Gå til innhold

Så redd for vektoppgangen i graviditeten :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff uff. Jeg vet man ikke skal tenkte på det, og alt det der, men jeg gjør det. Har alltid vært veldig opptatt av vekta de siste årene, som sikkert mange andre kvinner er. Jeg har dog trent mye tidligere og spiste sunt og nok, og holdt vekta. Har aldri vært overvektig eller "lubben", men jeg er veldig redd for å komme der, og nå er jeg helt ærlig :-(

Jeg er ikke umoden bare for at jeg har sånne tanker, så håper de med slike kommentarer vil holde seg unna. Trenger noen gode ord ... syns dette er vanskelig. Jeg er ca 170 høy og veide ca 60 kg før jeg ble gravid, var da helt ok fornøyd, vi alle bærer kiloene forskjellig og jeg vet selv at jeg trives best på 55 kg, der har jeg vært før og var IKKE for tynn, men helt normal. Uansett, 60 er jo helt ok for min høyde. Jeg har spist normalt nå når jeg har vært gravid, men samtidig har det vært mye bursdager osv med litt ekstra kos og har prøvd å la meg få lov til å skeie ut litt mer for å prøve å la tankene slippe. Men nå er jeg tilbake på å fokusere veldig på å spise sunt, JA jeg får i meg nok... er veldig obs på det, men er ikke kjekt med slike tanker.. Jeg vil bare gå nok opp, og gå ned igjen til 60 etter fødsel. Jeg vet at vektøktning i form av fett(utenom babyvekt etc) er normalt, men er redd for å bli en av de som sliter med å gå ned, og blir overvektig i svangerskapet osv.

Men det er vel nesten umulig å legge på seg FOR mye om man spiser sunt og holder seg aktiv?? Har hund så går mye turer, og yoga/pilates 3 ganger i uken. prøver også å få inn mer intensive økter(var kun det jeg trente før), men har vært for sliten rett og slett.

Er i uke 17 nå og veier ca 65, så har gått opp 5 kg fra før jeg ble gravid, det er vel ok??

Dumme dumme tanker.... men jeg er vel ikke alene.

Det er ikke vits å snakke om at jeg må tenke på babyen, for jeg spiser ikke for lite, og den tar den næringen den trenger.

Anonymous poster hash: 2d107...3ee
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du høres jo ut til å spise sunt og være aktiv, så jeg ville prøvd å ikke bekymre meg for dette! Det er lov å spise godsaker i bursdager og f.eks helger. Jeg synes ikke man skal være helt hysterisk.

Man skal jo legge på seg. Det har du gjort og det kommer du til å gjøre :) Men så lenge du er såpass bevisst på hva du har i deg så kommer du nok ikke til å gå opp alt for mye. Det eneste du ikke helt kan styre er om du får mye vann i kroppen. Men det går ofte veldig fort bort etter fødselen.

Prøv å nyte graviditeten og ikke fokuser på vekt. Det er bare slitsomt!

Lykke til videre :)

Skrevet

Det er, som noen sier, selvfølgelig helt naturlig å legge på seg i svangerskapet. Det du må være klar over er at noen legger på seg utrolig mye pga vann i kroppen og dette går rett ut igjen når barnet har kommet. Så sant du spiser sunt og trener regelmessig så er det ingenting som tyder på at du børe legge på deg unødvendig mye.

Så kos deg, tren og nyt svangerskapet! Jeg var på yoga i uke 32 og hadde ikke vesla kommet for tidlig så hadde jeg trent lenger også :)

Skrevet

Tusen takk for svar!!! Det hjelper veldig på "beroligende" ord :-) Må bare prøve å tenke at jeg trener, spiser fornuftig og da bør jeg ikke gå opp mer enn nødvendig. Men redd legen skal si at jeg går opp for mye eller noe( også er det feks vann??)... Men hmm.. det går seg vel til. Tror ting blir bedre når jeg får skikkelig gravidmage... Nå føler jeg bare at jeg har oppblåst og føler meg tykk, men det er vel vanlig før magen kommer skikkelig :-P og derfor tenker jeg vel litt ekstra på det... Sant dette med vann ja.

Til du som trente yoga, var det vanlig eller gravidyoga? Hvor ofte var du på det :)? Synes det er en deilig treningsform nå når jeg er gravid, og slitsom også :-)

Anonymous poster hash: 81f8d...592

Gjest Riskjeks
Skrevet

Det er fullt mulig å legge på seg mer enn gjennomsnittet selv om man spiser relativt sunt og er aktiv. Man kan også få masse vann i kroppen som bidrar til vektoppgang. Det eneste du kan stole på, er at du kan bli kvitt kiloene ETTERPÅ, hvis du jobber for det (ofte forsvinner de uten at du gjør noe som helst for det også). Mye overflødig hud er det derimot ingenting å gjøre med, men langt fra alle får det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg var på vanlig yoga og tok hensyn. Fikk også oppfølgning av instruktør og beskjed om hva jeg kunne/ikke kunne gjøre. Om du er vandt til å trene yoga er det enkelt å føle seg frem. Noen øvelser er også umulige med stor mage

Skrevet

Jeg hadde ei venninne som gikk opp ganske mye da hun var gravid, men det var 90% vann og hun gikk ganske fort ned i vekt etter fødsel når vannet forsvant fra kroppen.

Skrevet

Ikke stress med vekta. Er ikke sikkert du legger på deg så mye, men mot slutten går det ofte litt ekstra opp. Mye er ofte vann. Jeg gikk opp ca. 14 kg og gikk ned nesten 30 på en uke på sykehuset. Og vekta holdt seg borte så lenge jeg ammet :) Men det har veldig lite å si, viktigste er jo at du holder deg i form.

Skrevet

Tror ikke du trenger å være bekymret i det hele tatt!

Jeg selv var (og er) slank i utganskpunktet og gitt tilbake til normal vekt ca 3-4 mnd etter fødsel. Eneste form for trening jeg hadde var trilleturer i tillegg til at jeg ammet. La på meg over 20 kg (!) og 10 av de forsvant de få dagen jeg lå på sykehuset, hadde mye vann i kroppen. Denne ganger har jeg gått opp 3 kg i uke 12 så jeg misstenker at det går i samme rute som sist svangerskap, hehe.

Anonymous poster hash: 75e25...0c7
Skrevet (endret)

Ikke stress med vekta. Er ikke sikkert du legger på deg så mye, men mot slutten går det ofte litt ekstra opp. Mye er ofte vann. Jeg gikk opp ca. 14 kg og gikk ned nesten 30 på en uke på sykehuset. Og vekta holdt seg borte så lenge jeg ammet :) Men det har veldig lite å si, viktigste er jo at du holder deg i form.

Seriøst? Gikk du ned 30 kg på så kort tid?? :daane: Litt nysgjerrig.. Følte du deg ekstremt mye lettere når du reiste deg opp, gikk i trapper osv? Alltid lurt på hvordan så stort vekttap på kort tid føles :fnise:

Kom hjem fra sykehuset minus skarve 4 kg her :ler:

Endret av siebaeo
Skrevet

Seriøst? Gikk du ned 30 kg på så kort tid?? :daane: Litt nysgjerrig.. Følte du deg ekstremt mye lettere når du reiste deg opp, gikk i trapper osv? Alltid lurt på hvordan så stort vekttap på kort tid føles :fnise:

Kom hjem fra sykehuset minus skarve 4 kg her :ler:

Nei, desverre. Var helt kraftløs, hadde mistet alt av vann i kroppen, babyvekt pluss alt av muskler :( En uke sengeliggende er en litt for kraftig påkjenning for kroppen så brukte mange uker på å få nok krefter til å gå opp en bakke i nærområdet her (stort blodtap). Men det vistes og sånn kosmetisk sett kledde jeg det jo. Men babymagen var der likevel :) Har gått opp igjen ca. 5 kg, skulle gjerne vært noen få kg, men ikke om det går på bekostning av muskler.

Skrevet

Nå vet jeg at det er veldig forskjellig hvordan folk går ned i vekt etter fødsel, men for min egen del vil jeg foretrekke å ha noen kilo ekstra å tære på i ammeperioden. Sist hadde jeg igjen ca to kg fra før-vekt da jeg kom hjem fra sykehuset, og det tok ikke lang tid før jeg var under før-vekt. Jeg opplevde at ammingen krevde mye av kroppen, og syns jeg ble litt for tynn. Nå er jeg ikke plaget av kvalme denne gangen på samme måte som sist, så regner med at jeg vil gå opp litt mer nå.

Ville mao. ikke stresset med vektøkning, spesielt ikke hvis jeg beveget meg og tenkte på å spise sunt (man skal selvsagt få "skeie ut" innimellom, som alle andre).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...