AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #1 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg ble mamma for første gang for noen uker siden og føler at jeg fortsatt har mye å lære om det å ha en baby i huset. Håper at noen kan hjelpe meg litt og svare på følgende spørsmål: 1) Hva skal til for at dere tar opp babyen på natten? Gutten vår sover i egen seng på soverommet vårt, og vi tar ham selvsagt opp dersom han gråter (noe han egentlig sjelden gjør, kun dersom han har mageknip eller er veldig sulten). Men han lager mye lyd, spesielt på natten. Det går i klynking, stønning, småsutring osv. Ofte roer han seg selv etter et par minutter, mens andre ganger holder han på lengre. Dersom han ikke roer seg selv ganske snart, tar jeg ham opp i vår seng og legger ham på brystet mitt. Da blir han stort sett rolig, men når jeg prøver å legge ham tilbake, fortsetter lydene. Resultatet er jo at jeg sover utrolig lite og holder på å bli utslitt. Har dere noen råd? Føler at jeg ikke bare kan la ham ligge der og være urolig helt alene, men han gråter jo ikke, så hva bør jeg gjøre? 2) Hva kan vi gjøre for å få babyen til å sove bedre på natten? Han sover stort sett veldig godt på dagen, men på natten sover han som sagt urolig og kortere tid om gangen. Han vil ha mat hver andre eller tredje time døgnet rundt, noe han selvsagt får, men de korteste soveintervallene er på natten. Han legger veldig godt på seg, så han får tydeligvis nok mat. 3) Hvor mye leker dere/aktiviserer dere så små babyer? Vi snakker mye til han når vi steller og mater han, synger litt, bysser, koser, lar han ligge på brystet og trene på å løfte hodet, men bør vi f.eks. skaffe en babygym? Skulle ønske at de kom med en bruksanvisning disse små. Syns det er så fantastisk å ha blitt mamma, men går med en konstant dårlig samvittighet for at jeg ikke gjør nok for gutten vår. Burde jeg leke mer med ham, la han sove i vår seng, ta han opp for hver minste lyd han lager på natten osv. Håper på noen gode råd og erfaringer! Anonymous poster hash: 099ce...f04
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #2 Skrevet 13. oktober 2013 Kanskje han ikke helt finner roen når han ligger alene i sengen sin? Vår jente sov i vognbagen oppi vår seng de første ukene:) Anonymous poster hash: 0b2b9...bf8
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #3 Skrevet 13. oktober 2013 Sett sengen hans inntil deres slik han kan se og føle dere:) Anonymous poster hash: 0b2b9...bf8
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #4 Skrevet 13. oktober 2013 Utslitt? Min er fremdeles våken to timer hver eneste natt i en alder av 1,5 år.Anonymous poster hash: 1a572...6bf
Lammelåret Skrevet 13. oktober 2013 #5 Skrevet 13. oktober 2013 Små babyer trenger kos og oppmerksomhet (blikkontakt), det er ikke nødvendig med aktivisering utover det du skriver at du gjør. Når du tar han opp om natta er det nok lurt å bruke dempet stemme og dempet lys. Markere at det er natt ved å være rolig selv og ikke være underholdende. Legge babyen når ammingen er over (og evt bleieskift) og holde alt neddempet. Små babyer skjønner ikke så mye, så du bør nok være tålmodig ganske lenge. Gratulerer med liten!
Gjest Magdalene Skrevet 13. oktober 2013 #6 Skrevet 13. oktober 2013 Har du prøvd å legge han mellom dere i sengen da? Om du får sove bedre da tenker jeg, i motsetning til å ha han på brystet? Når det kommer til natt og søvn har vi gjort det som fordrer mest søvn for oss alle. Alikevel, har begge min sovet godt for seg selv i egen seng fra de var et par mnd. Ellers så er oppgaven din nå, mate og kose. De trenger ikke så mye stimulering nå i starten, emn etterhvert kan det jo være greit med en babygym babyen kan ligge under. Amming gjevnt, døgnet rundt er helt normalt en god stund til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå