AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #1 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg er nå skikkelig gira, og vil gjerne gå ned 10 kg til jul. I dag er det 10 uker til jul, noe som tilsvarer en vektnedgang på 1 kg i uken. Jeg er superhappy om jeg går ned så mye. Har mye å ta av, og skal ned 30 kg totalt, men man må jo starte et sted. My story: Lubben som barn, strakk meg mange cm og var knallfornøyd med kroppen på VGS. Så begynte jeg på folkehøgskole. Der gikk jeg opp 20 kg på et år, selv om jeg hadde hard fysisk trening 15 timer i uka. Umulig sier noen, fullt mulig sier jeg. Spiste masse dritt. Da jeg begynte på universitetet hadde jeg 20 kg ekstra å bære på, og var ikke særlig motivert for trening. Var også første gangen jeg flytta for meg selv, og igjen ble det mye usunt. I vår gikk jeg ut med bachelor, og nå veide jeg hele 50 kg mer enn på VGS. Jeg er 180 cm høy, og veide 133 kg. Flaut, fælt og deprimerende. I sommer prøvde jeg shakes, for tredje gang, funka ikke nå heller siden jeg gir opp etter to-tre uker. Hvor er viljestyrken min? Uansett så har jeg nå ved å endre kostholdet gått ned 23 kg siden juni. Målet er som skrevet ned 10 kg til før jul, da veier jeg 100 kg. Det totale målet er 80 kg, noe som passer meg og min kropp perfekt! Noen som vil joine meg? Setter pris på tips og råd. Spesielt i forhold til mat. Jeg liker ikke å lage mat, spiser ikke fisk pga allergi(faktisk, synes det er godt..) og vil ha ting som går kjapt å lage. Har heller ikke det største budsjettet da jeg går masterstudier uten deltidsjobb. Greier fint å holde meg unna snacks, snop, brus og alkohol. Problemet mitt er brød. Har konvertert til Ingers superrug og lavkarbobrød. Slik kan en vanlig dag matmessig se ut for meg: Frokost: En skive brød, en skinkeskive, en osteskive og et egg + et glass melk eller Havregrøt med kanel og 2 ts sukker + et glass melk Mellommåltid: Banan Lunsj: Skyr + frukt eller to skiver brød med varierende pålegg eller salat med egg og skinke Mellommåltid: En yoplait 00% youghurt og en frukt om jeg ikke spiste det til lunsj Middag: 100-200 gram kjøtt+grønnsaker eller omelett Kvelds: Smoothie laget av 200 gram bær + 2 dl juice Drikker ellers te, vann og fun light saft. Høres dette ok ut? Vekta har stått stille en mnd nå. Trener 3 ganger i uka. Da trener jeg 1-2 timer både kondis og styrke på treningssenter. Liker ikke gruppetimer, bortsett fra spinning. Tar ellers knebøy, situps, push ups og øvelser med manualer hjemme hver kveld. Tips, vink og råd taes imot med takk! <3 Velger å være anonym da folk kan kjenne meg igjen her inne, vil ikke at noen skal vite hvor mye jeg veier.. Anonymous poster hash: 3a6ec...73f
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #2 Skrevet 14. oktober 2013 Regn ut kaloriene du spiser i gjennomsnitt i uken, så blir det lettere. Slutt å gjøre knebøy, situps osv hver kveld, det er helt meningsløst. Om du ikke gir kroppen tid til å restituere, får den jo heller ikke anledning til å bli sterkere! Styrke to eller tre ganger i uken er langt mer gunstig for progresjonen/kroppen din. Anonymous poster hash: 27d7b...1fd
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #3 Skrevet 14. oktober 2013 Jeg sto bom stille til jeg begynte å telle kalorier. Jeg overstiger ikke kalorigrensa selv i helgene, men klarer å presse inn både godteri og chips. Hvis du ikke allerede har en matvekt så anbefaler jeg innkjøp av det. Tell absolutt alt du spiser. Virker stress til å beggynne med, men blir etter hvert en vanesak. Etter hvert husker du automatisk hvor mye de forskjellige matvarene inneholder. Velg mager proteinrik mat som holder deg mett lenge. Dropp sukker ( i hvert fall i hverdager) sukkerfritt syltetøy funker i havregrøt, og helst ikke drikk noe som inneholder kcal. Når vekta står bom stille vil det si at du ikke forbrenner mer energi enn du inntar. Finn ut hvor mye du ca bruker, og legg deg feks 500 kcal i minus.Anonymous poster hash: 1ba5a...f3f
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #4 Skrevet 14. oktober 2013 Om du legger deg 500 kalorier pr dag i minus, vil du i teorien "bare" gå ned en halv kg i uken. Skal du ned 1 kg i uken, må du ligge 1000 kalorier i minus hverdag. Når man etterhvert begynner å komme ned på normal/sunn vekt, er dette umulig. Ihvertfall om man ikke ønsker å miste alt av muskler. Anonymous poster hash: 27d7b...1fd
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #5 Skrevet 14. oktober 2013 Takk for tips så langt Skal kjøpe meg matvekt asap. Kutter knebøy osv til tre ganger i uka, har kutta det meste av sukker, men kan nok bli enda flinkere. Eneste jeg drikker med kcal er et glass melk og et glass juice(i smoothien) per dag. Men skal regne ut og se hvor mye jeg ligger på. 1000 kcal i minus, kjekt å vite. Satser på det! Jeg er ikke på normal/sunn vekt enda. Som sagt bør jeg ned 30 kg for å være normal. Da har jeg en BMI på rundt 25. Anonymous poster hash: 3a6ec...73f
Sofius Skrevet 14. oktober 2013 #6 Skrevet 14. oktober 2013 Jeg vil gjerne bli med!! Jeg trenger også å gå ned mellom 25-30 kg. Jeg prøver å føre inn alt jeg spiser på grete roede på nettet. Da kommer det opp kalorier. Jeg vil prøve å ligge på under 1500-1600 kalorier om dagen:) Dessuten å prøve å få til 2-3 håndball og fotball treninger i uka. Og gåturer i allefall to ganger:)
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #7 Skrevet 14. oktober 2013 Supert Jeg fant ut at jeg skal ligge på 1300-1500 kcal per dag fram til lillejulaften. I jula skal jeg ikke stresse Så mye med kcal, kommer til å spise marsipan, som inneholder uhorvelig mange kcal. Men det er verdt å trene bort synes jeg. Er ikke i jula man blir feit, men de 50 andre ukene i året. Anonymous poster hash: 3a6ec...73f
Sofius Skrevet 14. oktober 2013 #8 Skrevet 14. oktober 2013 Så bra! Jeg har lest litt rundt og skjønner at det ikke er så lurt for meg å ligge på under 1500 om dagen. Da er jeg allerede 1000 kcal i underskudd. Det er jo 7000 kalorier i uka - og det utgjør jo nesten en kg. Vi får se hvordan det går. Det er helgene som er det største problemet for min del:p
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #9 Skrevet 14. oktober 2013 Hvis jeg regnet riktig har jeg 2300 kcal i hvileforbrenning, vil selvsagt spise litt mer de dagene jeg trener. Vil ned 10 kg til jul, og satser på at det går. Hatt en bra dag matmessig i dag :D Hvordan spiser og trener du? Anonymous poster hash: 3a6ec...73f
Maryan190686 Skrevet 14. oktober 2013 #10 Skrevet 14. oktober 2013 Hei! Jeg vil også være med! Jeg var 104,8 forrige søndag, da jeg begynte livsstilsendring 15. sept. var jeg ca. 107. Ikke veiet meg siden forrige søndag. Gått ned fra 97 cm rundt livet til 92 på en måned. Jeg ligger på ca. 1300-1400 kalorier om dagen. Det går greit, men over mange år med overspising har jeg mistet mye av både sult- og metthetsfølelse, og har nok et stort matfokus. Så noen dager kan bli litt "triste" for matmonsen. Jeg kan jo skrive ned det jeg pleier å spise, hvis noen er interessert: Frokost: En yoplait dobbel 0 med ca 30 gram fruktmusli AXA Mellommåltid hvis jeg rekker: Et rugsprø med en skive vanlig hvitost Lunsj: Tre rugsprø med go og mager leverpostei, litt vanlig majones og rødbeter, av og til en yoplait dobbel 0 eller frukt til Mellommåltid: En frukt, et rugsprø med ost el. Middag: Varierer mye, men f. eks. wok med 90 gram eggnudler med squash, råkost og 90 gram kylling, taco med mye av det sunne, men fremdeles med litt ost og ekstra lett rømme, 100 gram indrefilet/kyllingbryst med søtpotetfries og brokkoli. Helgen for meg er kun lørdag. Da spiser jeg en troika eller lignende liten sjokolade, og vanlig mat ellers. I tillegg spiser jeg en god middag, f. eks hjemmelaget pizza eller taco med litt mer av det "usunne". Prøver å ikke gå over 2000 kcal på lørdager. Jeg går til og fra skolen, og går litt turer et par ganger i uka. Har prøvd treningssenter, men dette var ikke noe for meg, og det endte med at jeg gjorde Ingenting i stedet. Så nå har jeg funnet "min" måte å bevege meg på, synes det funker bra og jeg har nok energi.
Sofius Skrevet 15. oktober 2013 #11 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg prøver å følge et opplegg jeg har fått av en ernæringsfyseolog:) Der er det mye brød inne i bilde - men det passer meg:) Frokost - to brødskiver. 20 gram pålegg per skive. Lunsj - Samme. Mellommåltid - en skive. Middag - 150 g kjøtt/fisk. To poteter og grønnsaker.(Selv om jeg er litt dårlig på det siste der:p) Kveld- Ei skive. Det funker for meg når jeg bare greier å følge planen;)
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #12 Skrevet 15. oktober 2013 Såpass ja, jeg spiser brød max til to måltider per dag. I dag ble det havregrøt + banan til frokost. En sånn "knekkebrødsandwich" fra Wasa til mellommåltid, to skiver til lunsj, gulerot til mellommåltid, to skiver til middag(jobber sent..) og smoothie til kvelds Anonymous poster hash: 3a6ec...73f
Sofius Skrevet 15. oktober 2013 #13 Skrevet 15. oktober 2013 Ja, det er mye brød. Men jeg bytter det ut innimellom med ting som havregrøt og knekkebrød:) Nå blir det to netter på hotell på grunn av tillitsvalgskonferanse så da blir det vel gode måltider tenker jeg:p
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #14 Skrevet 15. oktober 2013 Stikker til London til helgen selv, så blir nok ikke fullt så sunt da. Men skal ikke gå amok på Starbucks heller! Motivasjonen er å kjøpe fresht undertøy på Victoria's secret Anonymous poster hash: 3a6ec...73f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå