Gå til innhold

Et kaldere og kaldere samfunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har inntrykk av at samfunnet blir mer og mer kaldt. Mer og mer overfladisk. Og ikke minst mer og mer egoistisk. Folk tenker mer og mer på seg selv, sin egen velvære og sin egen nytelse.

Nå er det en aktiv tråd her inne hvor det diskuteres, og for de fleste tas som en selvfølge, at man skal få ha sex med andre hvis partneren får f.eks. Alzheimer og ikke kan gi den nærheten og intimiteten som før.

Hva skjedde med å holde ut i gode og onde dager? Er det blitt slik at man stikker straks det butter i mot? Tendensene har vi sette mange av.

Jeg så et intervju med kona til Dagfinn Enerly for et par uker siden. For henne var det en selvfølge og bli ved hans side. Det var jo mannen hennes. Tanken om å dra hadde aldri slått henne. Den røde tråden i intervjuet var jo at man lot seg IMPONERE over denne kvinnen. Det var nærmest uforståelig for journalisten, og er det nok for mange andre også, at hun kunne finne på å bli ved sin egen ektemanns side når han ble lam fra halsen og ned. -Mange hadde dratt, uttalte journalisten. Regner med at på seg selv kjenner man andre.....

Dessverre må jeg svare et ganske klart Ja på mitt eget spørsmål; Samfunnet er blitt kaldt, ufølsomt og jævli egoistisk. Kan ikke huske sist jeg leste en avis hvor det ikke stod om hvordan JEG skulle få det bedre i senga, hvordan JEG skulle få bedre orgasmer. Alt handler om meg, meg, meg, meg.

Vi gifter oss og innleder forhold, men ved den minste hump i veien, så skiller vi oss, så finner vi en ny. Omtrent halvparten av oss, menn og kvinner, går bak ryggen på hverandre. Er utro. Kvinner utleverer sine ektemenn til sine venninner. Ektemenn prater om kona si som et stykke kjøtt blant sine kolleger.

Sex og egen nytelse har blitt en menneskerett nå. Får jeg ikke fullt ut den nytelsen jeg forventer på hjemmebane, ja da finner jeg bare noen andre som kan gi meg den.

Det er pinadø ikke rart det er en eksplosjon i psykisk sykdom hos barn og unge i dag.

Jeg blir trist, lei og sint.

Anonymous poster hash: 17a48...f98
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig. Derfor holder jeg meg unna menn, og reiser til Afrika og jobber med løver. Så slipper jeg all den dritten der.

Anonymous poster hash: d3e71...26c
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er så enig :) Narssissismen har tatt fullstendig overhånd, og det er ikke et flatterende trekk ved hverken samfunnet, eller individene. Hvor skal dette ende?

Anonymous poster hash: 2ca14...293

Skrevet

Godt observert TS

Jeg har tenkt å følt mye på dette siste dagene selv. Kjenner jeg er rasende og sint. Sittet hele dagen og tenkt over dette og skjult sinneutbrudd bak smil i familieselskap.

Jeg har vært snill hele livet og gitt av meg selv og fått lite tilbake annet enn dritt. Sånn var det med kjæresten jeg hadde og var ufattelig glad i og. Fikk bare mer og mer elendighet tilbake der og. Aldri bra nok samme hva...

Jeg sliter med bitterhet mot kvinner generellt av og til, men prøver å ikke la det ta over. Kanskje mange av de er som min X, men ikke alle kan være det. Skal greie finne ei skikkelig jente.

Nei, jeg snakker ikke ut fra noe menn vs. kvinner greier her. Det er like mange ddritsekker som det er drittkjerringer i denne verden.

Prøv å holde motet oppe. Det finnes verdifulle lys i dette makkverket av en verden.

Anonymous poster hash: 82691...a11

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Akkurat slik føler jeg og det er, bra det er flere som ser dette :)

Verdier som fks å være trofast og gi av seg selv er på vei ut, mens egen nytelse og only-the-best-is-good-enough-for-me er inn.

Endret av Just_like_you
Skrevet

Jeg er ikke enig med TS. Jeg synes ikke man skal bli værende hos en partner bare for å ofre seg selv.

Det er ikke en synd å bry seg om sitt eget velvære. Men det er heller ikke en motsetning mellom å bry seg om seg selv og å bry seg om andre. Tvert i mot må man være glad i seg selv for å kunne bli glad i andre og yte noe for dem. Å stille opp for andre mennesker bare for å være et godt menneske, mener jeg ikke er en god nok grunn. Jeg mener at man skal stille opp hvis man har et genuint ønske om det, for det er da det er ekte omtanke.

Anonymous poster hash: fa178...3b5
Skrevet

Overfladiskheten mener jeg å ha observert at er blitt mer akseptert , fasade betyr mer enn innholdet . egoisme er trendy . Mobbing øker på bakgrunn av disse lite oppbyggelige trendene , dessverre. Men det er håp, og man må alltid starte med seg selv om man vil forandre noe. Si hva man mener om ting , gå imot strømmen når du føler det er riktig for å få frem de gode egenskapene hos folk og systemer.

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke en selvfølge at det blir slik når verden er overbefolket? Det skjer så mye forfærdelig hele tiden. Å ikke å bry seg er et nødvendig onde hvis vi skal komme oss gjennom dagen. Alternativet er å isolere seg fra samfunnet.

Anonymous poster hash: 17294...dbb

Skrevet

Mange kloke ord der, TS. Vi lever i et samfunn som blir mer og mer selvopptatt. Det er trist.

Anonymous poster hash: 51c74...ba8
Gjest Spirula
Skrevet (endret)

Det er veldig interessant at ditt innlegg beskriver min media- og internettopplevelse, og jeg er veldig enig i mange av observasjonene dine ut i fra et teoretisk ståsted.

Men i praksis, altså utenfor media, og internett, opplever jeg noe helt annet!

I virkelighetens verden opplever jeg i stor grad det som kjennetegner et varmt samfunn, altså engasjement, omtanke, empati og et ønske om å gjøre godt.

Her inne, og i media ellers, ser jeg at optimisme og positivitet blir regnet som falske og negative egenskaper, i virkelighetens verden opplever jeg at det blir regnet som positivt.

Her inne, og i media ellers, ser det ut til at de fleste enten er, eller er et offer for, utroskap.

I virkelighetens verden opplever jeg at de flertallet er trofaste.

Som sagt, jeg er enig i observasjonene dine hvis jeg kun ser på hva jeg ser i media og på nettet, men med en gang jeg retter blikket opp fra skjermen, blir oppfattelsen min en helt annen.

Endret av Spirula

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...