AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #1 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg er så lykkelig over å endelig ha fått skaffet meg en liten søt sjarmør av en valp! Han er en miniblanding med blandt annet terrier og pomeranian i seg på snart tre mnd, og hadde jeg visst at han var en såppas gneldebikkje så hadde jeg tenkt meg om enda en gang. Han bjeffer til ALT. Lyder han hører, folk som går forbi, biler, for å få oppmerksomhet, fordi han er gira, når han møter gamle kjente. Aboslutt alt!! Jeg har snakket med flere hundetrenere og googlet meg igjennom alt man kan google om, og det eneste de sier er "ignorer det". De har ikke en anelse, hvordan i huleste ignorerer man noe sånt?? Begynner jo å synes skikkelig synd på naboane mine, de må være sååå lei av all bjeffingen som ikke ser ut til å ha noe ende. Og ikke tro at han får oppmerksomhet når han bjeffer heller, da bruker jeg bare å snu meg unna. Å ja, kanskje han stopper for ett lite sekund, men så setter han igang neste gang han vil ha oppmerksomhet igjen. Eneste oppmerksomheten han får er de gangene jeg nesten mister besinnelsen (og ørene) og snur meg å sier NEI. Også ikke noe mer oppmerksomhet igjen. Dette funker jo selvfølgelig enda dårligere når vi er ute av huset, der er det INGENTING som fungerer... Så nå er det like før jeg tyr til gamledagers-midler; ta tak i han eller sprute vann eller noe. Er på nippet til å faktisk klikke! Så dette er mitt siste rop om hjelp, er det noen der ute som har ett godt tips!? Jeg trenger det mer enn noe, tar imot alt av hjelp!!! Han er jo så skjønn når han først holder munn.... Anonymous poster hash: 9c6b7...c6c
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #2 Skrevet 13. oktober 2013 Vi fikk tips på det forrige kurset vi gikk på om å holde hånden foran øynene til hunden når den holder på slik, det er kjedelig å ikke se noe og den lærer fort at hvis den bjeffer så får den ikke se.. Det har funket på vår hund, vi har også brukt sprayflaske med vann. Anonymous poster hash: fce51...932
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #3 Skrevet 13. oktober 2013 Kan være en ide og prøve sitronhalsbånd (IKKE STRØM!!!). Funker ikke på alle, men verdt et forsøk. Du bør ha den typen hvor du utløser sitrondusjen med fjernkontroll, da de automatiske ikke er stabile nok. Det er viktig at dette er konsekvent, og at man gir hunden en dusj HVER gang den bjeffer slik at den skjønner sammenhengen. Anonymous poster hash: 6708b...d72
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #4 Skrevet 13. oktober 2013 Når dere er ute, hva gjør du når han bjeffer? På min hund, som har vokting i genene, har jeg oversett bjeffingen og det han bjeffer på, og bare gått rett frem i samme tempo som før. Det kan hjelpe når han ser at eieren er rolig og ikke bryr seg. Nå vet jeg jo hva han bruker å bjeffe på, så når jeg ser objektet går vi heller en omvei. Hvis vi ikke rekker å ta en omvei sørger jeg for å få oppmerksomheten hans og holde på den til vi har gått forbi. Når jeg ser at han har lagt merke til det skumle objektet, men likevel holdt oppmerksomheten på meg, får han skryt med en gang vi har gått forbi det skumle. Jeg har prøvd å unngå negativ forsterkning når jeg har trent valpen min, og jeg kan jo skrive litt om hva jeg har gjort med bjeffing inne. Når han har bjeffet inne, har jeg prøvd ulike ting i forhold til hva han har bjeffet på. Vi har et lytt hus, så han bjeffet på lyder i gangen. Da gikk jeg ut i gangen, lukket døra, ringte på og kom inn når han sluttet å bjeffe. Gjorde dette noen ganger i ca. 3 dager, og etter det så skjønte han at "ringte det ikke på, så var det ikke noe å bry seg om". Han bjeffer ikke når det ringer på nå, og jeg håper og tror at lyder i gangen nå er forbundet med noe positivt, siden lydene betydde at matmor kom inn døra når vi øvde på det. Når han bjeffet på oss, for å få oppmerksomhet eller maten vi spiste, så overså jeg han. Hvis det ikke funket gikk jeg til et annet rom og lukket døren, da fikk han ikke være med meg i det hele tatt. Dette funket, han syntes nok det var kjedelig å ikke få være med meg når han bjeffet. Bjeffing på lyder fra utenfor huset og folk/biler som dro forbi løste jeg med å ta en av lekene hans og sette meg og leke med den på gulvet. Da skiftet han fokus rimelig fort. Han fikk ikke leken før han hadde kommet bort og lagt seg ned. Jeg må fortsatt gjøre dette innimellom, men han har blitt eldre og bryr seg ikke så mye om absolutt alt rundt han. Bjeffing av glede og opprømthet er det ingenting å gjøre noe med, tenker jeg. Det er valpens måte å vise at han er glad, og jeg vil ikke dempe reaksjoner på glede på samme måte, altså gjøre ting negativt/kjedelig for han når han er glad. Du må også huske at han bare er 3 måneder. Det er mye som er ukjent for han, han er ivrig og veldig våken når han først er våken. Noe av det vil gå seg til, men å kjefte/sprute vann/ta tak i han kan gjøre han mer frustrert enn klokere, og skape mistillit mellom dere. Når de er så små så synes ihvertfall jeg at det er bedre å avlede og flytte oppmerksomheten, samtidig som man trener litt på ting i samme periode. Det viktigste i starten, og dette var hundeskolen veldig klar på, er å bygge opp et bånd og et tillitsforhold mellom dere, bl.a gjennom å trene på triks og atferd, men hovedsakling leking og kos på hundens premisser. Går du på valpekurs? Anonymous poster hash: d736e...2a5 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #5 Skrevet 13. oktober 2013 Åhh blir sååå glad for svar allerede! Fikk ett tips en gang om å holde for snuten hans å si bestemt "stille", men det førte jo til at han begyne å løpe i fra meg hver gang jeg skulle bøye meg ned for å gripe tak, så noe sånt funker dårlig. Han er en liten smarting å.. Vannsprut-halsbånd eller sitronhalsbånd er vurdert, men satt litt som siste løsning.. Men absolutt noe jeg frykter jeg må ty til hvis det ikke løser seg på noen annen måte Ja vi går på valpekurs, og alt de ba meg gjøre va å ignorere det. Men dine tips hørtes absolutt bedre ut, prøver ofte å få oppmerksomheten hannes over på meg istedet, og det funker til dels. Skal begynne å prøve det enda mer aktivt hvis du sier at det faktisk kan hinde det helt! Tusen takk for tips, tar gjerne imot flere dog Anonymous poster hash: a0038...588
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #6 Skrevet 13. oktober 2013 Hvis du har en leke som han elsker mer enn noe annet, så kan du spare den til slike situasjoner. Da får han en megabelønning for å flytte oppmerksomheten over på deg Å ta tak i snuten hans og si hysj er ikke lurt nei. Da lærer han bare å frykte deg. Alt for mange hund-menneske-relasjoner er blitt ødelagt av at mennesker lærer hundene å gjøre som mennesket vil ved å skremme og true hunden. Synes det er trist. Anonymous poster hash: d736e...2a5
curiousss Skrevet 13. oktober 2013 #7 Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Hvis du har en leke som han elsker mer enn noe annet, så kan du spare den til slike situasjoner. Da får han en megabelønning for å flytte oppmerksomheten over på deg Å ta tak i snuten hans og si hysj er ikke lurt nei. Da lærer han bare å frykte deg. Alt for mange hund-menneske-relasjoner er blitt ødelagt av at mennesker lærer hundene å gjøre som mennesket vil ved å skremme og true hunden. Synes det er trist. Anonymous poster hash: d736e...2a5 Leker blir han fort lei av, men godbiter kan han løper jorda rundt for Nei fikk høre at å ta tak i han var dummeste man gjorde, da kan kunne bli håndredd eller redd for meg.. Så det sluttet vi med ganske fort, dog det var det eneste som funka når jeg starta med det da! Så får håp noen tips herifra funker bedre Endret 13. oktober 2013 av curiousss
Maneo Skrevet 14. oktober 2013 #8 Skrevet 14. oktober 2013 (endret) Vår var aldri veldig ekstrem, men hadde en periode som valp hvor hun bare sto og bjeffet på oss for oppmerksomhet. Det ga seg da vi lærte henne å bjeffe på kommando, slik at hun fortsatt kan snakke, men på passende steder. Endret 14. oktober 2013 av Maneo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå