AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #1 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg er gravid med barn nr 2 og har termin til neste år. Vi takket nei til barnehageplass iår for vi ville ha datteren vår hjemme ett år til. Siden jeg nå er gravid igjen lurer jeg litt på om det hadde vert en fordel om hun hadde begynnt i barnehage i januar (vist vi får plass selvfølgelig) men jeg er ennå veldig usikker på om jeg vil det. Disse 3 siste måndene har vert veldig tøffe pga mye svangerskaps plager, men det verste har heldigvis stabilisert seg en god del nå. Er det noen som har erfaring med å ha to barn hjemme? Og hvorden var det? Skulle du ønske du kunne hatt full fokus på den nye babyen sånn som barn nr 1 fikk når hun/han ble født? Synes jo og det høres veldig koselig ut å la barna få ett godt og nært forhold til hverande helt fra starten av. Det vil bli ca 2 års mellomrom mellom mine. Og den yngste vil være rundt 5 månder om storesøster skal begynne i barnehage til neste høst som egentlig planlagt. Hadde hun komt inn i januar om vi velger å søke, så kommer jeg til å være høygravid. Husker ennå hvor tøfft det første svangerskapet var, jeg hadde mye plager av og på gjennom hele og er redd det skal bli slik denne gang og. I tillegg er jeg bekymert for at ikke kreftene skal rekke til å jeg sitter igjen med dårlig samvittighet for at hverdagen skal bli for kjedelig for datteren min, om jeg ikke vil være i form til å ta henne like mye med ut av huset. Trenger innspill fra andere i samme situasjon eller som har vert det:) Anonymous poster hash: 64e01...2dd
Gjest Magdalene Skrevet 13. oktober 2013 #2 Skrevet 13. oktober 2013 Hadde det ikke vært for at vår allerede hadde begynt i bhg da jeg ble gravid med nr to, hadde vi garantert hatt storesøster hjemme det året vi har hatt permisjon. Men vi ønsket ikke å ta henne bort fra vennene sine og den hverdagen hun var vandt med. Men har hatt henne masse hjemme, og kun ca 5 timer i bhg 3-4 ganger i uken. Når største er to år, sover den kasnkje fortsatt litt på dagen? Slik at du eventuelt kan slappe av litt da, om natten har vært tøff? Vi har vært mye ute dette året, på tur, på lekeplasser, i skogen, med minsten enten i bæresele, eller i vogn. Har vært deilig å ha så mye tid med begge barn. Nr to, vil jo alltid være nr to. Det er andre gang man blir foreldre, man har liksom vært gjennom dette før. De blir på en måte et vedheng. Selvfølgelig skal man kose masse med de også, men det blir jo aldri som første man, da man hadde all tid i verden til bare den
Stinelin Skrevet 13. oktober 2013 #3 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg har en på 18mnd og en på 1mnd, og kan love deg jeg er takknemlig for barnehageplassen til storebror! Den redder rett og slett tilværelsen min nå om dagen. Han er hjemme en dag i uka og helgene selvsagt, og det er veldig godt å få hvile, ta unna husarbeid, forberede mat osv de dagene han er i barnehagen. Jeg var også veldig skeptisk til å ha storebror i bhg mens jeg og babyen var hjemme, men det er nok det lureste jeg kunne ha funnet på. 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #4 Skrevet 13. oktober 2013 Har ikke vært i samme situasjon, men jeg ville forsøkt å få barnehageplass. Jeg syntes nr 2 bør få samme mulighet til enefokus og lange gode morgener i senga slin førstemann fikk. Så ville jeg heller henta nr 2 tidlig slik at søskenene også fikk tid sammen fra starten av, når nr 2 ikke var så sliten etter lang dag i barnehagen.Anonymous poster hash: 7eb71...697 3
Nerine_ Skrevet 13. oktober 2013 #5 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg har hatt to barn hjemme og syns det gikk veldig greit. Men du kan jo søke om redusert plass i bhg, så får du litt av begge deler
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #6 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg ville ha søkt om barnehageplass. Du trenger ikke å ha han der alle dager/fulle dager, men toåringen trenger den stimuleringen han/hun får i barnehagen, du kan ikke tilby det samme hjemme. Anonymous poster hash: ebc15...bbd 1
Gjest Magdalene Skrevet 13. oktober 2013 #7 Skrevet 13. oktober 2013 , men toåringen trenger den stimuleringen han/hun får i barnehagen, du kan ikke tilby det samme hjemme. Anonymous poster hash: ebc15...bbd For noe tull! 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #8 Skrevet 13. oktober 2013 For noe tull! Selvfølgelig ikke. TS kan ikke tilby ti andre barn å leke og lære med, ei heller det pedagogiske de ansatte tilbyr i barnehagen. Kom igjen!!! Du kan godt hevde at barn har godt av å være hjemme, men at man kan tilby akkurat det samme som i barnehagen? Nei! Anonymous poster hash: ebc15...bbd 6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #9 Skrevet 13. oktober 2013 TS. Ja magdalene, hun sover ennå på dagen men mistenker at det ikke varer i så mange månder til. Hun begynner å bli vanskeligere å legge og sover ikke like lenge lenger. Men det kan jo og selvsagt og bare være hjørnetenne sin skyld, de er nemlig på vei ut nå. Skal hun begynne i januar er det ca 2 månder til hun blir storesøster. Er så beskymert for at det kan bli for mye endringer for hun på kort tid. Jeg har liksom ikke vert mer enn 1 1/2 dag vekke fra henne i strekk kunn en gang siden hun ble født, så det skal absolutt blir vanskelig å gi ansvaret over til noen andre selv om det "bare" er snakk om timer på dagen. Stinelin- Hvordan tilpasser sønnen din det å ikke være full tid i barnehage? Ble fortalt at barn som ikke går 5 dager i uka er mer utrygge og bruker lenge tid på å tilvenne seg i barnehage. Har du merket noe til det? Skal mi gå i banehagen har jeg jo egentlig ikke lyst å ha henne full tid, men som du gi barnet mye tid hjemme i tillegg. Foresten, om jeg skal søke. Blir det gjenopptak av barnehage plass? Aner faktisk ikke hvordan eller hvor jeg isåfall skal søke på ny når jeg takket nei første gang.. Anonymous poster hash: 64e01...2dd
Gjest Magdalene Skrevet 13. oktober 2013 #10 Skrevet 13. oktober 2013 Selvfølgelig ikke. TS kan ikke tilby ti andre barn å leke og lære med, ei heller det pedagogiske de ansatte tilbyr i barnehagen. Kom igjen!!! Du kan godt hevde at barn har godt av å være hjemme, men at man kan tilby akkurat det samme som i barnehagen? Nei!Anonymous poster hash: ebc15...bbd Kom igjen! En toåring trenger ikke masse pedagogisk opplegg. Eldre unger; ja, men en toåring har ikke behov for noe større pedagogisk opplegg nei. Da overvurderer du en toårings behov, og undervurderer foreldres evne. Og om man har et lite nettverk kan toåringen fint leke med barn der. Man trenger jo ikke dra i bhg for å leke med andre unger. 8
Nerine_ Skrevet 13. oktober 2013 #11 Skrevet 13. oktober 2013 (endret) TS. Ja magdalene, hun sover ennå på dagen men mistenker at det ikke varer i så mange månder til. Hun begynner å bli vanskeligere å legge og sover ikke like lenge lenger. Men det kan jo og selvsagt og bare være hjørnetenne sin skyld, de er nemlig på vei ut nå. Skal hun begynne i januar er det ca 2 månder til hun blir storesøster. Er så beskymert for at det kan bli for mye endringer for hun på kort tid. Jeg har liksom ikke vert mer enn 1 1/2 dag vekke fra henne i strekk kunn en gang siden hun ble født, så det skal absolutt blir vanskelig å gi ansvaret over til noen andre selv om det "bare" er snakk om timer på dagen. Stinelin- Hvordan tilpasser sønnen din det å ikke være full tid i barnehage? Ble fortalt at barn som ikke går 5 dager i uka er mer utrygge og bruker lenge tid på å tilvenne seg i barnehage. Har du merket noe til det? Skal mi gå i banehagen har jeg jo egentlig ikke lyst å ha henne full tid, men som du gi barnet mye tid hjemme i tillegg. Foresten, om jeg skal søke. Blir det gjenopptak av barnehage plass? Aner faktisk ikke hvordan eller hvor jeg isåfall skal søke på ny når jeg takket nei første gang.. Anonymous poster hash: 64e01...2dd Det stemmer ikke for alle. Mine har alle startet med 3 dager i bhg og de har hatt null problem med tilvenning. Endret 13. oktober 2013 av Nerine_
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #12 Skrevet 13. oktober 2013 Det stemmer ikke for alle. Mine har alle startet med 3 dager i bhg og de har hatt null problem med tilvenning. Så bra da:) godt å høre! Anonymous poster hash: 64e01...2dd
Gjest Hoppetau Skrevet 13. oktober 2013 #13 Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Den 13. oktober 2013 at 22.39, AnonymBruker skrev: Så bra da:) godt å høre! Anonymous poster hash: 64e01...2dd ..... Endret 5. august 2016 av Hoppetau
Gjest Magdalene Skrevet 13. oktober 2013 #14 Skrevet 13. oktober 2013 Så bra da:) godt å høre!Anonymous poster hash: 64e01...2dd Det kan kanskje være dumt å dele opp uken veldig, men om du kortet med uken med fridag på fredag eller mandag F.eks, så går det nok fint, samt at du trenger jo ikke la barnet ha lange dager.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #15 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg er sjeleglad for at storebror har barnehageplass. Det er litt over to år mellom barna, og 2-åringen er veldig aktiv og trenger å sysselsettes. Han går på veggene hvis vi ikke får vært ute et visst antall timer hver dag. Så dette var vanskelig å få til med en baby som er født på vinteren. I tillegg opplever jeg at det er utfordrende å få ammet babyen og å få han til å sove fordi 2-åringen ikke (vil?) forstå at han ikke kan røre babyen/klatre på oss/rope etc. Vi får rett og slett ikke nok ro. Så hvis ikke 2-åringen hadde vært i barnehagen hadde vi aldri fått ro til kose oss og slappe ordentlig av og bare nyte babytiden. Anonymous poster hash: 1442d...3bf 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #16 Skrevet 13. oktober 2013 Fordelen med permisjon er jo selvfølgelig at man kan ha kortere dager på 2-åringen, samt å ha han hjemme enkeltdager AB # 15 Anonymous poster hash: 1442d...3bf
absinthia Skrevet 13. oktober 2013 #17 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg ville ha søkt om barnehageplass. Du trenger ikke å ha han der alle dager/fulle dager, men toåringen trenger den stimuleringen han/hun får i barnehagen, du kan ikke tilby det samme hjemme. Anonymous poster hash: ebc15...bbd Dersom man er normalt oppegående kan det være vel så bra å være hjemme for en toåring som å være i barnehagen. Det er utrolig mye bra man kan gjøre hjemme og man får som oftest mer ro over aktivitetene. Jeg er førskolelærer så jeg har en viss anelse hva jeg snakker om når det gjelder dette temaet. Men.... dersom mor blir veldig sliten og har en spesielt krevende baby, kan det være greit å være litt i barnehagen. Har selv vært hjemme med en nyfødt og en på ca 21 måneder og det gikk kjempefint. Var nøye med å inkludere størstebarnet hele tiden og sette av faste leketider for oss to, når lillesøster sov. Siden han også tok seg en lur på formiddagen, så tok jeg meg en lur da, - noe jeg absolutt trengte siden minstebarnet hadde kolikk og bråket fra seinkveld til ca 1 til 3 om fatta, mens storebror var en morgenfugl og barnefar var på jobb 70 mil unna det meste av tiden. Utrolig nok hadde jeg gjort det en gang til om jeg fikk velge. 2
Redbull Skrevet 14. oktober 2013 #18 Skrevet 14. oktober 2013 Jeg er veldig glad for bhg plassen til storesøster, og hun hjelper mye til når hun er hjemme! Men dagene hadde blitt utrolig kjedelige for henne hjemme. Og jeg er utrolig glad for at jeg kan ta meg endag eller to i uka der jeg ikke kommer meg ut, men vasker hus, lager opp middager osv. Hun har alltid valget om hun vil være hjemme, og vil alltid i bhg. Elsker bhg, og elsker å bli henta, fin kombinasjon Digg å kunne gå på babysvømming, babysang, kafe og barseltreff uten å måtte skaffe barnevakt til 2åringen.
Gjest Maman Skrevet 14. oktober 2013 #19 Skrevet 14. oktober 2013 Min vil være litt under tre år når nestemann blir født, og jeg tror jeg kommer til å la henne velge litt selv hvor ofte hun vil være hjemme (samt se om babyen blir krevende). Tipper hun vil dra i barnehagen i hvert fall tre ganger i uka, hun kjeder seg når hun er hjemme. Og jeg ser for meg at jeg ikke har så lyst til å farte rundt på aktiviteter ute de første månedene i hvert fall. Når babyen begynner å nærme seg ett år derimot, tenker jeg at jeg kan ha begge hjemme og finne på aktiviteter med de. Blir uansett kortere dager i barnehagen, men veldig korte blir de ikke fordi hun nekter å bli med hjem de gangene jeg prøver å hente henne før halv tre-frukten er servert;) Ut i fra min erfaring i hvert fall, kunne min eldste fint å ha vært hjemme med meg og en baby frem til hun nærmet seg 2,5 år. Men de siste månedene har hun vært veldig aktiv og tror hun hadde satt tenna i tapeten her om hun ikke fikk være i barnehagen og herje litt med andre jevnaldrende. Har du et nettverk, har barnet andre barn å leke med på dagtid?
Stinelin Skrevet 14. oktober 2013 #20 Skrevet 14. oktober 2013 Stinelin- Hvordan tilpasser sønnen din det å ikke være full tid i barnehage? Ble fortalt at barn som ikke går 5 dager i uka er mer utrygge og bruker lenge tid på å tilvenne seg i barnehage. Har du merket noe til det? Skal mi gå i banehagen har jeg jo egentlig ikke lyst å ha henne full tid, men som du gi barnet mye tid hjemme i tillegg. Anonymous poster hash: 64e01...2dd Han startet da han var 15mnd, og hadde da 5 korte dager i ca en måned. Vi brukte lang tid på tilvenning, mye lengre enn de andre foreldrene. Det har aldri vært noe særlig gråting ved levering eller ellers, hadde bare noen få dager der han var litt trist da vi gikk. I tiden da babyen ble født ble det litt unntakstilstand, og jeg merket at han var stressa da jeg kom hjem fra sykehuset. Ble nok litt mye med både bhg.start og at mamma reiste bort. Men det har gått seg til. (Vi har vært bevisste på hvordan vi har gjort det, og satt av masse tid med barna i denne perioden, som har vært spesiell for hele familien.) Etter halvannen måned i bhg. har vi nå begynt å ha han hjemme på onsdager om det passer. Litt fordi jeg synes det er koselig, jeg tror han har godt av en dag hjemme, og på onsdager er de dårligere bemannet i bhg. Det går veldig fint for guttens del, merker ikke noe problem ved å ha han hjemme en dag. Men det er krevende å være alene hjemme med begge, så jeg er litt avhengig av hvordan mannen jobber. Den største utfordringen er å unngå at storebror blir "til overs" når babyen krever sitt, han blir fort litt sår om jeg får det travelt. Jeg synes altså det er supert å ha bhg.plass, selv om storebror er rolig og babyen sover mye. Men det er lite sammenhengende søvn, og en ny situasjon å tilpasse seg, så det er alltid godt å kunne sove og komme litt "ovenpå" igjen. Så bruker vi ettermiddagene til å leke og kose oss. Ang. at de små "trenger" å være i bhg. Det tror jeg ikke, så lenge foreldrene har overskudd til å gi dem fine dager hjemme. Jeg derimot føler at jeg kommer til kort, dagene blir rett og slett veldig slitsomme om begge skal være hjemme hver dag. Jeg ser at gutten vår trives i bhg., men det er selvsagt mer krevende enn å være hjemme. Korte dager er en fin løsning. (Skrev feil i første innlegg, han er 17mnd nå)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå