AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #1 Skrevet 13. oktober 2013 Hei Jeg leter litt etter en oppskrift på "grønn" salatliknende greie jeg ofte får som forrett når jeg spiser på indisk restaurant. Jeg tror den består av mynte, koriander, agurk med mer, men jeg klarer ikke å huske hva den heter eller hva annet den er laget av. Det er ikke raita jeg mener, for "min" rett er helt grønn. Noen som vet hva det heter, eventuelt som kan legge ut en oppskrift? Anonymous poster hash: 5e0d1...f9c
Brunhilde Skrevet 13. oktober 2013 #3 Skrevet 13. oktober 2013 Er ikke tabbouleh du tenker på? Det er da ikke indisk? Dessuten er den ikke grønn, det er tomat og bulgur i en skikkelig tabbouleh, dessuten er det bare mynteblader, ikke koriander! 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #4 Skrevet 13. oktober 2013 Det er da ikke indisk? Dessuten er den ikke grønn, det er tomat og bulgur i en skikkelig tabbouleh, dessuten er det bare mynteblader, ikke koriander! Det finnes også grønn tabbouleh, dvs med urter som hovedingrediens, og bare innslag av bulgur. Faktisk er dette blandingsforholdet mer autentisk enn det motsatte: http://www.davidlebovitz.com/2011/06/tabbouleh-recipe-anissa-helou/ (jeg har samme erfaring som Lebovitz mht å spise tabbouleh i Frankrike). Når det er sagt tror jeg også trådstarter snakker om en helt annen rett, men jeg har ikke noe tips der. Høres godt ut, da! Anonymous poster hash: d93d9...7b0
Brunhilde Skrevet 13. oktober 2013 #5 Skrevet 13. oktober 2013 Det finnes også grønn tabbouleh, dvs med urter som hovedingrediens, og bare innslag av bulgur. Faktisk er dette blandingsforholdet mer autentisk enn det motsatte: http://www.davidlebovitz.com/2011/06/tabbouleh-recipe-anissa-helou/ (jeg har samme erfaring som Lebovitz mht å spise tabbouleh i Frankrike). Når det er sagt tror jeg også trådstarter snakker om en helt annen rett, men jeg har ikke noe tips der. Høres godt ut, da! Anonymous poster hash: d93d9...7b0 Jeg glemte bladpersille, men ellers beskriver jeg jo den retten du linker til og så lenge den inneholder tomat, så er den altså ikke grønn...
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #6 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg glemte bladpersille, men ellers beskriver jeg jo den retten du linker til og så lenge den inneholder tomat, så er den altså ikke grønn... Poenget mitt er at i tradisjonell libanesisk tabbouleh er bladpersille den absolutte hovedingrediensen, bulgur og tomat er mer som et sporadisk garnityr å regne. Dermed er den så definitivt en grønn salat (det vet man om man har smakt denne varianten). For de fleste europeere er tabbouleh derimot en bulgursalat med urter og tomat. Anonymous poster hash: d93d9...7b0
Brunhilde Skrevet 13. oktober 2013 #7 Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Poenget mitt er at i tradisjonell libanesisk tabbouleh er bladpersille den absolutte hovedingrediensen, bulgur og tomat er mer som et sporadisk garnityr å regne. Dermed er den så definitivt en grønn salat (det vet man om man har smakt denne varianten). For de fleste europeere er tabbouleh derimot en bulgursalat med urter og tomat. Anonymous poster hash: d93d9...7b0 Jeg tror jeg har spist mer mat fra og i midt-østen enn mange andre. At du definerer en salat som grønn er opp til deg. Jeg oppfattet ts dithen at det kun var grønne ingredienser i den salaten hun etterlyste, men hvis du har behov for å kverulere, så er det greit for meg. (Og 600 gr tomter som brukes i den oppskriften du linker til, er litt mer enn "bare" garnityr, eller?) Endret 13. oktober 2013 av Brunhilde
Gjest Skrevet 13. oktober 2013 #8 Skrevet 13. oktober 2013 Tråden er ryddet for personangrep! Ann Christin -MOD -
Gjest navnelapp Skrevet 13. oktober 2013 #9 Skrevet 13. oktober 2013 Eg trur det du leitar etter er pudina, ein slags chutney med mynte og koriander. Som i alle slike chutneyar kan oppskriftene variere veldig, her er ei, som ikkje har agurk i seg, men du kan sikkert ha i litt riven agurk for å mildne den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå