Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde symptomgivende bekkenløsning i svangerskapet som begynte i uke 18 og var så vond at jeg ikke klarte å gå noe særlig siste ukene før fødsel. Etter fødselen følte jeg meg veldig fin egentlig, litt vondt hvis jeg gikk langt, men ikke noe jeg plagdes med.

Men nå, 4 måneder etter fødsel, har jeg vondt i bekkenet igjen. Det er ikke sånn at jeg ikke klarer å gå, men det er veldig vondt i korsryggen og stråler nedover beina når jeg har gått mye.

Jeg fikk satt inn hormonspiral for et par måneder siden, kan dette ha sammenheng?

Jeg er også veldig redd for at dette skal bli kronisk, er det fare for det siden jeg merker det så godt etter fødsel?

Hvis noen har erfaring med dette ønsker jeg å høre litt hvordan det var/ble for dere og hva dere gjorde med det :)

Anonymous poster hash: a737a...ed8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat det samme skjedde med meg sist også. Hadde ikke hormonspiral, men jeg stresset for mye og det gjorde at bekkenløsningen kom tilbake ca 5 mnd etter fødsel. Jeg trente, begynte å jobbe igjen tidlig, gjorde tunge løft etc. uten å tenke på at jeg egentlig burde tatt det mer med ro. Kan det være det samme for deg også? I så fall - ta det med ro, og hvis du sluttet å gå til fysio (eller andre behandlere) så start opp igjen. Ta kontakt med fastlege for henvisning, så får du 6 mnd gratis behandling.

Smertene mine ble aldri helt borte (2 år siden bekkenløsningen kom tilbake), men det er fordi pga feilbelastning så gikk bekkenløsningen over til å bli kroniske smerter i korsryggen. Sørg for å få hjelp så fort som mulig, så du kan unngå det samme.

:)

Skrevet

Akkurat det samme skjedde med meg sist også. Hadde ikke hormonspiral, men jeg stresset for mye og det gjorde at bekkenløsningen kom tilbake ca 5 mnd etter fødsel. Jeg trente, begynte å jobbe igjen tidlig, gjorde tunge løft etc. uten å tenke på at jeg egentlig burde tatt det mer med ro. Kan det være det samme for deg også? I så fall - ta det med ro, og hvis du sluttet å gå til fysio (eller andre behandlere) så start opp igjen. Ta kontakt med fastlege for henvisning, så får du 6 mnd gratis behandling.

Smertene mine ble aldri helt borte (2 år siden bekkenløsningen kom tilbake), men det er fordi pga feilbelastning så gikk bekkenløsningen over til å bli kroniske smerter i korsryggen. Sørg for å få hjelp så fort som mulig, så du kan unngå det samme.

:)

Takk for svar :)

Ja, jeg har vel stresset litt i det siste og begynt å trene litt igjen. Jeg bærer mye og styrer som før. Men jeg syntes det var så deilig å være i god form igjen etter å ha vært så dårlig i svangerskapet, så jeg har kanskje gjort litt mer enn jeg bør. Også var jeg ofte hos fysioterapeut under graviditeten så jeg bør vel tilbake dit igjen!

Men kan du jogge og trene som normalt? Jeg savner sånn å jogge og trene og er så redd jeg aldri skal kunne gjøre det igjen (en smule pessimistisk kanskje? )

Hva slags trening og behandling får man etter svangerskap? Er det mye av det samme som når man er gravid? Og betyr dette at jeg kommer til å få mer problemer ned neste graviditet? Dette er første barn og vi ønsker egentlig tre stk ideelt sett, håper ikke dette vil ødelegge den drømmen.

Ja, jeg tenkte litt "høyt" nå, men håper også at noen har erfaring med det ;)

Skrevet

Takk for svar :)

Ja, jeg har vel stresset litt i det siste og begynt å trene litt igjen. Jeg bærer mye og styrer som før. Men jeg syntes det var så deilig å være i god form igjen etter å ha vært så dårlig i svangerskapet, så jeg har kanskje gjort litt mer enn jeg bør. Også var jeg ofte hos fysioterapeut under graviditeten så jeg bør vel tilbake dit igjen!

Men kan du jogge og trene som normalt? Jeg savner sånn å jogge og trene og er så redd jeg aldri skal kunne gjøre det igjen (en smule pessimistisk kanskje? )

Hva slags trening og behandling får man etter svangerskap? Er det mye av det samme som når man er gravid? Og betyr dette at jeg kommer til å få mer problemer ned neste graviditet? Dette er første barn og vi ønsker egentlig tre stk ideelt sett, håper ikke dette vil ødelegge den drømmen.

Ja, jeg tenkte litt "høyt" nå, men håper også at noen har erfaring med det ;)

Jeg kan ikke løpe helt som før nei, ikke p asfalt i hvert fall.

Hvis du lytter til kroppen din nå, og gjør som fysio sier (fungerte behandlingen når du var gravid?) så er det smartere enn å kjøre på med det vanlige livet for tidlig. Husker hvor deilig det var å endelig kunne leve normalt og trene igjen, men jeg fikk svi for det! Prøv heller å trene slik at det ikke belaster, feks styrketrening, sykling, vanngym...det fungerte for meg ihvertfall. Behandlingen du får er omtrent den samme som da du gikk gravid, men de kan også hjelpe deg med tips til hva du skal og ikke skal gjøre i hverdagen med baby.

Jeg er gravid igjen nå, og fikk bekkenløsningen tilbake i uke 18 akkurat som sist. Så langt er jeg ved godt mot, og håper at hvis jeg unngår alle feilene jeg gjorde sist så kan det gå bedre denne gangen. Jeg skalsi ja takk til gradert sykemelding, gå til behandling som faktisk hjelper med slyngetrening og vanngym, slutte med tunge løft og husarbeid. Har lært meg å svelge stoltheten og si ja når noen vil hjelpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...