AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #1 Skrevet 12. oktober 2013 Menn som leser her; hva kjennetegner en kvinne - hvis dere på negativ måte kaller henne "kjerring"?Anonymous poster hash: ae405...bba
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #2 Skrevet 12. oktober 2013 at hun oppfører seg som hun føler for. pleier sjeldent resultere i noe sjarm Anonymous poster hash: f1c42...921
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #3 Skrevet 12. oktober 2013 at hun oppfører seg som hun føler for. pleier sjeldent resultere i noe sjarmAnonymous poster hash: f1c42...921 Ooog derfor, går menn som bruker ordet "kjerring" rett i søppelkurven. Anonymous poster hash: d021f...004 11
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #4 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg er nordlending, og i nord sier man sjelden "kona" om man er gift, man sier "kjerringa prata med ho Trude i går, og då førtælt ho at..." og "kjerringa te han Ola arbei i NRK". Altså, intet negativt. Da går det i "tåpsjur", "lørvfetta", "gomatræv" og "gammal-erik". Søringer ass, dere trenger utvide vokabularet deres! Fun fact: Kjerring betyr "kjæreste eie". Så om noe er det et kompliment!Anonymous poster hash: fe8ef...488 8
Steinar40 Skrevet 13. oktober 2013 #5 Skrevet 13. oktober 2013 Kjerring i negativ forstand betyr at hun har en dårlig oppførsel.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #6 Skrevet 13. oktober 2013 Kjerring i negativ forstand betyr at hun har en dårlig oppførsel. Som for eksempel?Anonymous poster hash: ae405...bba
Gjest tsejG Skrevet 13. oktober 2013 #7 Skrevet 13. oktober 2013 Ordet "kjerring" blir brukt både i negativ setting, og som nordlendingen over her beskrev, kallenavn på kona nordpå (en helt vanlig, akseptert og tradisjonell betegnelse). I negativ forstand kan det jo være alt fra oppførsel, uttrykksform og klesvalg, til handlinger som ikke akkurat oser av sjarm og stil. Noen kaller sikkert kona si for "kjerring" når de blir provosert på en eller annen måte, og det er vel høyst individuelt hva som trigger til dette. Vi har ei i nabolaget som jeg stadig vekk omtaler som "kjerringa", der hun iført hullete joggebukser skriker og remjer mens hun er i butikken, klager høylydt, banner og sverter mens unger er tilstede, i det hele tatt et meget lite tiltalende, brautende, høylydt og negativt kvinnemenneske. Altså kjerring! 2
Steinar40 Skrevet 13. oktober 2013 #8 Skrevet 13. oktober 2013 Som for eksempel?Anonymous poster hash: ae405...bba Det kan være hva som helst av dårlig/negativ oppførsel egentlig. Typisk vil det jo være noe som gjør en irritert eller sinna, og at man da tenker at ho er ei kjerring.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #9 Skrevet 13. oktober 2013 Samboern min kaller meg kjærringa. Han sier det er hans snakkemåte. At kjærring ikke er negativt, men heller positivt. Og at ordet for han er det samme som "kjær-ting" ..hehe.. Anonymous poster hash: b08ae...eb7
Gjest Eurodice Skrevet 13. oktober 2013 #10 Skrevet 13. oktober 2013 Det kan være hva som helst av dårlig/negativ oppførsel egentlig. Typisk vil det jo være noe som gjør en irritert eller sinna, og at man da tenker at ho er ei kjerring. I det omvendte tilfellet da, hva kaller du da en mann?
Steinar40 Skrevet 13. oktober 2013 #11 Skrevet 13. oktober 2013 I det omvendte tilfellet da, hva kaller du da en mann? Det har aldri falt meg inn å ha noe sånt forhold til en mann. 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #12 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg pleier stort sett ikke bruke tåpelige merkelapper på jenter som oppfører seg negativt. Hvert tilfelle er unikt og det er alltid mer å si om dem enn å lire av seg en tåpelig glose. Når jeg bruker ordet er det mer på samme måte som han fra nord beskriver. Altså, ikke negativt. Mer sagt med smil, humor og sånn.Anonymous poster hash: 6af1a...08a 1
Gjest Eurodice Skrevet 13. oktober 2013 #13 Skrevet 13. oktober 2013 Det har aldri falt meg inn å ha noe sånt forhold til en mann. Nå er du bare vrang! Med teskje: Hvilken betegnelse ville du bruke på en mann som oppfører seg på den beskrevne måten?
Gjest s@nd Skrevet 13. oktober 2013 #14 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg blir kalt kjerring ofte av kjæresten. Vi er nordnorske, da. Så det betyr ikke noe negativt for meg
Gjest tsejG Skrevet 13. oktober 2013 #15 Skrevet 13. oktober 2013 Nå er du bare vrang! Med teskje: Hvilken betegnelse ville du bruke på en mann som oppfører seg på den beskrevne måten? Det første som faller i mitt hode der er "drittsekk". Et ord som både har en maskulin klang over seg, og som oftest blir brukt om menn med samme dårlige egenskaper som "kjerringer".. Men ville selvsagt ikke likt å i dagligtale bli kalt drittsekk av kona da
Gjest Eurodice Skrevet 13. oktober 2013 #16 Skrevet 13. oktober 2013 Det første som faller i mitt hode der er "drittsekk". Et ord som både har en maskulin klang over seg, og som oftest blir brukt om menn med samme dårlige egenskaper som "kjerringer".. Men ville selvsagt ikke likt å i dagligtale bli kalt drittsekk av kona da Det forstår jeg. Vi skal være snille mot hverandre .
Gjest Heartbeat Skrevet 13. oktober 2013 #17 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg er nordlending, og i nord sier man sjelden "kona" om man er gift, man sier "kjerringa prata med ho Trude i går, og då førtælt ho at..." og "kjerringa te han Ola arbei i NRK". Altså, intet negativt. Da går det i "tåpsjur", "lørvfetta", "gomatræv" og "gammal-erik". Søringer ass, dere trenger utvide vokabularet deres! Fun fact: Kjerring betyr "kjæreste eie". Så om noe er det et kompliment!Anonymous poster hash: fe8ef...488 Så det er flere nordlendinger her? I det omvendte tilfellet da, hva kaller du da en mann? Gubbe?
Steinar40 Skrevet 13. oktober 2013 #18 Skrevet 13. oktober 2013 Nå er du bare vrang! Med teskje: Hvilken betegnelse ville du bruke på en mann som oppfører seg på den beskrevne måten? Hjernedød.
Kontormus Skrevet 13. oktober 2013 #19 Skrevet 13. oktober 2013 En "gubbe" vil jeg mene er motstykket til "kjærring".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå