Gå til innhold

Hva skjer når man anmelder noe/noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri gjort det selv men nå har en venninne anmeldt et alvorlig forhold så vil vite litt mer om hva som egentlig skjer. Så vidt jeg skjønner fyller man ut et skjema og leverer det hos politiet? Men hva skjer så egentlig? Hører støtt og stadig om rettssaker som koster svinmasse penger, men venninnen min eier ikke nåla i veggen så lurer jo litt.

Anonymous poster hash: c5cd0...8fa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I kriminalsaker er det staten som tar kostnaden for eventuell rettssak.

Hvis politiet henlegger saken og hun velger å gå til sivilt søksmål blir det noe annet.

Anonymous poster hash: 06ddf...028
  • Liker 1
Skrevet

I kriminalsaker er det staten som tar kostnaden for eventuell rettssak.

Hvis politiet henlegger saken og hun velger å gå til sivilt søksmål blir det noe annet.

Anonymous poster hash: 06ddf...028

En ting til bare; la oss nå si jeg anmelder en person jeg vet hvem er for tyveri av noe f.eks. Får de melding om at de er anmeldt med en gang, eller kun om politiet velger å opprette sak? Slik at de ikke får beskjed om saken blir henlagt?

Anonymous poster hash: c5cd0...8fa

Skrevet

Av erfaring så skjer det som regel ikke en dritt..

• Liker 1
Gjest bustyvel
Skrevet

Hun må vel inn til avhør, og de personene anmeldelsen gjeøder blir da kontaktet og må også møte til avhør. Dette avhenger jo litt av hva slags forhold det er. Dersom det gjelder straffbare forhold, så kan politiet da ta ut tiltale, og dersom det da blir rettssak blir det staten vs. den anmeldte parten. Ved sivile søksmål må den som anmelder bære kostnaden selv, dersom det da ikke foreligger forhold som taler for fri rettshjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...