AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #1 Skrevet 13. oktober 2013 Noen andre som har sett siste episode i sesong 8? Hva synes dere? Jeg er egentlig litt skuffet... Anonymous poster hash: 9151d...369
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #2 Skrevet 13. oktober 2013 Latterlig dårlig. Anonymous poster hash: 8be18...f86
Gjest Emmanuelle Skrevet 13. oktober 2013 #3 Skrevet 13. oktober 2013 Veldig skuffa. Tror faktisk jeg kunne ha skrevet en slutt som var 10 ganger bedre.
Hesitation Skrevet 13. oktober 2013 #4 Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Jeg ble dritskuffa over den siste episoden! Hvorfor kunne de ikke bare lage den avslutningen folk ville ha? Enten at Dexter kommer seg unna og han lever "happily ever after" med Hannah og Harrison, eller at han blir oppdaget og fengslet i siste liten. Eller at han blir drept i siste liten på en eller annen måte. Den avslutningen de valgte er jo bare merkelig. Endret 13. oktober 2013 av Hesitation
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 13. oktober 2013 #5 Skrevet 13. oktober 2013 Alt for dårlig, og sånn sett i tråd med de siste sesongene som bare har gått nedover i kvalitet. Men absolutt ikke en slutt verdig de fantastiske første sesongene av serien.
Kassiopeia Skrevet 13. oktober 2013 #6 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg ble dritskuffa over den siste episoden! Hvorfor kunne de ikke bare lage den avslutningen folk ville ha?Enten at Dexter kommer seg unna og han lever "happily ever after" med Hannah og Harrison, eller at han blir oppdaget og fengslet i siste liten. Eller at han blir drept i siste liten på en eller annen måte. Den avslutningen de valgte er jo bare merkelig. Nå var finalen latterlig dårlig, men hvis dette her hadde skjedd hadde den faktisk blitt enda dårligere! Med serier som Breaking Bad og Dexter hvor hovedpersonene er "antiheroes" blir det bare helt feil om de skal få en lykkelig slutt. Det ødelegger hele budskapet. De som skriver manuset til Dexter skulle kanskje hentet litt tips fra BB, for det var virkelig en finale som løftet hele serien og gjorde hele reisen på fem sesonger verd det for oss seere. Finalen til Dexter ødela egentlig mitt syn på hele serien.
Hesitation Skrevet 13. oktober 2013 #7 Skrevet 13. oktober 2013 Nå var finalen latterlig dårlig, men hvis dette her hadde skjedd hadde den faktisk blitt enda dårligere! Med serier som Breaking Bad og Dexter hvor hovedpersonene er "antiheroes" blir det bare helt feil om de skal få en lykkelig slutt. Det ødelegger hele budskapet. De som skriver manuset til Dexter skulle kanskje hentet litt tips fra BB, for det var virkelig en finale som løftet hele serien og gjorde hele reisen på fem sesonger verd det for oss seere. Finalen til Dexter ødela egentlig mitt syn på hele serien. Jeg må faktisk si meg enig i det du sier her. De forslagene jeg kom med var bare noe jeg tenkte på mens jeg skrev, men det hadde ødelagt budskapet ja hvis han fikk en lykkelig slutt. Uansett så synes jeg de burde ha kommet på en mye bedre slutt for slik en flott serie!
Hesitation Skrevet 13. oktober 2013 #8 Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Nå var finalen latterlig dårlig, men hvis dette her hadde skjedd hadde den faktisk blitt enda dårligere! Med serier som Breaking Bad og Dexter hvor hovedpersonene er "antiheroes" blir det bare helt feil om de skal få en lykkelig slutt. Det ødelegger hele budskapet. De som skriver manuset til Dexter skulle kanskje hentet litt tips fra BB, for det var virkelig en finale som løftet hele serien og gjorde hele reisen på fem sesonger verd det for oss seere. Finalen til Dexter ødela egentlig mitt syn på hele serien. Edit: dobbelpost! Endret 13. oktober 2013 av Hesitation
Horeveiviser Skrevet 13. desember 2013 #9 Skrevet 13. desember 2013 Nå var finalen latterlig dårlig, men hvis dette her hadde skjedd hadde den faktisk blitt enda dårligere! Med serier som Breaking Bad og Dexter hvor hovedpersonene er "antiheroes" blir det bare helt feil om de skal få en lykkelig slutt. Det ødelegger hele budskapet. De som skriver manuset til Dexter skulle kanskje hentet litt tips fra BB, for det var virkelig en finale som løftet hele serien og gjorde hele reisen på fem sesonger verd det for oss seere. Finalen til Dexter ødela egentlig mitt syn på hele serien. En lykkelig slutt både i Breaking Bad og Dexter hadde vært politisk genialt, og veldig politisk tilfredsstillende for oppegående mennesker som ikke er politisk høyrevridde. En lykkelig slutt i Breaking Bad ville eksemplifisert et suksessfullt opprør mot den høyrepolitiske tenkningen at dersom man ikke får noe bedre, så skal man bare akseptere å jobbe for drittlønn i en drittjobb på bilvaskeriet for å få endene til å møtes. Men man kan jo selvfølgelig ikke har noe av tanker som at det bare er naturlig og mer lønnsomt å bli kriminell når det kapitalistiske systemet trykker enn langt nok ned. En lykkelig slutt i Dexter, hvor hans mørke passasjer ikke lenger kommer til overflaten og han lever lykkelig sammen med sønnen og den superdeilige Hannah, ville ikke bare vært den slutten flertallet av seriens tilhengere hadde satt mest pris på, men ville også vært et herlig politisk oppgjør med den høyrepolitiske jusstenkningen at kriminelle er umenneskelige monstre som er personlig ansvarlig for sine handlinger, uavhengig av eksterne faktorer som samfunnet og traumatiske opplevelser - som å se sin egen mor bli drept med motorsag og bli badet i blodspruten hennes som barn. Men man kan jo selvfølgelig ikke ha noe av tanker som at Dexter faktisk er et menneske, og til og med et menneske som ble som han ble på grunn av faktorer utenfor hans personlige kontroll og ansvar, for ikke å nevne at han faktisk kunne endre seg og bli et bedre menneske med de rette eksterne stimuli han hverken kontrollerer eller har ansvaret for. I begge seriene kan vi trygt fastslå at den amerikanske politiske myten, at Hollywood og den amerikanske mediebransjen er venstrepolitisk dominert, er nettopp en myte. Både Breaking Bad og Dexter har en soleklar høyrepolitisk slutt som de som bestemmer åpenbart ikke kunne vært ubevisst. Noe som ikke minst bekreftes av hæren av høyrepolitiske journalister og kommentatorer i den amerikanske medieindustrien, som gjør sitt ytterste for å bekrefte at en lykkelig slutt i serier som Breaking Bad og Dexter ville vært moralsk (les politisk) fordervelig.
Alayne Skrevet 14. desember 2013 #10 Skrevet 14. desember 2013 Gigantisk nedtur for en av mine favorittserier. Synes serien tapte seg generelt de siste årene. Man sitter jo igjen med enormt mange ubesvarte spørsmål! Hele serien har fokuset vært på at han hele tiden skulle unngå og bli tatt, og jeg har hele tiden trodd at dette skulle intensiveres mot slutten, og at alle på en eller annen måte ville få vite hva som faktisk har foregått rundt de. Og mye rart jeg ikke skjønte poenget med, f.eks. dattere til Masuka. Hun hadde (etter hva jeg fikk med meg ihvertfall) ingen innvirkning på noe som helst av handlingen i serien, utenom noen småscener mellom henne og Masuka?
Mann 42 Skrevet 16. desember 2013 #11 Skrevet 16. desember 2013 (endret) Gigantisk nedtur for en av mine favorittserier. Synes serien tapte seg generelt de siste årene. Man sitter jo igjen med enormt mange ubesvarte spørsmål! Hele serien har fokuset vært på at han hele tiden skulle unngå og bli tatt, og jeg har hele tiden trodd at dette skulle intensiveres mot slutten, og at alle på en eller annen måte ville få vite hva som faktisk har foregått rundt de. Og mye rart jeg ikke skjønte poenget med, f.eks. dattere til Masuka. Hun hadde (etter hva jeg fikk med meg ihvertfall) ingen innvirkning på noe som helst av handlingen i serien, utenom noen småscener mellom henne og Masuka? Ja, jeg tror at de beveget seg inn i helt feil spor da de begynte å gi Dexter mennesklige følelser. Bøkene er helt anderledes. Der er han overhodet ikke belemret med sånt noe. Og han har ingen ambisjoner om å bli mer normal, heller. Han er det han er, og reflekterer ikke så mye over det. Han følger Harry`s kodex, og gjør greia si, og det er i det alt vesentlige det. Han tar ikke livet av broren sin, de blir tvert imot omgangsvenner. Broren vil gjerne at de skal tilbringe litt kvalitetstid sammen (hint, hint) og begge ungene viser seg å være så traumatiserte av årene da de bodde sammen med sin kriminelle og voldelige far, at de også er små monstre. Så de er en lykkelig liten familie, der mor er det eneste normale mennesket. Dexter prøver å innta Harry`s rolle overfor barna, siden han uten videre antar at de er som ham, og at de også må lære seg å fake emosjoner og denslags, akkurat som han måtte. Alt sammen er skrevet i en ganske lett og humoristisk tone, som man finner igjen i seriens første og kanskje andre sesong. Deretter kuppet humanistene manusavdelingen, og ting gikk til helvete. Dexter begynte å ønske seg et normalt liv. I bøkene har han et perfekt liv. Han er seriemorderen med et bytte som ingen noen sinne savner, fordi alle er glad til for å IKKE se de svina han vanligvis tar av dage, og han har et perfekt dekke ved ekteskapet til Rita. Endret 16. desember 2013 av Mann 42
Alja Skrevet 16. desember 2013 #12 Skrevet 16. desember 2013 Den var latterlig dårlig... Mye skuffende i Dexter sine siste sesonger.
Alayne Skrevet 17. desember 2013 #13 Skrevet 17. desember 2013 Ja, jeg tror at de beveget seg inn i helt feil spor da de begynte å gi Dexter mennesklige følelser. Bøkene er helt anderledes. Der er han overhodet ikke belemret med sånt noe. Og han har ingen ambisjoner om å bli mer normal, heller. Han er det han er, og reflekterer ikke så mye over det. Han følger Harry`s kodex, og gjør greia si, og det er i det alt vesentlige det. Han tar ikke livet av broren sin, de blir tvert imot omgangsvenner. Broren vil gjerne at de skal tilbringe litt kvalitetstid sammen (hint, hint) og begge ungene viser seg å være så traumatiserte av årene da de bodde sammen med sin kriminelle og voldelige far, at de også er små monstre. Så de er en lykkelig liten familie, der mor er det eneste normale mennesket. Dexter prøver å innta Harry`s rolle overfor barna, siden han uten videre antar at de er som ham, og at de også må lære seg å fake emosjoner og denslags, akkurat som han måtte. Alt sammen er skrevet i en ganske lett og humoristisk tone, som man finner igjen i seriens første og kanskje andre sesong. Deretter kuppet humanistene manusavdelingen, og ting gikk til helvete. Dexter begynte å ønske seg et normalt liv. I bøkene har han et perfekt liv. Han er seriemorderen med et bytte som ingen noen sinne savner, fordi alle er glad til for å IKKE se de svina han vanligvis tar av dage, og han har et perfekt dekke ved ekteskapet til Rita. Jeg har lest noen av bøkene, men synes de var så elendige at jeg droppet resten. Synes forfatteren var elendig til å skrive, og synes faktisk karakteren Dexter var mye mer interessant i serien enn i bøkene, hvor han bare var platt og endimensjonal. Jeg synes det passet inn at han kunne finne sin menneskelige side. Han har hele livet blitt fortalt av Harry at han er et monster som må finne en måte å tøyle seg inn på, og det eneste jeg synes var interessant i siste sesong var spørsmålet om ting kunne ha vært annerledes, dersom Harry kanskje hadde tatt en annen vinkling til saken. Hele tiden blitt fortalt at han er en psykopat som ikke evner å ha følelser, men dette viser seg jo ikke å stemme, opptil flere ganger. Men de dro den alt for langt til slutt. Og ærlig talt, han kjente ikke Hanna så godt, hvem etterlater ungen sin sammen med en seriemorder man knapt kjenner i et annet land, og tror at ungen skal få et bedre liv? Når det nå skulle slutte som det gjorde, hadde det vært mye mer sannsynlig at han sendte Harrison ned til søsknene sine. Jeg synes frem til sesong 5 var veldig bra, deretter gikk det bare nedover. Debra forelsket i Dexter? Ga ingen mening i den store sammenhengen, og skjønner fortsatt ikke hvorfor det var med. Det var bare rart. De skulle ha fått inn Voegler etter sesong 5, kuttet med en sesong og fokusert sterkere på det at Dexter må unngå å bli tatt, slutten burde ha involvert at ihvertfall noen fant ut noe.
Mann 42 Skrevet 18. desember 2013 #14 Skrevet 18. desember 2013 Jeg har lest noen av bøkene, men synes de var så elendige at jeg droppet resten. Synes forfatteren var elendig til å skrive, og synes faktisk karakteren Dexter var mye mer interessant i serien enn i bøkene, hvor han bare var platt og endimensjonal. Jeg synes det passet inn at han kunne finne sin menneskelige side. Han har hele livet blitt fortalt av Harry at han er et monster som må finne en måte å tøyle seg inn på, og det eneste jeg synes var interessant i siste sesong var spørsmålet om ting kunne ha vært annerledes, dersom Harry kanskje hadde tatt en annen vinkling til saken. Hele tiden blitt fortalt at han er en psykopat som ikke evner å ha følelser, men dette viser seg jo ikke å stemme, opptil flere ganger. Men de dro den alt for langt til slutt. Og ærlig talt, han kjente ikke Hanna så godt, hvem etterlater ungen sin sammen med en seriemorder man knapt kjenner i et annet land, og tror at ungen skal få et bedre liv? Når det nå skulle slutte som det gjorde, hadde det vært mye mer sannsynlig at han sendte Harrison ned til søsknene sine. Jeg synes frem til sesong 5 var veldig bra, deretter gikk det bare nedover. Debra forelsket i Dexter? Ga ingen mening i den store sammenhengen, og skjønner fortsatt ikke hvorfor det var med. Det var bare rart. De skulle ha fått inn Voegler etter sesong 5, kuttet med en sesong og fokusert sterkere på det at Dexter må unngå å bli tatt, slutten burde ha involvert at ihvertfall noen fant ut noe. Nei, bøkene er ikke akkurat litterære mesterverk, men de er ganske morsomme, på en litt forstyrrende måte. Og Dexter, som for en stor del tror at han er ganske smart, er ikke det i det hele tatt. Jeg aner ikke hva forfatteren egentlig har tenkt, men han har iallfall laget en Dexter med et temmelig oppblåst ego, som gjør idiotiske tabber i mange sammenhenger. Faktisk slike tabber at selv leseren, som ser det hele gjennom Dexters øyne, ofte stønner i fortvilelse over at han ikke SER hva han holder på med enkelte ganger. Jeg skal ikke gå i detaljer, i tilfelle det er noen som vil lese bøkene. Jeg har litt vondt for å bestemme meg for om det er dårlig fortellerteknikk, slik at forfatteren viser oss mer gjennom Dexters opplevelse enn Dexter selv er klar over, en slags clash mellom "allvitende forfatter" og hovedpersonens perspektiv, eller om Dexter ganske enkelt er litt for arrogant og selvtilfreds. Og han er quirky så det holder, med en pussig hang til alliterasjon i omtalen av seg selv. Det blir veldig tydelig i de engelske bøkene. Men stor litteratur er det selvsagt ikke. Greit til å lese på bussen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå