøk uansett!

Så de siste ukene har jeg vært en drittsekk mot henne rett og slett. Hun er alt for klengete på meg, jeg sier masse dritt til henne og driter i alt hun sier. Jeg prøver å få henne til å sende meg til internatet, vi har ikke så god råd men jeg sier jeg skal få meg jobb og ordne alt.

Tidligere har vi alltid hatt et åpent forhold, nå prøver jeg å stenge meg så mye som mulig ute, prøver å legge skylden på henne for alt. Jeg kan evt. skulke skolen i 1 uke og skylde alt på henne, hun blir så lei seg men jeg ser ingen annen utvei! Jeg hater meg selv for at jeg gjør det mot henne, men.. vet ikke hva annet jeg kan gjøre?

Hvordan får jeg moren min til å sende meg på internat? Vi krangler nesten hverdag nå...

Anonymous poster hash: a09ca...d39
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Moren din gjør selvsagt feil her hun også, men du kan sa vel ikke behandle henne slik av den grunn. Skjerp deg! Du har med de siste ukers oppførsel bevist at du ikke er moden nok til å flytte på internat. Ta å oppfør deg!

Anonymous poster hash: 814b2...9ee

• Liker 22
Skrevet

Moren din gjør selvsagt feil her hun også, men du kan sa vel ikke behandle henne slik av den grunn. Skjerp deg! Du har med de siste ukers oppførsel bevist at du ikke er moden nok til å flytte på internat. Ta å oppfør deg!

Anonymous poster hash: 814b2...9ee

Nå har det ingenting å si for meg hvor selvstendig dere mener jeg er, moren min vet jeg er i stand til å ta vare på meg selv og at jeg er moden og selvstendig. Det eneste problemet med å sende meg vekk er fordi hun vil savne meg.. Hun flyttet selv ut når hun var på samme alder som meg så jeg skjønner ikke hvorfor hun skal ødelegge det for meg.

Skrevet

Du høres ut som en drittunge TS. Anonymous poster hash: 161d2...596

• Liker 14
Skrevet

hvor gammel er du?

Anonymous poster hash: 70637...f2f
Skrevet

Aj.....krysser fingrene for at jeg ikke får så umodne og utakknemlige barn som deg.

En ting er at man utagerer fordi man har vonde ting og opplevelser som er vanskelig å snakke om, eller har en diagnose som tilsier vanskelig med å tilpasse seg normale grenser - men du er jo bare helt ekstremt utakknemlig og oppfører deg som et rasshøl.

Du skulle vokst opp i min eller andres situasjon, så hadde du prist deg så ufattelig lykkelig hver eneste dag for å ha en mor som faktisk kommer til å savne deg og ønsker det beste for deg.

Hadde du vært mitt barn så hadde du fått så ørene flagret, og du hadde skammet deg i lang tid etterpå.

Heldig for deg at du har en alt for snill mor som er glad i deg tross drittungeoppførsel.

Anonymous poster hash: aea38...c06
  • Liker 8
Skrevet

hvor gammel er du?

Anonymous poster hash: 70637...f2f

Jeg er under 18, så hun kan holde meg her. Men jeg mener hun holder meg her for feil grunn..

Dere andre, dere får det til å virke så forferdelig. Altså hallo, jeg synes det har vært greit hittil men hun sier at hun ikke vil at jeg skal flytte fordi da vil hun bli lei seg og savne meg? Hun kommer ikke til å få sove om natten, det er normalt at ungdommer flytter vekk for å gå på skole... Om det hadde vært en annen grunn så hadde jeg forstått det, men hvorfor lar hun det gå utover meg? Jeg er ikke en drittunge, har oppført meg fint så og si hele livet. Holdt meg unna alkohol, fester osv. Flink på skolen. Jeg er selvstendig og klarer meg selv, lager mat og rydder.

Og når hun selv flyttet ut når hun var på min alder så bør hun jo skjønne noe!

Skrevet (endret)

Skam deg for at du manipulerer og sårer moren din for at hun skal bli så nedbrutt at hun sender deg på internat!

Ufyselig oppførsel. Du ødelegger faktisk forholdet til moren din.

Endret av Teriyaki
  • Liker 6
Gjest Adriane
Skrevet (endret)

Jeg er under 18, så hun kan holde meg her. Men jeg mener hun holder meg her for feil grunn..

Dere andre, dere får det til å virke så forferdelig. Altså hallo, jeg synes det har vært greit hittil men hun sier at hun ikke vil at jeg skal flytte fordi da vil hun bli lei seg og savne meg? Hun kommer ikke til å få sove om natten, det er normalt at ungdommer flytter vekk for å gå på skole... Om det hadde vært en annen grunn så hadde jeg forstått det, men hvorfor lar hun det gå utover meg? Jeg er ikke en drittunge, har oppført meg fint så og si hele livet. Holdt meg unna alkohol, fester osv. Flink på skolen. Jeg er selvstendig og klarer meg selv, lager mat og rydder.

Og når hun selv flyttet ut når hun var på min alder så bør hun jo skjønne noe!

Jeg kan forstå frustrasjonen din, men har ingen forståelse for oppførselen din. Det ville være mye bedre om du satte deg ned med henne, forteller henne at du forstår at hun vil savne deg - si at du vil savne henne også - men at dette er en del av prosessen du må gjennom for å bli voksen. Forsøk å forklar henne på en skikkelig og rolig måte hvor mye dette betyr for deg og hvorfor. Si at du selvfølgelig vil komme hjem på besøk, og at hun gjerne må komme og besøke deg. Si at det er vondt for deg også, fordi du er så glad i henne, men at du snart er voksen og hun må begynne å slippe taket i deg.

Men før du sier alt dette, skal du pinadø be om unnskyldning for den utrolig dårlige måten du har behandlet henne på. Du behandler moren din utrolig respektløst nå, og om du bare ante hvor mye det sårer en mamma når barnet hennes oppfører seg som du gjør. Har du noengang hatt kjærlighetssorg? Det håper jeg. For når jeg da forteller deg at hun - pga din oppførsel nå - antakelig har kjærlighetssorg x 10, så er du muligens i stand til å forstå hvor dypt du sårer henne. Er det virkelig det du ønsker? Tror du at det vil føles godt, hvis hun til slutt sender deg på internatet, at den siste tiden dere hadde sammen hjemme så oppførte du deg som den verste drittungen? Eller, for å dra det skikkelig langt - for å kanskje åpne øynene dine - dersom det skulle skje moren din noe, og det siste som skjedde mellom dere var at du slang mengder av dritt til henne fordi du er sur pga denne uenigheten? Ville du synes det var verdt det?

Nå er jeg hard mot deg, men jeg tror det er det du trenger. Du ser kun din egen skuffelse over å ikke få flytte ut, og du føler at moren din kveler deg ved å ikke la deg dra fordi hun vil savne deg så. Jeg kan faktisk forstå den følelsen. Men du har overhodet ingen rett til å behandle moren din som dritt fordi hun elsker deg så høyt at hun har problemer med å gi slipp på deg. Vi er mange som har vokst opp med mødre som ikke brydde seg det døyt om oss. Selv hadde jeg en mor som mer enn gjerne lot meg flytte ut da jeg var 16 år. Flytte ut hjemmefra for å flytte inn til en mann som var 12 år eldre enn meg, med 2 små barn fra tidligere forhold. Det syns moren min var helt uproblematisk. Jeg skulle ønske moren min hadde brydd seg om meg, ikke bare vært glad for å bli kvitt meg.

Så: ta deg sammen, jente! Skjerp deg! Nå ber du moren din om unnskyldning, og så går du frem på en mer voksen måte. Er du voksen og moden nok til å flytte for deg selv, er du pokker meg voksen og moden nok til å oppføre deg som folk. Som en hengiven datter. Som en datter med en mor som elsker henne så høyt at det å gi slipp virker uoverkommelig. Hjelp henne heller - på en god måte - å klare å gi slipp.

Endret av Adriane
  • Liker 13
Skrevet

Nei, og nei for en oppførsel.

Anonymous poster hash: e32d7...ca7

Skrevet

14+ til Adriane!! les innlegget hennes 3 ganger, å så gjør du slik hun foreslår.

Skrevet

Hvor ble det av deg, TS? Hvordan har det gått?

Anonymous poster hash: e756e...1f5
Skrevet

Hvor ble det av deg, TS? Hvordan har det gått?

Anonymous poster hash: e756e...1f5

Leser fortsatt tråden, men har ikke gjort noe forskjell.

Synes det er merkelig at enkelte ikke forstår at hun må gi slipp på meg. Når hun selv flyttet ut når hun var på eksakt samme alder som meg. Om hun hadde hatt en skikkelig grunn hadde jeg forstått, men det er ikke en skikkelig grunn mener nå jeg. Itillegg så er det internat, og hun vet at jeg hadde klart meg alene i en leilighet, jeg er jo langt ifra alene når jeg bor på internat.

Skrevet

Vel, hvis du driver og skulker skolen så har du bevist at du ikke er moden nok til å flytte hjemmefra.

• Liker 4
Skrevet

Det at din mor gikk på internatskole fra hun var 16, gjorde jo at hun vet hvordan der er på sånne skoler.

Det er ofte veldig mye fyll, veldig mange unge ute av kontroll som gjør ting de ikke burde, og veldig ofte slapp selvdisiplin.

Kanskje ønsker hun å ha deg hjemme, så hun vet at du kommer deg på skolen om morgenen?

Videre, om hun har dårlig råd, så er det ikke pent av deg å kreve at hun sponser en dyr internatskole om du kan ta OK utdanning ved å bo hjemme.

Det er heller ikke lurt av deg å sylte deg ned i studielån om du ikke er nødt.

Skrevet

Jeg signerer de som sier at du har bevisst at du ikke er moden for dette.

Maken til ufyselig oppførsel! Jeg støtter moren din fullt i denne saken og håper at hun står på sitt. Du høres ut som en 3 åring.

Anonymous poster hash: 1b063...53f

• Liker 1
Skrevet

Vel, hvis du driver og skulker skolen så har du bevist at du ikke er moden nok til å flytte hjemmefra.

Enig i denne! Det eneste det viser er faktisk umodenhet. Ikke rart moren din ikke vil overlate deg til deg selv når du driver på sånn.

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår også frustrasjonen din TS, det er ikke lett å forstå hvorfor foreldre handler som de gjør.

Men du oppfører deg som et hespetre, enten du tror det eller ei og selv om du synes at du gir henne som fortjent.

Uansett hva du ender med å gjøre så synes jeg at du skal spare på åpningsinnlegget ditt. Spar det til du er 35, til moren din begynner å bli en gammel dame, til du begynner å kjenne på følelsen av at hun kommer til å bli borte for godt en dag. Hvis du kunne visst nå hva du kommer til å føle da så ville du ikke ha oppført deg som dette.

Skrevet

Ok. Du er under 18 år. Hva koster det moren din om du drar på den internatinternatskolen

Anonymous poster hash: cd7e2...ba0

Skrevet

Det at din mor gikk på internatskole fra hun var 16, gjorde jo at hun vet hvordan der er på sånne skoler.

Det er ofte veldig mye fyll, veldig mange unge ute av kontroll som gjør ting de ikke burde, og veldig ofte slapp selvdisiplin.

Kanskje ønsker hun å ha deg hjemme, så hun vet at du kommer deg på skolen om morgenen?

Videre, om hun har dårlig råd, så er det ikke pent av deg å kreve at hun sponser en dyr internatskole om du kan ta OK utdanning ved å bo hjemme.

Det er heller ikke lurt av deg å sylte deg ned i studielån om du ikke er nødt.

1. Moren min gikk ikke på internatskole, hun flyttet ut i leilighet når hun var på min alder.

2. Jeg har ikke sagt hvor gammel jeg er, bare at jeg er under 18.

3. Jeg har sagt til henne at jeg skal betale alt, jeg har penger selv og får stipend + få meg jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...