AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #1 Skrevet 13. oktober 2013 Dere som har reist direkte til USA fra Gardermoen, hvordan fungerer den ekstra sikkerhetskontrollen? Får man med drikke gjennom der, eller er det muligheter for å fylle på flaska eller kjøpe noe etter kontrollen? Og må man beregne mye ekstra tid? Anonymous poster hash: 63683...7ec
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #2 Skrevet 13. oktober 2013 Er ikke mulig å ta med drikke gjennom, men du kan ta med en tom vannflaske og fylle på på toaletter og evt vannautomater. Det er selvfølgelig mulig å kjøpe drikke etter sikkerhetskontrollen, og ved evt mellomlanding. Vær på flyplassen to timer før flyet går. Den eneste ekstra sikkerheten du må igjennom er nakenscanner på enkelte flyplasser. Husk esta-papirer. Anonymous poster hash: bf3bb...05f
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #3 Skrevet 13. oktober 2013 Er ikke mulig å ta med drikke gjennom, men du kan ta med en tom vannflaske og fylle på på toaletter og evt vannautomater. Det er selvfølgelig mulig å kjøpe drikke etter sikkerhetskontrollen, og ved evt mellomlanding. Vær på flyplassen to timer før flyet går. Den eneste ekstra sikkerheten du må igjennom er nakenscanner på enkelte flyplasser. Husk esta-papirer. Anonymous poster hash: bf3bb...05f Men hvor foregår egentlig denne kontrollen på Gardermoen? Er det innenfor passkontrollen? Men før gaten, sånn at man fortsatt får handlet drikke? Presiserer at jeg mener den ekstra sjekken som er innført for reiser til USA. Har aldri sett den med egne øyne, men er ikke så ofte innenfor passkontrollen på Gardermoen. Anonymous poster hash: 63683...7ec
Kjetil E Skrevet 13. oktober 2013 #4 Skrevet 13. oktober 2013 Men hvor foregår egentlig denne kontrollen på Gardermoen? Er det innenfor passkontrollen? Men før gaten, sånn at man fortsatt får handlet drikke? Presiserer at jeg mener den ekstra sjekken som er innført for reiser til USA. Har aldri sett den med egne øyne, men er ikke så ofte innenfor passkontrollen på Gardermoen. Anonymous poster hash: 63683...7ec Er en ekstra kontroll etter passkontroll (har ikke reist til USA fra Gardermoen). Men har sett den flere ganger og du kan definitivt ikke kjøpe noe etter kontrollen. For kafeen/kiskoen på non schengen ligger kun utenfor denne kontrollen.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #5 Skrevet 13. oktober 2013 Er en ekstra kontroll etter passkontroll (har ikke reist til USA fra Gardermoen). Men har sett den flere ganger og du kan definitivt ikke kjøpe noe etter kontrollen. For kafeen/kiskoen på non schengen ligger kun utenfor denne kontrollen. Det er jo en kiosk innenfor passkontrollen, men er sikkerhetssjekken etter denne også? Og spørsmålet er da om man heller ikke der kan ha med drikke gjennom? Tar jo ofte ganske lang tid før man får noe å drikke ombord på flyet. Anonymous poster hash: 63683...7ec
Kjetil E Skrevet 13. oktober 2013 #6 Skrevet 13. oktober 2013 Det er jo en kiosk innenfor passkontrollen, men er sikkerhetssjekken etter denne også? Og spørsmålet er da om man heller ikke der kan ha med drikke gjennom? Tar jo ofte ganske lang tid før man får noe å drikke ombord på flyet. Anonymous poster hash: 63683...7ec Som sagt det er en kontroll etter passkontrollen for de som skal til USA, men om det kun er en ID/DOK sjekk eller om det også er en sikkerhetssjekk det vet jeg faktisk ikke. Men som sagt du kan ikke handle etter denne kontrollen. Så hvis det er en sikkerhetssjekk så får du ikke med deg drikke ombord.
Chloe- Skrevet 13. oktober 2013 #7 Skrevet 13. oktober 2013 Det kommer ann på hvordan flyplassen er organisert, om de har et skille mellom Schengenland-transfers, blant annet. Kan du ikke bare ha med deg tom vannflaske gjennom sikkerhetskontroll 1, fylle den på et toalett og håpe du slipper en ny sikkerhetskontroll ved gaten? Koster deg jo ikke en krone, og det er jo ikke så mye annet å få gjort med problemstillingen din.
caroprins Skrevet 13. oktober 2013 #8 Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Nå har jeg reist til både Usa, Thailand og Mexico og Tyrkia fra Gardermoen og skjønner ikke helt hva du mener her. Først så sjekker man inn bagasjen på vanlig vis i avgangshallen og så går man gjennom den vanlige sikkerhetskontollen som man gjør uansett hvor man skal. Når du flyr til Usa så har du mest sannsynlig gate 50 til 60 ett eller annet og det er ganske langt avsted på utenlandstreminalen. Vel du bare går bortover og underveis så kommer du til ut av eu kontollen. Dette er en vanlig passkontoll. Du viser passet og noen ganger boardingkortet ditt. Jeg har som regel alltid med meg vann og litt snacks som jeg har kjøpt i en av kioskene på vei bort dit og det er da aldri noen som har bedt om å sjekke håndbagasjen på den passkontrollen. Men også etter at du har gått gjennom der så finnes det både toaletter, kiosk med vann, bøker,blader og aviser pluss mulighet for å kjøpe både kaffe, øl og noen wienerbrød, baguette og den slags. Eneste er at når du først har gått gjennom så kan du ikke gå tilbake. Så er det bare å sette seg ned å vente på boardingen skal begynne. Endret 13. oktober 2013 av caroprins 3
Chloe- Skrevet 13. oktober 2013 #9 Skrevet 13. oktober 2013 Nå har jeg reist til både Usa, Thailand og Mexico og Tyrkia fra Gardermoen og skjønner ikke helt hva du mener her. Først så sjekker man inn bagasjen på vanlig vis i avgangshallen og så går man gjennom den vanlige sikkerhetskontollen som man gjør uansett hvor man skal. Når du flyr til Usa så har du mest sannsynlig gate 50 til 60 ett eller annet og det er ganske langt avsted på utenlandstreminalen. Vel du bare går bortover og underveis så kommer du til ut av eu kontollen. Dette er en vanlig passkontoll. Du viser passet og noen ganger boardingkortet ditt. Jeg har som regel alltid med meg vann og litt snacks som jeg har kjøpt i en av kioskene på vei bort dit og det er da aldri noen som har bedt om å sjekke håndbagasjen på den passkontrollen. Men også etter at du har gått gjennom der så finnes det både toaletter, kiosk med vann, bøker,blader og aviser pluss mulighet for å kjøpe både kaffe, øl og noen wienerbrød, baguette og den slags. Eneste er at når du først har gått gjennom så kan du ikke gå tilbake. Så er det bare å sette seg ned å vente på boardingen skal begynne. Det er ikke snakk om den ordinære sikkerhetskontrollen, men sikkerhetskontrollen ved gaten, som benyttes fra tid til annen. Også på Gardemoen.
caroprins Skrevet 13. oktober 2013 #10 Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Jeg dro til usa sist fra Gardermoen desember 2012 med Sas til New York og da var det ikke noen slik sikkerhetskontoll ved gaten så om det er en nå så må den evt. ha kommet etterpå. Men jeg dro til London i april i år via amsterdam og da var det en sikkerhetskontroll ved selve gaten. Der mistet jeg vannflasken min så om det nå eksisterer et slikt system ved gaten til Usa på Gardermoen så vil jeg gå ut i fra at du ikke får ta med deg noe flytende ombord. Endret 13. oktober 2013 av caroprins
Neket Skrevet 13. oktober 2013 #11 Skrevet 13. oktober 2013 Kontrollen ved gaten er at de igjen sjekker papirer osv. For flyselskapet får visst bøter dersom de slipper noen ombord som blir avvist i immigration ved ankomst USA, sa en tidligere SAS-flyger til meg.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #12 Skrevet 14. oktober 2013 Jeg reiste gjennom denne i forrige uke og caroprins har helt rett. Det er en pass-kontroll og ikke en sikkerhetskontroll. Anonymous poster hash: d9d90...970
Vivianne Skrevet 15. oktober 2013 #13 Skrevet 15. oktober 2013 Har reist til USA flere ganger i år, senest i midten av august, og det eneste jeg har opplevd er passkontroll ved gate. En gang ble en mann tatt ut av køen for stikkontroll (hørte dette, jeg sto bak ham), men ellers har jeg ikke opplevd noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå