Gå til innhold

Rawfood-veganer-kosthold

Anbefalte innlegg

Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg kjenner til noen personer som sverger til en slik type kosthold, og det ser ut til (ut i fra "kostholdsfilosofi" man kan lese om, og daglig oppdatert blogger/instagram, som om de stort sett bare spiser frukt... Virker som om frukt er hoveddelen av kostholdet, deretter bær, grønnsaker, nøtter og diverse "nøttesmør" (sikkert for å få i seg nok fett), juicer/smoothier med hampfrø og diverse rariteter osv. "Rå sjokolade" spises visst også ganske ofte.

Regner med (håper?) de som lever på et slikt kosthold tar kosttilskudd, men likevel - kan dette virkelig være bra? Å leve hovedsakelig på frukt?

Er bare nysgjerrig!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner til noen personer som sverger til en slik type kosthold, og det ser ut til (ut i fra "kostholdsfilosofi" man kan lese om, og daglig oppdatert blogger/instagram, som om de stort sett bare spiser frukt... Virker som om frukt er hoveddelen av kostholdet, deretter bær, grønnsaker, nøtter og diverse "nøttesmør" (sikkert for å få i seg nok fett), juicer/smoothier med hampfrø og diverse rariteter osv. "Rå sjokolade" spises visst også ganske ofte.

Regner med (håper?) de som lever på et slikt kosthold tar kosttilskudd, men likevel - kan dette virkelig være bra? Å leve hovedsakelig på frukt?

Er bare nysgjerrig!

I likhet med veldig mange varianter av kosthold så er det nok bedre enn det å spise junkfood, godteri og høyt prosesserte varer. Slike kosthold har ofte en høy andel karbohydrater, men gjerne av de mest fiberrike typene. For noen passer et slikt kosthold, for andre blir det altfor restriktivt.

Det er også viktig å ha i baktankene at sannsynligvis startet den store utviklingen av menneskehjernen etter vi lærte å tilberede/varmebehandle maten - noe som gjør vitaminer og mineraler mer lettopptagelige.

I tillegg er risikoen for smitte vesentlig redusert.

I et moderne samfunn går det derfor å spise ting rått, men det eneste argumentet for dette, slik jeg ser det, er for å redusere inntaket av f.eks. akrylamid o.l. cancerogene stoffer som dannes når en svir maten (maillard reaksjonen). Dessverre er det også denne reaksjonen som er årsaken til den gode smaken man får ved å varmebehandle. En kan unngå denne reaksjonen ved å varmebehandle med lavere temperaturer eller ved koking, sous vide og baking uten direkte varme.

Alle vegetariske kosthold er vanskelige å følge hvis du ikke har en plan. Det er ikke lett å få i seg nok komplette proteiner (med nok av viktigste aminosyrene) uten å ty til tilskudd eller andre former for prosessert mat. Tofu er kanskje det beste alternativet, men jeg hadde ikke turt å basere proteininntaket mitt på soya. Selv om sammenhengen mellom soya og fytoøstrogener er tynn.

Den største utfordringen er kanskje vitamin B12, men dersom man har godt opptak og ikke skyr fett som pesten (noe enkelte veggiser gjør) så klarer mange seg uten tilskudd. Jeg tror det er viktig å regelmessig sjekke dette.

Vitamin D og omega3-fettsyrene EPA og DHA er også en utfordring. Noe egentlig alle bør ta tilskudd av. Dessverre kommer dette somoftest fra animalske kilder. Plante-omega3 "ALA" må omdannes i kroppen og nytten er vesentlig lavere. Noe som gjør at inntaket ev må økes (vesentlig!)

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Hehe, motsatsen til vegan/rawfood må vel ikke være et kosthold bestående av junk food og godteri? :P Visste det kom til å bli et argument...

Men som du selv skriver - et slikt kosthold må planlegges svært nøye, og man må ta tilskudd. Hvor "naturlig" er det? Og en del mat (som mange grønnsaker) får jo høyere næringsinnhold av å bli varmebehandlet. Og så er det vel ganske mye sukker i frukt?

Skrevet

Hehe, motsatsen til vegan/rawfood må vel ikke være et kosthold bestående av junk food og godteri? :P Visste det kom til å bli et argument...

Men som du selv skriver - et slikt kosthold må planlegges svært nøye, og man må ta tilskudd. Hvor "naturlig" er det? Og en del mat (som mange grønnsaker) får jo høyere næringsinnhold av å bli varmebehandlet. Og så er det vel ganske mye sukker i frukt?

Jeg hevdet ikke at det var motsatsen. Jeg sa at rå og vegansk mat er bedre enn å spise junk. Selv mener jeg at det er enda bedre å spise kjøtt og relativt lite karbohydrater.

Frukt inneholder mye sukker, men det er også mye fiber som gjør at det tas opp saktere. Med mindre man har kraftig insulinresistens tror jeg ikke et stort inntak er noe problem.

Det er jo ikke helt enkelt å spise nok på vegansk mat generelt. Spesielt ikke når flesteparten er kritiske til fett også. Nøtter er et alternativ, men nøtter inneholder også antinæringstoffer som blokkerer opptak av mineraler.

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Det høres m.a.o krevende ut med et slikt kosthold. Er det da verd den innsatsen? Ser for meg at disse folkene (som jeg har lest om via blogger osv) ikke kan gjøre stort annet på fritiden sin enn å planlegge, kjøpe inn til og lage måltider.

Gjest Nanne70
Skrevet

Det er nok mer å betrakte som en livsstil enn kun et kosthold.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Det er nok mer å betrakte som en livsstil enn kun et kosthold.

Det har du sikkert rett i... Det må i alle fall gå med enormt med tid til dette. Nærmest en hobby...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...